Citat:
Ursprungligen postat av
Cuttherope
Jag frågade en bekant som sålt bilar i trettiotalet år detta en gång för många år sedan.
Jag hade själv varit inne i en Volvo bilsaluhall, till min förvåning dök ingen försäljare upp, trots att jag såg dom sitta på kontoren, någon till och med gick igenom bilhallen.
Han sa att som bilsäljare med många års erfarenhet ser man vilka som främst då har pengar och är verkligt potentiella kunder.
Resten av kunderna är inget att bry sig om, de får gå runt och kolla själva sa han.
Vilket pucko. Det minnet sitter kvar i kunden som när han ska köpa en bil så lär han gå dit där de varit trevliga och visat uppmärksamhet.
Sen finns det ju ingen chans att en säljare kan se vem som kan köpa en bil och inte. Särskilt inte nu när det finns leasing och folk är mer öppna för att låna. Din bekanta tror att allt fungerar som när han började.
Sen kan man säkert hanka sig fram genom att kamma hem någon offentlig upphandling om året men man kunde lätt göra mycket affärer när man är bilförsäljare. Invandrare är generellt sätt bättre på att interagera med kunden.
Sen fattar jag inte varför så många bilsäljare har kostym. Det hade varit en sak om kunderna haft det och det var någon slags dresscode men vill man sälja ska man vara på kundens nivå.