Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 06:04
Medlem
Airwave92s avatar
Vad är det dom gör hela dagarna när det inte finns några kunder? Det är inte varje dag man köper bilar så snubbarna sitter väl en del i telefon och fixar massa dokument på datorn gällande avtal, försäkringar etc

Men när detta är klart och ingen kund befinner sig i lokalen så sitter dom väl o dricker kaffe samt snackar om senaste ragget på nattklubben?
Citera
2026-01-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vad är det dom gör hela dagarna när det inte finns några kunder? Det är inte varje dag man köper bilar så snubbarna sitter väl en del i telefon och fixar massa dokument på datorn gällande avtal, försäkringar etc

Men när detta är klart och ingen kund befinner sig i lokalen så sitter dom väl o dricker kaffe samt snackar om senaste ragget på nattklubben?

En jävligt relevant fråga. Men en ännu intressantare fråga är vad dom pysslar med när det äntligen dyker upp kunder.

Var ute på bilköprunda för ett par månader sedan och det var otroligt slappa försäljare. Satt och pillande på sina mobiler eller glor på datorn.

Man fick tassa fram på tå och försynt fråga om de hade lust och möjlighet att svara på ett par frågor och om de behagade fixa provkörning. Man verkligen noterade att de försökte avgöra om jag var en seriös kund eller en "nöjesprovkörare".

Hittade till slut en lirare som på ett normalt sätt svarade på frågor, fixade provkörning och var uppriktig runt ekonomin. Det blev köp.
Citera
2026-01-03, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
En jävligt relevant fråga. Men en ännu intressantare fråga är vad dom pysslar med när det äntligen dyker upp kunder.

Var ute på bilköprunda för ett par månader sedan och det var otroligt slappa försäljare. Satt och pillande på sina mobiler eller glor på datorn.

Man fick tassa fram på tå och försynt fråga om de hade lust och möjlighet att svara på ett par frågor och om de behagade fixa provkörning. Man verkligen noterade att de försökte avgöra om jag var en seriös kund eller en "nöjesprovkörare".

Hittade till slut en lirare som på ett normalt sätt svarade på frågor, fixade provkörning och var uppriktig runt ekonomin. Det blev köp.

Ett genomgående tema hos många av Sveriges bilhandlare.

Hur de kan ha jobbet kvar utan att ens anstränga sig i 30sekunder när man kliver in i lokalen, är för mig ett mysterium.
Citera
2026-01-03, 07:41
Medlem
Jag frågade en bekant som sålt bilar i trettiotalet år detta en gång för många år sedan.
Jag hade själv varit inne i en Volvo bilsaluhall, till min förvåning dök ingen försäljare upp, trots att jag såg dom sitta på kontoren, någon till och med gick igenom bilhallen.

Han sa att som bilsäljare med många års erfarenhet ser man vilka som främst då har pengar och är verkligt potentiella kunder.
Resten av kunderna är inget att bry sig om, de får gå runt och kolla själva sa han.
Citera
2026-01-03, 08:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag frågade en bekant som sålt bilar i trettiotalet år detta en gång för många år sedan.
Jag hade själv varit inne i en Volvo bilsaluhall, till min förvåning dök ingen försäljare upp, trots att jag såg dom sitta på kontoren, någon till och med gick igenom bilhallen.

Han sa att som bilsäljare med många års erfarenhet ser man vilka som främst då har pengar och är verkligt potentiella kunder.
Resten av kunderna är inget att bry sig om, de får gå runt och kolla själva sa han.
Fast vem åker till en bilhall som nöje? Och hur ser man vem som har pengar? Nu kan ju kanske inte du svara på det…

Men jag har, som TS, också undrat detta. Har dock varit med om undantag. Köpte en bil för några år sedan och kunde inte ta mig från stationen till bilhallen och då hämtade försäljaren mig (var iofs bara upphämtning av bilen kvar och alla papper var skrivna).
Citera
2026-01-03, 08:45
Medlem
Hela upplägget med bilhall och försäljare är skevt. Åker man till mindre ”privat hallar så sitter säljarna inte ens vid skrivbord utan i nån soffa med telefonen och skrollar. Gärna 2-3 st.
Bilarna står så sjukt tajt att man som kund knappt kan öppna en dörr.

