2026-01-03, 20:50
Medlem
Min son vill köpa en stationär dator (bara dator) Han spelar Fortnite framförallt och tjatar om FPS osv
Han visar massa olika saker och jag vet noll om det han pratar om.
Någon som kan tipsa om en dator för runt 10’ eller så som fyller behovet på ett bra sätt?
Citera
2026-01-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
Min son vill köpa en stationär dator (bara dator) Han spelar Fortnite framförallt och tjatar om FPS osv
Någon som kan tipsa om en dator för runt 10’ eller så som fyller behovet på ett bra sätt?
verkar ju som din son har koll , varför skall du lägga dig i ,sätt bara en budget och låt sonen sköta resten.
Citera
2026-01-03, 22:47
Medlem
53....so whats avatar
Citat:

Ge han pengarna han vill ha, eller det du är beredd att betala, resten fixar han själv.
Sen kan han inte komma till dig och klaga.
Citera
2026-01-04, 02:23
Medlem
franges avatar
Som folk har sagt så är det generellt - hur mycket får det kosta? Det avgör hela frågan, vilka svar du vill ha.

Edit: Tyvärr får du inte mycket för 10k idag med tanke på de sjuka priserna på framförallt RAM och andra hand GPU idag...
Citera
2026-01-04, 09:23
Medlem
TheGretaResets avatar
din son vill ha saker som ett barn vill ha. Dvs även helt onödiga saker för att han är ett barn.

Kolla på youtube själv vad som behövs för att kunna spela saker som fortnite och andra moderna spel. Bara googla på precis samma fråga som du ställe här och helst på engelska.

Tyvärr måste du sätta dig in själv i vad som behövs.

Men sedan måste du stämma av med grabben att det du hittat är ok med honom så det inte blir fel (tyvärr skiljer sig vuxenvärden och barnvärden). Men det är du som är föräldern.
Senast redigerad av TheGretaReset 2026-01-04 kl. 09:26.
Citera
2026-01-04, 10:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Denna räcker gott och väl.

https://www.inet.se/produkt/d100078/taurus-pro-gaming-rx-7600-5500
Citera
2026-01-04, 11:22
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
din son vill ha saker som ett barn vill ha. Dvs även helt onödiga saker för att han är ett barn.

Såna där kommentarer kan du behålla för dig själv, ge fan i att tro att du vet vad folk behöver eller inte..

TS:
Försök hitta en AM4 med 9060XT 16GB, det kan gå med en 10K SEK-budget.

Plattformar som kräver DDR5 är inget man ska satsa på.. onödigt dyrt med DDR5 just nu och tillsvidare.
Citera
2026-01-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Kolla på youtube själv vad som behövs för att kunna spela saker som fortnite och andra moderna spel. Bara googla på precis samma fråga som du ställe här och helst på engelska.

Tyvärr måste du sätta dig in själv i vad som behövs.

Men sedan måste du stämma av med grabben att det du hittat är ok med honom så det inte blir fel (tyvärr skiljer sig vuxenvärden och barnvärden). Men det är du som är föräldern.

Ja lite det jag är inne på. Att han köper något som han eg inte riktigt behöver och lägger onödiga pengar. Rtx ’måste’ han ha säger han. Rx-grafik räcker inte?
Citera
2026-01-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Denna räcker gott och väl.

https://www.inet.se/produkt/d100078/taurus-pro-gaming-rx-7600-5500

Tack för tips. Enligt sonen är RX inte nog..?
Citera
2026-01-04, 13:03
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Nog för vad ? för 1080 och inte dom mest krävande spelen kommer det räcka utmärkt.
Citera
2026-01-04, 14:25
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:

Man kan inte säga ''RX är inte bra nog'', det är som att säga.. BMW är bra inte nog.. man dissar hela sortimentet..

RX är AMD's RTX.. alltså GPU(Grafikkort) för konsumenterna.

Påpeka till sonen att PS5an är endast AMD-hårdvara, samma med Xbox och i dessa sitter det ett RX6600-RX6700-GPU.
Citera
2026-01-04, 14:30
Medlem
För 10K får man en bra begagnad dator som räcker, ta en titt på Sweclockers marknad, eller varför inte be om hjälp i forumet så kan medlemmarna rekommendera något.

Sedan en sak till, det är vanligt att personer tror sig behöva 700fps ingame och 3000fps i lobbyn, som att det skulle ha någon större betydelse.

Enda anledningen ha ett RTXkort är väl Raytracingen, annars har RXkorten bättre råprestanda.
Sedan har ju upplösning, Hz på skärmen betydelse också.

Är det höga FPS man vill ha så krävs det en hyffsat ny cpu helst från gen 7 och uppåt som har bra enkeltrådsprestanda, detta är kännbart när det börjar bli många spelare och tunga byggstrider.
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-04 kl. 14:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in