Citat:
Jag håller med om mycket av det du skriver. Hotbilden ska inte förminskas. Trump har utan tvekan normaliserat auktoritärt språk, testat gränser och omgett sig med personer som ser staten mer som ett maktmedel än som en institution med begränsningar.
Mäh... Har du mer epitet än mig på din CV?
Lägger mig mitt emellan era diskussioner.
Än fungerar demokratin men Trump har, på oerhört kort tid, fört in en profascistisk agenda.
Demokratin är hotad, no doubt.
DOJ är ett skämt, Krigsministern är en galning.
Han tycks se Pentagon som en brottsbekämpande enhet.
Den största faran nu torde vara med nationalgardet, om Tump når framgång via gamla lagar han smyger in och kringgår Posse Comitatus.
Där står kongressen inför en utmaning gentemot en polisstat.
Men jag vill tro att hans impopularitet på kort tid är ett tecken på friskhet, domstolarna som blockerar och protester fr reps som inte är helgjutna Magas är på tårna.
Hans attacker mot Grönland och Europa, administrationens kolonialism genererar inte stående ovationer.
Lägger mig mitt emellan era diskussioner.
Än fungerar demokratin men Trump har, på oerhört kort tid, fört in en profascistisk agenda.
Demokratin är hotad, no doubt.
DOJ är ett skämt, Krigsministern är en galning.
Han tycks se Pentagon som en brottsbekämpande enhet.
Den största faran nu torde vara med nationalgardet, om Tump når framgång via gamla lagar han smyger in och kringgår Posse Comitatus.
Där står kongressen inför en utmaning gentemot en polisstat.
Men jag vill tro att hans impopularitet på kort tid är ett tecken på friskhet, domstolarna som blockerar och protester fr reps som inte är helgjutna Magas är på tårna.
Hans attacker mot Grönland och Europa, administrationens kolonialism genererar inte stående ovationer.
Samtidigt är just det du nämner också mitt huvudargument för att konstitutionen inte ”dör” med Trump. Att domstolar blockerar, att kongressen fortfarande är en motpart, att även republikanska företrädare säger ifrån och att opinionen snabbt reagerar. Det är tecken på att systemet fortfarande har motståndskraft.
USA har varit igenom perioder med betydligt svagare demokratiska skyd, McCarthyismen, Nixon/Watergate, segregationens avskaffande med militärt motstånd i delstaterna mm. Varje gång har institutionerna knakat, ibland farligt mycket, men inte kollapsat.
Risken med Posse Comitatus, nationalgardet och lag och ordning-retoriken är reell, absolut. Men just därför är det avgörande att det finns juridiska, politiska och civila spärrar och de är inte borta.
Jag ser Trump mer som ett stresstest än som ett slutdatum. Ett extremt sådant, men inte bevis för att USA redan är en polisstat. Utfallet beror mindre på honom än på hur starkt motståndet fortsätter vara. Och där finns det fortfarande goda livstecken. Katastrofångesten får vila ett tag till.