Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-04, 22:00
Medlem
pestloppans avatar
Jag är osäker på om detta är rätt forum, men ansvarig mod får i så fall flytta tråden.

"Isak Löb, som betalat för alla biljetter, fick 6 800 kronor tillbaka när han avbokade dem. Taxiresan kostade runt 16 000 kronor.

– Att betala en taxiresa på 16 000 hade man ju inte gjort i vanliga fall, om man kunnat planera lite. Då hade man ju hyrt en egen bil eller så, säger Isak Löb".

I mina ögon upphörde avtalet mellan Isak och SJ i samma sekund som SJ betalade tillbaka pengarna som Isak betalat för resan. Då har SJ gjort det de är skyldiga till i ett sånt här ärende. Hur Isak med vänner sedan tar sig hem har inte SJ längre något ansvar för.

Jag anser personligen att Isak är mer än lovligt korkad/naiv som tydligen tror att SJ även ska betala för sällskapets taxiresa hem!

Någon som inte håller med mig?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/isak-gjorde-som-sj-skrev-far-anda-ingen-reseersattning/

P.S. Det var dessutom Trafikverket som stängde av järnvägen för all trafik norr om Gävle, så SJ kan inte ens hållas ansvariga för att deras tågresa var inställd.
Senast redigerad av pestloppan 2026-01-04 kl. 22:03.
Citera
2026-01-04, 22:05
Medlem
Isak är en idiot som är ute på resande fot i väder som detta. Fitt Isak får skylla sig själv.
Citera
2026-01-04, 22:12
Medlem
Varför tar du parti för SJ mot en privatperson? Det hade kunnat handla om dig själv, så varför tar du parti mot dig själv som konsument?

Enligt smset från SJ så tar de på sig skyldigheter att ersätta med 3.000 kr per person.

Citat:
I sms:et står det: ”Om du behöver använda andra färdmedel för att komma fram till din bokade slutstation, såsom annan kollektivtrafik eller taxi, kan du göra det för en summa av upp till 3 000 kronor per person

Men konsumentverket eller en domstol får avgöra frågan, men sms från SJ bör rimligen kunna anses bindande för SJ.

Företag som SJ ska anses bete sig professionellt, och inte lura sina kunder.

Förhoppningsvis går denna kille vidare till myndigheterna som självklart ska stå för sina utfästelser.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-01-04 kl. 22:33.
Citera
2026-01-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag är osäker på om detta är rätt forum, men ansvarig mod får i så fall flytta tråden.

"Isak Löb, som betalat för alla biljetter, fick 6 800 kronor tillbaka när han avbokade dem. Taxiresan kostade runt 16 000 kronor.

– Att betala en taxiresa på 16 000 hade man ju inte gjort i vanliga fall, om man kunnat planera lite. Då hade man ju hyrt en egen bil eller så, säger Isak Löb".

I mina ögon upphörde avtalet mellan Isak och SJ i samma sekund som SJ betalade tillbaka pengarna som Isak betalat för resan. Då har SJ gjort det de är skyldiga till i ett sånt här ärende. Hur Isak med vänner sedan tar sig hem har inte SJ längre något ansvar för.

Jag anser personligen att Isak är mer än lovligt korkad/naiv som tydligen tror att SJ även ska betala för sällskapets taxiresa hem!

Någon som inte håller med mig?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/isak-gjorde-som-sj-skrev-far-anda-ingen-reseersattning/

P.S. Det var dessutom Trafikverket som stängde av järnvägen för all trafik norr om Gävle, så SJ kan inte ens hållas ansvariga för att deras tågresa var inställd.

Varför inte ta en taxi till en plats där man kan hyra en bil? Borde inte det blivit billigare?
Citera
2026-01-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Du anser alltså att det är korkat/naivt att tro att SJ gör som de har sagt att de ska göra i sms?

Här är sms:et för den som vill läsa

Citat:
Hej Isak!