Hur är det ens möjligt att jobba så?

Går man till de stora kedjorna känns det iaf proffsigt med bra utrymme, säljare i kostym. Även om man går runt som en osynlig ett tag.

Dock så tror jag att de vet att den stora majoriteten inte köper något. Inte den dagen. Men de får gärna vara lite trevligt och hälsa iaf.
Citera
2026-01-03, 08:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Man kan inte se om en person har pengar. Många bilar idag säljs till företag och jag som då ska välja min bil behöver inte ha en jävla krona mer än jobbet som gör att jag får beställa en bil. Ungefär 7 av 10 bilar köps eller leasas av just företag.

Jag har förmånsbil men hade jag inte haft det så hade jag letat bil för max 75000kr men då företaget står för bilen så blev det senast en för 540000kr.
Citera
2026-01-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hela upplägget med bilhall och försäljare är skevt. Åker man till mindre ”privat hallar så sitter säljarna inte ens vid skrivbord utan i nån soffa med telefonen och skrollar. Gärna 2-3 st.
Bilarna står så sjukt tajt att man som kund knappt kan öppna en dörr.

Hur är det ens möjligt att jobba så?

Går man till de stora kedjorna känns det iaf proffsigt med bra utrymme, säljare i kostym. Även om man går runt som en osynlig ett tag.

Ja, även med skrivbord står de ofta mitt i hallen så man ska sitta där och prata ekonomi, lån och kreditkoll...

Verkar vara ovanligt med kontor för säljarna numera.
Citera
2026-01-03, 09:23
Medlem
För att få ut en hyfsad lön bör en bildförsäljare kränga 2 bilar om dagen vilket inte alltid är det lättaste, mycket snack om däcksparkande innan det blir affär.
Sen finns det företagsförsäljning och då kan man sälja fler bilar till samma företag så det är en annan deal, men det är nog inte ett slappt jobb om man ska tjäna stålars.
Citera
2026-01-03, 09:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:

Vilket pucko. Det minnet sitter kvar i kunden som när han ska köpa en bil så lär han gå dit där de varit trevliga och visat uppmärksamhet.

Sen finns det ju ingen chans att en säljare kan se vem som kan köpa en bil och inte. Särskilt inte nu när det finns leasing och folk är mer öppna för att låna. Din bekanta tror att allt fungerar som när han började.

Sen kan man säkert hanka sig fram genom att kamma hem någon offentlig upphandling om året men man kunde lätt göra mycket affärer när man är bilförsäljare. Invandrare är generellt sätt bättre på att interagera med kunden.

Sen fattar jag inte varför så många bilsäljare har kostym. Det hade varit en sak om kunderna haft det och det var någon slags dresscode men vill man sälja ska man vara på kundens nivå.
Citera
2026-01-03, 10:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92

Tyckte säljare i de flesta butiker är lite ointresserade och det kanske har med att de inte har provision och sånt i samma utsträckning längre? Går du in på ex elgiganten eller annan liknande elektronikbutik så kan det vara kanske 4-5 pers i butiken och 4-5 säljare men de kommer inte fram och frågar om man behöver hjälp. Man måste aktivt söka upp och sen hitta rätt säljare. Var in och skulle köpa en tv och då sa säljaren som jag hittade att han jobbade med vitvaror så jag fick leta vidare efter den andra
Citera
2026-01-03, 11:09
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina

Det är försäljningstaktik.
Dom förnärmar den eventuella kunden och får den att vilja bevisa sitt värde genom att köpa en bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in