2026-01-06, 02:36
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du hänger inte alls med. Vi kan inte 7 timmars rast för att det ska passa kvinnliga behov. Vi kana inte ha 40 kg kvinnor som arbetar som dörrvakt heller. Du lever i i södertörnska drömmar. Sosse som vägrar se rimlighet i krav.

Du snackar som om du vore en p12. Varifrån har du hört att kvinnor vill ha 7 timmars rast?

Hur många vårdutbildade dörrvakter ser du inom vården?
Citera
2026-01-06, 05:59
Medlem
Det kommer öppna upp en fin marknad för att se historik göllanade uttag av karensdagar. Då blir ni sossar som myglarn exkluderade iaf
Citera
2026-01-06, 08:46
Avslutad
Citat:
Jag vet att många av dom fuskar och myglar. Det vet alla som arbetar i vården. Det råder ganska bred konsensus kring det. Bara ni sossar som förnekar
Ingen aning vart du jobbar men låter som ni har stora arbetsmiljö och ledarskaps problem. Det du målar upp stämmer inte med min verklighet. "det vet alla " nä det är skit snack. Återigen du hittar på, varför ens sitta och ljuga om sådana saker.

Ja men eller hur eftersom jag synar din fabulerade historia med att flera på din arbetsplats har sjukfrånvaro 2 månader per år bara för att de vill vara lediga och ingen gör något.
Låter mer som att du har noll arbetslivserfarenhet och tror en massa strunt.
Citera
2026-01-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larssvensk
Ingen aning vart du jobbar men låter som ni har stora arbetsmiljö och ledarskaps problem. Det du målar upp stämmer inte med min verklighet. "det vet alla " nä det är skit snack. Återigen du hittar på, varför ens sitta och ljuga om sådana saker.

Ja men eller hur eftersom jag synar din fabulerade historia med att flera på din arbetsplats har sjukfrånvaro 2 månader per år bara för att de vill vara lediga och ingen gör något.
Låter mer som att du har noll arbetslivserfarenhet och tror en massa strunt.

Jag har till och med publicerat data som visar att undersköterskor är den yrkesgrupp som sjukskriver sig mest. Svälj betet sossen eller köp dig en lott.
Enligt datan är deras sjukrivningar 3 gånger högre än genomsnittsvensken.
Senast redigerad av jonte400 2026-01-06 kl. 10:14.
Citera
2026-01-06, 10:33
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag vet inte vilken värld du lever i. Men det råder ingen skillnad i villkoren, för de som arbetar på sjukhus i landstingens/regions regi, eller de som jobbar privat. Alla omfattas av samma villkor gällande sjukskrivning.

Är du sjuk vid fler än tre tillfällen under sex månader, så blir du kallad till enskilt samtal. Detta för att utreda om det är jobbet som gör dig sjuk, eller något annat.

Sker det ingen bättring kring antalet tillfällen med sjukskrivning efter det, så är det skäl för uppsägning, av personliga skäl.

Danmark har ingen karensdag. Och där fungerar systemet utmärkt.

Att vara sjuk mycket i ett yrke inom den offentliga sektorn är inte ett skäl att bli uppsagd. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2026-01-06, 10:54
Medlem
Citat:
Varje arbetsplats inom vården ser ut så här. Det existerar inte i det privata. Du får inte vara kvar.
Vet du hur arbetsplatser fungerar med lagar och sånt eller är ett jobb bara du sett folk ha på film?
Man kan i huvudsak inte bara säga upp någon för att denna är sjuk, det fungerar inte så vare sig man arbetar privat eller offentligt.

MED DET SAGT! När vi kommer till frågan om karensdagar. Vad vi kan jämföra både internt inom Sverige över tid, och i dagsläget internationellt så har vi anledning att tro att man idag i större utsträckning sjukskrivet sig för lindrigare saker eller för att man inte alls är sjuk då den mätbara attityden gentemot att sjukskriva sig pga. andra anledningar än sjukdom är mer lättsam idag än förr. Här får man dock ha reservation för mätfel (kanske ljög man bara mer förr för det var mindre socialt accepterat att göra så) och om denna attityd faktiskt resulterat i ett sådant agerande.

