Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkertons
Jag funderar på orsakerna till detta. Och vad man kan göra åt det. Funderar ofta över mening. Vad som ger oss mening, eller en känsla av att leva ett meningsfullt liv.
Jag funderar över varför man känner meningslöshet eller tomhet,
Jag funderar över hur man skulle kunna ställa saker till rätta i ett liv som upplever meningslöshet.
Så varför tror du att människor upplever meningslöshet?
Jag tror folk blir deppade och känner meningslöshet, om de tänker för mycket och gör för lite.
Jag menar, en snubbe som bygger sig ett hus från grunden grubblar inte. Han mäter, sågar, och skruvar. Det han inte får gjort idag, gör han imorgon. Men den dag huset är färdigt, väggarna har torkat, knivarna hänger på knivstället i köket, då han sitter passivt vid matbordet och smuttar på kaffet, då kommer tankarna..... Kanske behöver han göra om trädgården?
Saknar man egna projekt och egna idéer, så tror jag att hjälpa andra kan skänka mening och välbefinnande, en känsla av att vara behövd här i världen. Att hjälpa andra är att hjälpa dom med deras "husbygge". Har man syskon med ungar, kan man stötta upp där. Har man en sjuklig granne, kan man hjälpa där. Har man en gammal kompis man vet är lite ensam, kan man höra av sig och umgås och kolla läget. Det finns oändligt mycket att hjälpa till med om man bara ser sig omkring. Men man ska inte göra det för någon annan anledning än tillfredsställelsen i att hjälpa någon som vill ha ens hjälp.