2026-01-03, 18:00
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Meningslösheten bygger just på att livet är meningslöst. Man bara föds, tar sig genom livet som innehåller lidande, sorg, våld, sjukdomar, olyckor osv. tills man slutligen dör och allt försvinner. Det betyder naturligtvis inte att man ska bli en nihilist som ständigt deppar över detta faktum, utan man kan sysselsätta sig med något som ger lycka för stunden. Så länge man har det någorlunda gott ställt ekonomisk och någorlunda frisk, så finns det ingen orsak att genast avsluta livet, utan man kan njuta av något för att tillfälligt komma bort från allt lidande. När man sakta börjar få sämre hälsa, blir för gammal eller annars hamnar i misär, så är självmord helt rationellt och dessutom den ultimata självbestämmanderätten. Det värsta jag kan tänka mig är att bli ett paket på någon vårdinrättning.
Naej inte en sån….

Du är bara känslostyrd.
Citera
2026-01-03, 18:00
Medlem
Anybodykillers avatar
Det känns i perioder som att jag synat själva livet.

Helatiden drivs man av dörrar att ta sig igenom. Man kan inte få Y för man behöver X först. Från högstadiet till karriären, från cykeln till bilen, från lägenheten till villan osv.

Men nu när jag börjat låsa upp möjligheterna så upplever jag det som menlöst. Det ligger ett ständigt "varför" kring allt som är livet i sig. Just nu är det nästan som att jag betraktar mig själv. Jag stör mig på det då det är flera projekt jag vill ha färdiga.

Anledningar? Stress, snö, lathet, bor i en liten svensk håla, semester om en vecka osv.
Citera
2026-01-03, 18:01
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det känns i perioder som att jag synat själva livet.

Helatiden drivs man av dörrar att ta sig igenom. Man kan inte få Y för man behöver X först. Från högstadiet till karriären, från cykeln till bilen, från lägenheten till villan osv.

Men nu när jag börjat låsa upp möjligheterna så upplever jag det som menlöst. Det ligger ett ständigt "varför" kring allt som är livet i sig. Just nu är det nästan som att jag betraktar mig själv. Jag stör mig på det då det är flera projekt jag vill ha färdiga.

Anledningar? Stress, snö, lathet, bor i en liten svensk håla, semester om en vecka osv.
Det där tankesättet missar ju nuet?
Citera
2026-01-03, 18:05
Medlem
Pinkertonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det går upp och ner.
Ofta går man genom dalarna, men ibland är man på bergstoppar också.

Livet går ju upp och ner. Man kan inte ständigt känna sig på topp. Men hur är dalen för dig? har du funderat på varför det kan kännas tungt när du är i dalen? Har du funderat över vilken mening som driver dig i livet?
Citera
2026-01-03, 18:06
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Det där tankesättet missar ju nuet?
Hm... ja det var som fan...
Hur lever man efter nuet då? Nuet bara sker?
Det kan ju vara både bra och dåligt.
Citera
2026-01-03, 18:08
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Hm... ja det var som fan...
Hur lever man efter nuet då? Nuet bara sker?
Det kan ju vara både bra och dåligt.
Jo så är det. Men det är där det sociala verkligen är
Citera
2026-01-03, 18:09
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkertons
Livet går ju upp och ner. Man kan inte ständigt känna sig på topp. Men hur är dalen för dig? har du funderat på varför det kan kännas tungt när du är i dalen? Har du funderat över vilken mening som driver dig i livet?
Jesus är allvetande i frågan
Citera
2026-01-03, 18:13
Medlem
Pinkertonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
En kombination av att bli arbetslös och att nära släktingar och vänner dör i samma veva. Det ger en jävla fin portion av det du undrar.

Klart. Sådana motgångar kommer ju att kännas av. Fick den händelsen dig att fundera över meningen med ditt liv då? Eller tankar om våra liv som vi lever?
Citera
2026-01-03, 18:22
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Vissa menar att livet är meningslöst. Det var bättre de 13.5 miljarderna innan ens föräldrar bestämde sig för att knulla.
Citera
2026-01-03, 18:25
Medlem
Citat:
Klart. Sådana motgångar kommer ju att kännas av. Fick den händelsen dig att fundera över meningen med ditt liv då?
Jag var rätt less på tillvaron innan det hände men efter det så funderar jag dagligen på självmord. En av mina föräldrar är fortfarande kvar vid liv och det är anledningen till att jag inte avslutat mig själv.
Citera
2026-01-03, 18:28
Avstängd
Citat:
Jag vill jättegärna höra vad ni tror det kan bero på, att du känner meningslöshet eller tomhet.

Jag funderar på orsakerna till detta. Och vad man kan göra åt det. Funderar ofta över mening. Vad som ger oss mening, eller en känsla av att leva ett meningsfullt liv.

Jag funderar över varför man känner meningslöshet eller tomhet, och nyfiken på era livssituationer. Jag funderar över hur man skulle kunna ställa saker till rätta i ett liv som upplever meningslöshet.

Så varför tror du att människor upplever meningslöshet?

Tror beror meningslöshet på man blir äldre
O livet blir meningslöst
Så känner jag.
Allt handlar om hur man bor bil resor jobb
Stress hela livet
Citera
2026-01-03, 18:28
Medlem
Citat:

Jag funderar på orsakerna till detta. Och vad man kan göra åt det. Funderar ofta över mening. Vad som ger oss mening, eller en känsla av att leva ett meningsfullt liv.

Jag funderar över varför man känner meningslöshet eller tomhet,

Jag funderar över hur man skulle kunna ställa saker till rätta i ett liv som upplever meningslöshet.

Så varför tror du att människor upplever meningslöshet?

Jag tror folk blir deppade och känner meningslöshet, om de tänker för mycket och gör för lite.

Jag menar, en snubbe som bygger sig ett hus från grunden grubblar inte. Han mäter, sågar, och skruvar. Det han inte får gjort idag, gör han imorgon. Men den dag huset är färdigt, väggarna har torkat, knivarna hänger på knivstället i köket, då han sitter passivt vid matbordet och smuttar på kaffet, då kommer tankarna..... Kanske behöver han göra om trädgården?

Saknar man egna projekt och egna idéer, så tror jag att hjälpa andra kan skänka mening och välbefinnande, en känsla av att vara behövd här i världen. Att hjälpa andra är att hjälpa dom med deras "husbygge". Har man syskon med ungar, kan man stötta upp där. Har man en sjuklig granne, kan man hjälpa där. Har man en gammal kompis man vet är lite ensam, kan man höra av sig och umgås och kolla läget. Det finns oändligt mycket att hjälpa till med om man bara ser sig omkring. Men man ska inte göra det för någon annan anledning än tillfredsställelsen i att hjälpa någon som vill ha ens hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in