Samtidigt kan vi bara se till den västra grannen Norge som också har mer korttidssjukskrivningar, där ingen karensdag och därmed förlorad inkomst i allt mindre utsträckning rimligen tordes vara en delförklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
TS kan grunna lite på det fascinerande faktum att läkare är minst sjuka, sjuksköterskor lite sjukare, undersköterskor lite sjukare, och sjukast är städpersonalen. Dvs sjukdom verkar ha 100% korrelation till statusen på jobbet. Vilket troligen är att lågastatus-jobb har för lite att säga till om och då blir man sjuk. Om man gjorde undersköterskejobbet bättre skulle inte så många vara sjuka.
Jag vet inte om det nödvändigtvis har så mycket med status att göra, men när det kommer till vårdpersonalen kan saker som stress och huruvida man utsätter sig mer eller mindre för smittorisker spela in. Här vill jag också spekulera kring vården som vad jag förstår utgör en något heirarkisk struktur, har man då läkare/sjuksköterskor som hunsar eller domderar med en utgör detta en stressfaktor och dålig arbetsmiljö vilket naturligtvis bidrar till sjukdomsrisk.
Citera
2026-01-06, 10:55
Medlem
Citat:

Enligt datan är deras sjukrivningar 3 gånger högre än genomsnittsvensken. [/b]
Den legitima frågan blir ju då, varför kan det vara så?
Du anser att den enda rimliga förklaringen är mygel. Det får stå för dig.
Citera
2026-01-06, 12:43
Medlem
Vi har utbildat i projektform invandrare till Undersköterskor och lärt dem svenska etc. Faktum är att det funkar bra jobbmäsdigt och svenskan kommer nog över tid med. Men det märkliga är att de har 15-20% sjukfrånvaro, ska man inte som arbetsgivare ta reda på varför det är så? Istället anställdes ett par till för att täcka upp. Tar man bort karensdagen lär detta explodera är min gissning för dagens unga är inte lika plikttrogna som vi 60+ är/var tyvärr. Att sen de inom det privata ska arbetsgivaren stå för fiolerna kommer sluta mas uppsägning av Måndagssjuka tyvärr.
Citera
2026-01-06, 12:47
Medlem
Kommer fortsätta gå till jobbet och smitta ner mina kollegor så länge karensavdraget finns kvar, det går utmärkt att jobba med både feber och maginfluensa.
Man vill ju inte anklagas för att mygla
Citera
2026-01-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Kommer fortsätta gå till jobbet och smitta ner mina kollegor så länge karensavdraget finns kvar, det går utmärkt att jobba med både feber och maginfluensa.
Man vill ju inte anklagas för att mygla
Om du har feber och maginfluensa 5 ggr per månad är du ett medicinskt under. En normal människa har något av detta kanske 1 gång per år. Jag avstår gärna ersättning den dagen
Citera
2026-01-06, 12:58
Medlem
Citat:
Om du har feber och maginfluensa 5 ggr per månad är du ett medicinskt under. En normal människa har något av detta kanske 1 gång per år. Jag avstår gärna ersättning den dagen
Nja, två gånger per år kanske.
Men det är ju en riktigt dålig deal att vara hemma med sjuklön även utan karensavdraget. Så kommer aldrig stanna hemma från jobbet. Det svider för mycket i plånboken.
Citera
2026-01-06, 13:53
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Samt ni förstår nu vad jag skriver till FK nu när jag utnyttjar systemet till max, det jag berätta tidigare om plugga in vad mediciner kan ge för biverkningar, det är vad jag skriver som orsak.
Jo det låter ju som att du faktiskt förtjänar att vara sjukskriven. Men det är fortfarande inte två dagars huvudvärk det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in