Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Varje arbetsplats inom vården ser ut så här. Det existerar inte i det privata. Du får inte vara kvar.
Vet du hur arbetsplatser fungerar med lagar och sånt eller är ett jobb bara du sett folk ha på film?
Man kan i huvudsak inte bara säga upp någon för att denna är sjuk, det fungerar inte så vare sig man arbetar privat eller offentligt.
MED DET SAGT! När vi kommer till frågan om karensdagar. Vad vi kan jämföra både internt inom Sverige över tid, och i dagsläget internationellt så har vi anledning att tro att man idag i större utsträckning sjukskrivet sig för lindrigare saker eller för att man inte alls är sjuk då den mätbara attityden gentemot att sjukskriva sig pga. andra anledningar än sjukdom är mer lättsam idag än förr. Här får man dock ha reservation för mätfel (kanske ljög man bara mer förr för det var mindre socialt accepterat att göra så) och om denna attityd faktiskt resulterat i ett sådant agerande.
Samtidigt kan vi bara se till den västra grannen Norge som också har mer korttidssjukskrivningar, där ingen karensdag och därmed förlorad inkomst i allt mindre utsträckning rimligen tordes vara en delförklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
TS kan grunna lite på det fascinerande faktum att läkare är minst sjuka, sjuksköterskor lite sjukare, undersköterskor lite sjukare, och sjukast är städpersonalen. Dvs sjukdom verkar ha 100% korrelation till statusen på jobbet. Vilket troligen är att lågastatus-jobb har för lite att säga till om och då blir man sjuk. Om man gjorde undersköterskejobbet bättre skulle inte så många vara sjuka.
Jag vet inte om det nödvändigtvis har så mycket med status att göra, men när det kommer till vårdpersonalen kan saker som stress och huruvida man utsätter sig mer eller mindre för smittorisker spela in. Här vill jag också spekulera kring vården som vad jag förstår utgör en något heirarkisk struktur, har man då läkare/sjuksköterskor som hunsar eller domderar med en utgör detta en stressfaktor och dålig arbetsmiljö vilket naturligtvis bidrar till sjukdomsrisk.