2026-01-03, 11:27
Medlem
IMBILDENs avatar
https://carup.se/clarksons-dom-bilen-har-passerat-sin-hojdpunkt/

Jeremy Clarksson mfl från top gear anser att bilen har passerat sin peak.

Det är svårt att inte hålla med. Vissa säger då bara att man är utvecklingsfientlig, men det handlar inte om det som jag ser det.

Tycker själv att de verkligen sätter fingret på en intressant aspekt här. Länge var nästkommande generation bättre än den föregående, men så är det inte längre. Peaken uppnåddes någon gång i slutet på 90-talet eller början av 2000-talet.

Flertalet av dagens modeller från så gott som samtliga tillverkare är fulare och tråkigare att köra än deras motsvarigheter för 25 år sedan.

Det hade jag inte sagt för 25 år sedan. Dvs år 2000. Då hade jag aldrig hävdat att bilar från 1975 på något vis varit bättre. De var klart sämre, med möjligt undantag från hur lätta de var att skruva med.

Vad tycker ni andra? Har vi passerat peak car och när var i sådana fall peaken? Rent generellt? Förstår att det är lite olika på olika märken och modeller.
Citera
2026-01-03, 11:33
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Peak car? Det kan antagligen stämma om man tänker på antalet bilar men pratar vi om bilens utveckling så skulle jag påstå att vi är mitt i en revolution.
De sista 10-15 åren har bilen utvecklats något fruktansvärt. Vi kopplar upp oss, komforten är på en helt annan nivå. Alla nya bilar har någon form av självkörande och de närmsta 10 åren kommer bli fantastiska.

Men visst. Bilen som identitetsmarkör kommer nog avta en del. Det kommer snarare bli ett otroligt bekvämt sätt att resa. Resan har gått från långtråkig till trevlig. Föraren kommer göra annat än sitt med blicken spänd.

Edit: jag har nu läst artikeln och jag förstår att äldre herrar (som Jeremy Clarkson) som älskar bilar, känner sig skeptiska till en normal bil. Men bilen för vardagsmänniskan är ett hjälpmedel och inte en hobby.

Och missförstå mig inte, jag har själv en kärlek till gamla bilar och dess enkelhet. Men när jag ska ta mig till ett viktigt möte eller avverka mil så väljer jag den moderna bilen. Veteranen tar jag på semester för att köpa glass.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2026-01-03 kl. 11:39.
Citera
2026-01-03, 11:39
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Bilen är dum.
Nu vill vi se person-drönare som automatiskt och snabbt tar oss precis dit vi vill.
Citera
2026-01-03, 11:43
Medlem
kyrkstockens avatar
Spelar det någon roll då vi inte skall äga våra bilar? Vi skall istället betala månadsavgifter för att kunna öppna fler dörrar en än, månadsavgifter för att kunna svänga vänster osv osv.

Socialdemokraterna skall tvinga oss att dela bilar med jihadister och könsförvirrade styckmördare osv osv
Citera
2026-01-03, 11:50
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
[...]

Men visst. Bilen som identitetsmarkör kommer nog avta en del. Det kommer snarare bli ett otroligt bekvämt sätt att resa. Resan har gått från långtråkig till trevlig. Föraren kommer göra annat än sitt med blicken spänd.

Visst är det så. Senast förra veckan såg jag en rätt ny BMW-suv avkörd i diket, verkade ha gått lite fort där på en 80-sträcka. Tror det var någon X5 variant med fina röda led-ljus bak. Det var visst lite vinterväglag på vägen, ca -14 grader och så var det ju mörkt dårå.

xDrive och diverse säkerhetssystem verkade fungera alldeles utmärkt, biljäveln körde av på en raksträcka dessutom. Tur att skogskanten var lite längre bort där. Föraren har säkert gjort annat med sin blick än att hålla den på vägen. Vad bra att hen kunde slappna av lite på väg till fjällstugan eller afterskin. Intelligent fyrhjulsdrift verkar vara den nya grejen.

Trevlig resa. Peak car.
Citera
2026-01-03, 11:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Peak car? Det kan antagligen stämma om man tänker på antalet bilar men pratar vi om bilens utveckling så skulle jag påstå att vi är mitt i en revolution.
De sista 10-15 åren har bilen utvecklats något fruktansvärt. Vi kopplar upp oss, komforten är på en helt annan nivå. Alla nya bilar har någon form av självkörande och de närmsta 10 åren kommer bli fantastiska.

Edit: jag har nu läst artikeln och jag förstår att äldre herrar (som Jeremy Clarkson) som älskar bilar, känner sig skeptiska till en normal bil. Men bilen för vardagsmänniskan är ett hjälpmedel och inte en hobby.

Och missförstå mig inte, jag har själv en kärlek till gamla bilar och dess enkelhet. Men när jag ska ta mig till ett viktigt möte eller avverka mil så väljer jag den moderna bilen. Veteranen tar jag på semester för att köpa glass.

Vad det gäller "uppkoppling" multimedia osv så håller jag med dig. Ser dock inte detta som ett direkt bilvärde.

Vad gäller komfort såsom fjädring, ljudnivå och stolskomfort tycker jag rent generellt att vi gått tiilbaka jämfört med år 2000.

Vilket märke/modell åker du skönare i idag jämfört med motsvarigheten från år 2000?

