2026-01-05, 11:23
Medlem
3R580D4s avatar
Som rubriken lyder funderar jag på om Valter Nilsson (känd bland annat för radio-dängan "Högsbo Riviera") skulle kunna vara samma person som den maskerade artisten Roffe Ruff.

Ganska så direkt när jag hörde ovannämnda låten så kopplade jag att dom låter otroligt lika varandra, båda är ju trots allt från Majorna i Göteborg så dialekt-mässigt är det ju förståeligt, men tycker även dom har väldigt lika röster i övrigt.
Eftersom dom framför musik av olika genrer så är ju även röstlägena något annorlunda, men många likheter upplever jag oavsett.

Utan att spekulera alltför vilt här rakt upp och ner så tänkte jag väl åtminstone kika om någon annan också haft denna teorin?
Citera
2026-01-05, 11:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3R580D4
Som rubriken lyder funderar jag på om Valter Nilsson (känd bland annat för radio-dängan "Högsbo Riviera") skulle kunna vara samma person som den maskerade artisten Roffe Ruff.

Ganska så direkt när jag hörde ovannämnda låten så kopplade jag att dom låter otroligt lika varandra, båda är ju trots allt från Majorna i Göteborg så dialekt-mässigt är det ju förståeligt, men tycker även dom har väldigt lika röster i övrigt.
Eftersom dom framför musik av olika genrer så är ju även röstlägena något annorlunda, men många likheter upplever jag oavsett.

Utan att spekulera alltför vilt här rakt upp och ner så tänkte jag väl åtminstone kika om någon annan också haft denna teorin?

Valter Nilsson är Valter Nilsson och Roffe Ruff är Örjan Olsson.
Citera
2026-01-05, 11:54
Medlem
3R580D4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Googlade lite utan att gräva alltför djupt och såg någon annan säga samma namn, Örjan Olsson, men lät inte som att det var bekräftat där jag läste då.
Finns det någon tydlig källa som bekräftar det?

Vill vara tydlig med att jag inte är brydd alls på något djupare plan än att jag är nyfiken.
Citera
2026-01-05, 11:59
Medlem
3R580D4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

T ex om man frågar Grok så här: Är det bekräftat alls, någonstans över huvud taget, att Roffe Ruff är någon med namn Örjan Olsson?

Nej, det är inte bekräftat någonstans på ett officiellt eller verifierat sätt att Roffe Ruffs verkliga namn är Örjan Olsson.
Roffe Ruff har konsekvent hållit sin identitet hemlig sedan debuten, alltid uppträtt med döskallemask och aldrig avslöjat sig själv i intervjuer eller officiella kanaler. Den engelska Wikipedia-sidan beskriver explicit att "his real identity remains a secret".
Ryktet om Örjan Olsson (ofta kopplat till "OLS" från bandet USCB Allstars) cirkulerar främst i gamla forumtrådar på Flashback.org (från 2009–2010-talet), där användare spekulerar, delar bilder och påstår sig "veta" det – ibland med länkar till intervjuer eller illustrationer. Det finns också en separat Discogs-sida för en Örjan Olsson, och vissa cachade eller inofficiella sidor listar honom som alias, men det verkar baseras på samma forumsrykten snarare än officiella credits.
Det finns motstridiga röster redan i de trådarna (t.ex. "han heter fan inte Örjan Olsson" i en YouTube-kommentar), och ingen journalistik, intervju eller officiell källa (som GAFFA, Wikipedia-uppdateringar eller Roffes egna uttalanden) har bekräftat det. Spekulationerna verkar ha vuxit sig starka inom vissa kretsar i Göteborg, men det är fortfarande obekräftat skvaller.
Sammanfattningsvis: Nej, ingen officiell bekräftelse finns – bara långvariga rykten från forum och fans.

Vill understryka att jag inte är någon AI-tölp som tror på allt AI säger.
Citera
2026-01-05, 12:23
Medlem
Påminner väl lite om varann röstmässigt men nej.
Citera
2026-01-05, 13:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Googlade lite utan att gräva alltför djupt och såg någon annan säga samma namn, Örjan Olsson, men lät inte som att det var bekräftat där jag läste då.
Finns det någon tydlig källa som bekräftar det?

Vill vara tydlig med att jag inte är brydd alls på något djupare plan än att jag är nyfiken.

Gå in på USCB Allstars på Wikipedia och klicka på OLS (Örjan Olsson).
Citera
2026-01-05, 13:23
Medlem
svampgaffels avatar
Örjan Olsson bor på samma adress som Ina Lundström (komikern).
https://www.merinfo.se/search?q=Fridhemsgatan+7+A+g%C3%B6teborg
Du kan ju fråga henne.
Citera
2026-01-05, 13:43
Medlem
3R580D4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Örjan Olsson bor på samma adress som Ina Lundström (komikern).
https://www.merinfo.se/search?q=Fridhemsgatan+7+A+g%C3%B6teborg
Du kan ju fråga henne.

Får ta och göra det då
Citera
2026-01-05, 13:49
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Får ta och göra det då
Eller kolla in i den gamla befintliga tråden
(FB) Roffe Ruff aka Roffe the Ruffler.... Vem?
Citera
2026-01-05, 15:19
Medlem
manontheroofs avatar
”Örjan Olsson” och ”Valter Nilsson” är ju ganska likt på det viset att det är gubbnamn följt av klassiska svenska namn.
Skulle inte förvåna mig om det skulle vara samma person som egentligen går under ett helt annat namn.
Känns ytterst Roffe kompatibelt att dra en sån grej.
Vore ju absolut inte första gången i musikhistorien
Citera
2026-01-05, 15:41
Medlem
Har du lyssnat på Roffe och speciellt hans tidiga så är det mkt Göteborsk Reggae influerat du vet Kapten röd vågen. Så det är uppenbarligen någon som trivs i sådana kretsar samt att han lär vara äldre.
Citera
2026-01-07, 11:37
Medlem
3R580D4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raina
Har du lyssnat på Roffe och speciellt hans tidiga så är det mkt Göteborsk Reggae influerat du vet Kapten röd vågen. Så det är uppenbarligen någon som trivs i sådana kretsar samt att han lär vara äldre.

Ja jag börjar inse att Valter nog är för ung för att vara Roffe, så är nog ba att klappa ihop tråden nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in