2026-01-04, 18:16
Medlem
Hej! Jag fick olanzapin utskrivet för snart 4 år sedan mot extrem ångest i samband med svår anorexi, stod då på dosen 2,5mg inför alla måltider. Jag står fortfarande på olanzapin, för svår ångest och emotionell instabilitet..meeen för någon vecka sedan fick min hjärna något ryck och jag vågar numera ej ta olanzapine då jag är rädd för viktuppgång (har fortfarande anorexi). Så min fråga är nu hur mycket skillnad det gör på vikten? Vad kan jag be om för medicin som ej har denna biverkning? Håller på att tappa det😀😆😇
Citera
2026-01-04, 18:29
Avstängd
Du har tagit den i fyra år. Utan viktuppgång?
Citera
2026-01-04, 18:47
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Sluta vara rädd för att gå upp i vikt så kommer allt lösa sig. Jag har också denna medicin och nog ätit den lika länge som du och har varken gått ner eller upp något alls under tiden.
Citera
2026-01-04, 19:28
Medlem
The Crashs avatar
I ditt fall låter det som en önskad effekt. Prata med din läkare. Vi på Flashback kommer inte vara till någon större hjälp oavsett vad vi säger.
Citera
2026-01-04, 19:32
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Hur den påverkar vikten beror ju helt och hållet på hur du äter.
Citera
2026-01-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har tagit den i fyra år. Utan viktuppgång?
Gick upp i vikt men berodde nog till stor del på att jag var i svält, och då blev tvingad att gå i mig näring på slutenvården. Däremot undrar jag hur den påverkar mig nu
Citera
2026-01-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Hur den påverkar vikten beror ju helt och hållet på hur du äter.
Det förstår jag naturligtvis, jag har full kontroll över allt jag stoppar i mig men är så rädd att den ska få mig att tappa kontrollen, ge extrem aptit osv
Citera
2026-01-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
I ditt fall låter det som en önskad effekt. Prata med din läkare. Vi på Flashback kommer inte vara till någon större hjälp oavsett vad vi säger.
Har försökt, hon sa basically åt mig att ta medicinen eller lid. Problematiken ligger i att jag mår fruktansvärt dåligt av att ta den pga rädsla, men också att jag mår fruktansvärt utan den. Är dessutom mellan 2 vårdinsatser nu
Citera
2026-01-04, 19:47
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygtslugger
Hej! Jag fick olanzapin utskrivet för snart 4 år sedan mot extrem ångest i samband med svår anorexi, stod då på dosen 2,5mg inför alla måltider. Jag står fortfarande på olanzapin, för svår ångest och emotionell instabilitet..meeen för någon vecka sedan fick min hjärna något ryck och jag vågar numera ej ta olanzapine då jag är rädd för viktuppgång (har fortfarande anorexi). Så min fråga är nu hur mycket skillnad det gör på vikten? Vad kan jag be om för medicin som ej har denna biverkning? Håller på att tappa det😀😆😇
Men för fan, du får den för att kunna äta och må bättre så är du så jävla dum att du inte vågar ta den pga av att du är rädd för att gå upp i vikt när det är exakt det en anorektiker behöver så skit i den och lev resten av livet som ett levande skelett.

För övrigt har den ingen viktökande effekt i sig utan den ökar bara aptiten så du kan omöjligtvis gå upp mer än det du stoppar i dig.
Är du så rädd för att gå upp i vikt har du fått en rejäl släng av anorexia som du borde ta upp med din läkare, eller skit i det, du verkar ju klara dig skitbra utan...
Citera
2026-01-04, 19:54
Medlem
zombie-nations avatar
Men du har ju tagit medicinen ett tag. Ska vi säga åt dig hur du reagerat? Det är väl bättre att du talar om det.
Citera
2026-01-04, 20:42
Medlem
DragforADHDs avatar
jag gick upp från 66 kg till 76 kg
Citera
2026-01-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men du har ju tagit medicinen ett tag. Ska vi säga åt dig hur du reagerat? Det är väl bättre att du talar om det.
Undrar snarare om era erfarenheter, samt om någon har tips på annan medicin som fungerar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in