Din resa 2026-01-03, med tåg 85 har blivit inställd mellan Duved och Stockholm C på grund av oväder. Vi har tyvärr inte möjlighet att trafikera sträckan med ersättningstrafik.

Om du behöver använda andra färdmedel för att komma fram till din bokade slutstation, såsom annan kollektivtrafik eller taxi, kan du göra det för en summa av upp till 3000 kronor per person, alternativt 25 kronor per mil för resa med egen bil. Finns inga alternativa resor med andra färdmedel idag kan du istället göra eget utlägg för logi för en summa av upp till 3000 kronor per person och natt. Spara ditt kvitto och kontakta vår kundservice för begäran om ersättning. Du behöver därför boka om din resa till en annan avgång eller avboka och få din resa återbetald, utan kostnad oavsett biljettyp, använd vår app eller gå in på http://sj.se/dina-resor/sok
.

Du behöver därför boka om din resa till en annan avgång eller avboka och få din resa återbetald, utan kostnad oavsett biljettyp, använd vår app eller gå in på http://sj.se/dina-resor/sok
. Vi är ledsna över att detta drabbar dig.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-04 kl. 22:27.
Citera
2026-01-04, 22:20
Medlem
Doctors avatar
SJ:s pressjours kommentar i artikeln visar ju att de inte heller förstår sitt eget utskick. Kommentaren om logikostnader etc är ju inte alls relevant här.

Sen tror jag Isak försöker sig på en fuling, att både få biljettpriset och betalt för taxin är ju inte rimligt. Det förstår han nog också.
Citera
2026-01-04, 22:23
Medlem
Om det är som SJ taleskvinna säger så borde verkligen SJ ta in en språkvårdare för att skriva bättre infotmationssms.

Visst det kanske var trafikverket som ställde in trafiken men resenärerna har avtal med SJ.
Sen får SJ och trafikverket lösa sinsemellan vem som ska betala.

Möjligen skulle SJ kunna åberopa force majure pga vädret men fortfarande så är SMS:et väldigt otydligt.
Citera
2026-01-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor

Sen tror jag Isak försöker sig på en fuling, att både få biljettpriset och betalt för taxin är ju inte rimligt. Det förstår han nog också.

Varför är det inte rimligt? Särskilt som SJ skrivit att de ersätter kostnader för taxi.

Varför är det inte rimligt att lita på det SJ utlovar i sin kommunikation med kunder?

Är det enligt dig rimligt att tro att kommunikation från SJ inte gäller?

Förklara dig.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-01-04 kl. 22:38.
Citera
2026-01-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Möjligen skulle SJ kunna åberopa force majure pga vädret men fortfarande så är SMS:et väldigt otydligt.

Att det snöar på vintern i norra Sverige är så långt ifrån force majure man kan komma. Självklart ska tåg fungera även vid snöfall.
Citera
2026-01-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det håller jag med om. Dock så hade även jag tolkat det sms som Isak fick på samma sätt som han. Det utskicket är förbannat dåligt formulerat.

EDIT:

Det jag håller med om är att det rimliga är att inte både få biljettpriset återbetalt och även taxin. Inte att Isak kör en fuling.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-04 kl. 22:46.
Citera
2026-01-04, 22:43
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Varför är det inte rimligt? Särskilt som SJ skrivit att de ersätter kostnader för taxi.

Varför är det inte rimligt att lita på det SJ utlovar i sin kommunikation med kunder?

Är det enligt dig rimligt att tro att kommunikation från SJ inte gäller?

Förklara dig.
Om han inte hade avbokat biljetten då hade det varit rimligt att SJ betalade ersättningsresan som behövdes för att ta sig hem.
Citera
2026-01-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Att det snöar på vintern i norra Sverige är så långt ifrån force majure man kan komma. Självklart ska tåg fungera även vid snöfall.
Precis som SL i stockholm, flyget, båtar till Gotland eller bilvägarna ska fungera när det snöar men nu fungerar inte alla dessa saker när det snöar.
Sen om det är dålig organisation eller för lite pengar är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in