2026-01-04, 11:01
Medlem
kaerakels avatar
Tjena investerareliten!

Jag följer Michael Burrys analyser och tycker säljoptioner med en tvåårig horisont på Palantir låter rimligt. Jag har aldrig köpt säljoptioner, och undrar ifall någon med mer erfarenhet vet var jag kan köpa dessa på svenska marknaden. Det är ett någorlunda invecklat instrument, så det kanske inte ens finns tillgängligt för oss bönder?

Uppskattar input.
Citera
2026-01-04, 11:03
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det finns inte, optionsmarknaden i Sverige har otroligt låg volym ens på svenska large cap.
Citera
2026-01-04, 11:06
Medlem
Borde väl finnas warranter med lösendatum 2028 på Avanza men hittar än sålänge bara denna. Tänk på att om värdet på Palantir går under 100 dollar så förlorar du allt.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/2071434/pltr6x-100sg
Citera
2026-01-04, 11:32
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Borde väl finnas warranter med lösendatum 2028 på Avanza men hittar än sålänge bara denna. Tänk på att om värdet på Palantir går under 100 dollar så förlorar du allt.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/2071434/pltr6x-100sg

Tack! Warranter har jag noll koll på. Värdet på Palantir borde vara runt $30-50 enligt Burry, och jag håller väl med pga sheeple.
Citera
2026-01-04, 11:34
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Tack! Warranter har jag noll koll på. Värdet på Palantir borde vara runt $30-50 enligt Burry, och jag håller väl med pga sheeple.

Min uppmaning till dig är att köpa en indexfond, det här måste vara bland det dummaste ekonomiska beslutet jag sett i mitt liv.
Citera
2026-01-04, 11:56
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Min uppmaning till dig är att köpa en indexfond, det här måste vara bland det dummaste ekonomiska beslutet jag sett i mitt liv.

Det ena utesluter inte det andra.
Jag följer barebell strategy. 90% säkra grejer, 10% Hail Mary’s.

Uppskattar såklart omtanken, tack du <3
Citera
2026-01-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Tjena investerareliten!

Jag följer Michael Burrys analyser och tycker säljoptioner med en tvåårig horisont på Palantir låter rimligt. Jag har aldrig köpt säljoptioner, och undrar ifall någon med mer erfarenhet vet var jag kan köpa dessa på svenska marknaden. Det är ett någorlunda invecklat instrument, så det kanske inte ens finns tillgängligt för oss bönder?

Uppskattar input.

Interactive Brokers är mäklaren du får använda.

De har två olika kontotyper, ett margin-account där du får tillgång till amerikansk optionshandel.
Minimum insättning för att få tillgång till margin är 2000€. Interactive Brokers har ett eget BankGiro.

När du väl öppnat ett vanligt konto kan du öppna ett ISK-konto, som de nyligen lanserat.
Ryktas om att det är på gång med integrering av amerikansk optionshandel i ISKn, men när det exakt sker är oklart.
Citera
2026-01-04, 13:53
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Interactive Brokers är mäklaren du får använda.

De har två olika kontotyper, ett margin-account där du får tillgång till amerikansk optionshandel.
Minimum insättning för att få tillgång till margin är 2000€. Interactive Brokers har ett eget BankGiro.

När du väl öppnat ett vanligt konto kan du öppna ett ISK-konto, som de nyligen lanserat.
Ryktas om att det är på gång med integrering av amerikansk optionshandel i ISKn, men när det exakt sker är oklart.

Tack! Detta är vad jag söker.
Citera
2026-01-06, 11:41
Medlem
Det är inte svårare än att köpa en säljoption (put) hos en mäklare som erbjuder tillgång till amerikanska optioner. Nästan lika enkelt som att köpa aktier eller fonder.

Du kan till exempel köpa en Palantir-put med lösenpriset 50 och lösendagen i december 2027 för $500. Om Palantirs aktiekurs har gått ner till 50 fram till lösendagen så har du potentiellt gjort minst 800% och tjänat $4 000.

Nackdelen med optioner som löper ut långt fram i tiden är att de är dyrare att köpa eftersom den långa löptiden gör dem riskablare för säljaren (utfärdaren) av optionen. Det är ju mycket som kan hända under 2 år och utfärdaren tar på sig skyldigheten att tillhandahålla aktien till optionens lösenpris oavsett vad som händer.

Men det är betydligt mindre riskfyllt att köpa puts än att direkt blanka aktien eftersom optionen ger dig en begränsad nedsida. Du kan inte förlora mer än det som du betalade för att köpa put-optionen.

Om du i stället blankar själva aktien så har du däremot en potentiellt oändlig nedsida och då betalar du också en daglig blankningsavgift till den som lånade ut aktierna till dig.

På optioner finns det inga direkta avgifter utöver courtaget men när du köper (och inte utfärdar) calls eller puts så får du tänka på att du har ett tidsvärde som dras från värdet på optionspositionen varje dag.

Tiden tär långsamt på den innehavda optionen i början och tidseffekten ökar ju närmare lösendagen som du kommer.

Många brukar därför stänga och eventuellt rulla sina optionspositioner i god tid innan optionen närmar sig lösendagen. Det kunde vara onödigt kostsamt förr i tiden, eftersom man kan behöva betala courtage både när man öppnar och stänger sina positioner, men idag är courtagen så pass låga att det inte är mycket att bekymra sig över. I varje fall inte hos utländska optionsmäklare.

Ett annat sätt att blanka är att köpa puts och sedan sitta och regelbundet utfärda kortlöpande calls för att dra in pengar på positionen. Många tror tyvärr att blankare bara sitter med armarna i kors och bränner pengar medan de väntar på en bolagskonkurs som kanske aldrig kommer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in