För mig handlar det inte om direkt enkelhet för då hade jag favoriserat bilar från 60-talet framför milleniebilarna. Det gör jag inte. Jag menar det som Clarksson mfl lyfter fram. Ingår även ett mått av kvalitet i detta. Dagens bilar är inte lika påkostade (om du bortser från skärmarna) som milleniebilarna.
Citera
2026-01-03, 11:53
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Visst är det så. Senast förra veckan såg jag en rätt ny BMW-suv avkörd i diket, verkade ha gått lite fort där på en 80-sträcka. Tror det var någon X5 variant med fina röda led-ljus bak. Det var visst lite vinterväglag på vägen, ca -14 grader och så var det ju mörkt dårå.

xDrive och diverse säkerhetssystem verkade fungera alldeles utmärkt, biljäveln körde av på en raksträcka dessutom. Tur att skogskanten var lite längre bort där. Föraren har säkert gjort annat med sin blick än att hålla den på vägen. Vad bra att hen kunde slappna av lite på väg till fjällstugan eller afterskin. Intelligent fyrhjulsdrift verkar vara den nya grejen.

Trevlig resa. Peak car.

Svårt att dra slutsatser av ditt inlägg. Förare är generellt dåliga på att köra bil, vilket ditt inlägg bevisar.
Självkörande kommer göra vägarna säkrare för man bygger bort den ack så felande mänskliga faktorn. Men för att komma dit behöver merparten av vagnparken vara självkörande.

Sen kommer system fallera då och då som i alla tider.
Citera
2026-01-03, 11:56
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad det gäller "uppkoppling" multimedia osv så håller jag med dig. Ser dock inte detta som ett direkt bilvärde.

Vad gäller komfort såsom fjädring, ljudnivå och stolskomfort tycker jag rent generellt att vi gått tiilbaka jämfört med år 2000.

Vilket märke/modell åker du skönare i idag jämfört med motsvarigheten från år 2000?

För mig handlar det inte om direkt enkelhet för då hade jag favoriserat bilar från 60-talet framför milleniebilarna. Det gör jag inte. Jag menar det som Clarksson mfl lyfter fram. Ingår även ett mått av kvalitet i detta. Dagens bilar är inte lika påkostade (om du bortser från skärmarna) som milleniebilarna.

Det finns en större skillnad idag på bilarna om man jämför prestanda. Det finns nya bilar för 250k som antagligen är lite som i början av 90-talet. Men om vi pratar bil närmare miljonen så är det rymdskepp i jämförelse med en premiumbil från 00.
Citera
2026-01-03, 11:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Spelar det någon roll då vi inte skall äga våra bilar? Vi skall istället betala månadsavgifter för att kunna öppna fler dörrar en än, månadsavgifter för att kunna svänga vänster osv osv.

Socialdemokraterna skall tvinga oss att dela bilar med jihadister och könsförvirrade styckmördare osv osv

Ja, jag upplever också att bilarna förlorat sin själ. Det är ingen som svarar.

Om jag för 25 år sedan provkörde en ny bil var det en wow-känsla många gånger. Om jag idag gör samma sak är det mer ett "jaha" och jag tror inte det bara beror på att jag blivit äldre.
Citera
2026-01-03, 12:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det finns en större skillnad idag på bilarna om man jämför prestanda. Det finns nya bilar för 250k som antagligen är lite som i början av 90-talet. Men om vi pratar bil närmare miljonen så är det rymdskepp i jämförelse med en premiumbil från 00.

Ett rymdskepp av skärmar möjligen och diverse tjänster som bygger på att föraren inte ska köra bilen utan helst bara åka med.

Kan du ge något exempel på ett sådant där rymdskepp från idag som är så där outstanding? Planerar att byta bil i år då leasingen går ut på den gamla. Vad ska jag leta efter som ger mig en wow-känsla? Hade varit kul med en upplevelse att man får något nytt som är bättre.
Citera
2026-01-03, 12:32
Medlem
Glostrups avatar
Jag tror att Clarkson har rätt, bilen kommer aldrig mer att spela en lika stor roll i människans vardag som den har gjort sedan 50-60-talet. Framstegen inom självkörande teknologier och elektrifieringen av bilar leder till att vi alltmer kommer att använda bilen på annorlunda sätt, och allt färre kommer ha behov av att äga en bil.

I en snar framtid så kommer det vara mer praktiskt att använda bilpooler för mer än 90% av sina bilbehov, vilket helt kullkastar bilägarkalkylen för folk i städer. Och då kommer vi att se bilägandet nästan försvinna för den urbana befolkningen, en utveckling som redan inletts.

Det är inte nödvändigtvis negativt.
Citera
2026-01-03, 12:47
Medlem
Det kan vara sant att bilen blir mindre av en var-mans-egendom i framtiden, men i så fall tror jag att orsakerna är
- De fler och fler är ghettofierade och bor i cement-torn i storstäderna. De har ingenstans att åka, och deras intressen sådan att de inte behvöer en bil. De har heller ingenstans att parkera bilen, eftersom de inte äger någon mark eller har råd att hyra den av någon annan.
- Allt fler jobbar hemifrån, handlar på den lokala närbutiken, tar hämtmat från det lokala kebab/pizza/sushi-hålet-i-väggen. De har mindre behov av bil.
- De skaffar inte barn, så de har inte samma transportbehov.

Människor som bor på landet eller har barn kommer fortfarande behvöva bil. De andra behöver sopsaltade cykelbanor och kollektivtrafik, ev. med en Bolt eller Uber hem från krogen.
(Men så småningom dör "de andra" ut, för de har ingen avkomma. Och då återgår allt till det normala)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in