När jag ändå var inne på YouTube och kollade så passade jag på att söka på gaia.com och fick upp deras kanal som har över 6000 klipp publicerade där. Sökte på "science" och fick upp bland annat denna,
https://www.youtube.com/watch?v=ONUUvhs1Uuo med titeln "scientific evidence of the afterlife", med Raymond Moody (som skrev den första boken om NDEs "Life after life"). Är det denna typen av bevis du talar om och hänvisar till? Decennier av overifierade anekdoter, dvs. som ej utgör data ifrån en kontrollerad studie, samt subjektiva upplevelser år efter händelsen?!
Jag ser klipp om kristaller, gråa aliens, bevis för "reikarnation" (också Raymond Moody), ufolog Steven Greer (välkänd charlatan), Uri Geller (en annan ännu mer välkänd charlatan), bigfoot och annat, har svårt att finna de bevis du menar finns där i deras dokumentärer, det var just därför vi bad dig själv länka till specifik studie som styrker det du hävdade.
Kanalen ger ju inte direkt intryck av att hålla nobelprisnivå eller ens vara i närheten av seriös vetenskap. Precis som man misstänkte redan på förhand. Det är alltså denna plattform du menar har satt forskarvärlden på pottkanten?
Personliga berättelser är inte, och kommer aldrig att vara, vetenskapligt bevis. Det är tvärtom så att det är ett av grundkriterierna för vad som de facto utgör pseudovetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Tack för komplimangen. Spelar ingen roll om det var retoriskt, jag tolkade det inte bokstavligt. Jag förstod att du menade "i princip alla" och det var detta som jag menar är lögn.
Jag använde skällsordet "pajas" för att jag är en person som råkar ha hett temperament, inte för att jag försöker komma undan med att ha brist på argument.