Citat:
Ursprungligen postat av
0Z8S
Jag vet inte riktigt var jag skall placera denna förfrågan så placerar den här under Hobby.
Jag söker alltså en adapter för m6 skruv som omvandlar gängavståndet från 1 mm till 0,75 mm. Adaptern skall användas på en Wilesco ångmaskin (d457 närmare bestämt) vilket innebär att den måste vara ihålig så att ånga kan färdas igenom.
Om det är någon som känner till var man på (helst den svenska) marknaden kan hitta en sådan om det ens finns får gärna skriva. Jag är till och med öppen för att någon som har möjlighet att specialtillverka en åt mig gör det, bara det inte blir för dyrt lol..!
Alltså en adapter för m6 skruv som omvandlar 1mm gängavstånd till 0,75mm. Den skall dessutom vara ihålig samt helst i mässing.
Hur menar du man ska kunna ha en adapter? Man kan förstås ha en adapter som är ca 8mm eller mer med valfri stigning och med ett hål som är 6mm, med 0.75 mm stigning. Något annat sätt ser jag inte.
Eller göra en bult med 0.75 mm stigning utifrån en 6 mm mässingstång går förstås. Om man har ett gängsnitt som är M6x0.75 för metrisk fingänga. Känner du någon med en svarv, kan han troligen fixa en 6 mm bult eller rör hellre med 0.75 mm stigning i svarven.
Gängsatsen som någon gav dig förslag på, fungerar inte. Finns inga fingängor där för 6 mm.
Det finns att köpa bult som är M6x0.75 från en del leverantörer, så då får försöka googla det, men du måste borra hålet själv. Mässing verkar svårare.
Men man skulle vilja ha mer information. Varför ha något där alls, om det ska vara ett hål. Ångan går väl att släppa ut utan bulten.
Är det en sådan här
https://www.acesteamworks.com/wilesco-d457.html
Var ska bulten sitta? Inuti?
Nu verkar det vara tysk och även antik så millimetergänga är nog troligt.