2026-01-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
Vad är det för undantag du menar? Undantag från vad?

Tror inte människan vet hur det fungerar med däck på tunga fordon, men om det var en Tysk buss så kan jag nästan med säkerhet säga att den hade däck som var godkända ( alptopp+snöflinga) men som i många fall är totalt värdelösa i vårt väglag här i norr.

De flesta däcktillverkade köper sig märkningarna idag så alla rulldäck är i princip godkända fast Svenska åkare aldrig skulle använda dom på vintern kanske mer än i lokal trafik inom stad tex.

Jag tror dock mera i det här fallet att det är en av personbilarna som är vållande, säkerligen som någon skrev genom att ha försökt göra en omkörning som på något sätt misslyckats.
Citera
2026-01-03, 00:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det var du som påstod att det är samma sak att köra buss i Tyska Alperna som i norra Sverige. Jag anser att det är ett dumt påstående och jag bemötte det.
Jag har INTE påstått att det "är samma sak", däremot anser jag att, klarar man av att köra till skidorter i Alperna, vilket bussen sannolikt också används till. Så klarar man också av en Svensk landsväg.
Citat:
Återigen: det var du som gjorde referensen till Alperna, inte jag.
Jag har inte ens nämnt Alperna. Sluta hitta på saker.. S
Är du för korkad för att förstå en jämförelse?
Återigen: Klarar man av att köra buss i Alperna (vilket en Tysk turistbuss troligen används till), så klarar man sannolikt också av att köra på en Norrländsk landsväg även om det skulle råka vara lite snö på vägen.
Citera
2026-01-03, 08:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Uppdatering i lokalradion med bl a passagerare Rupert som är en av de lindrigt skadade och pratar bra engelska i intervjun.

https://www.sverigesradio.se/artikel/tysk-dubbeldackare-kraschade-pa-e4-16-till-sjukhus

" Passageraren Rupert Germaschewski var en av de lindrigt skadade som tog sig ur bussen genom krossade framrutan och skar fingret på vägen ut."
Citera
2026-01-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Tror inte människan vet hur det fungerar med däck på tunga fordon, men om det var en Tysk buss så kan jag nästan med säkerhet säga att den hade däck som var godkända ( alptopp+snöflinga) men som i många fall är totalt värdelösa i vårt väglag här i norr.

De flesta däcktillverkade köper sig märkningarna idag så alla rulldäck är i princip godkända fast Svenska åkare aldrig skulle använda dom på vintern kanske mer än i lokal trafik inom stad tex.

Jag tror dock mera i det här fallet att det är en av personbilarna som är vållande, säkerligen som någon skrev genom att ha försökt göra en omkörning som på något sätt misslyckats.
OK, då det fanns inget undantag.

"De flesta" däckstillverkarna köper sig märkningarna idag.....tror du överdriver lite där.
Citera
2026-01-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
OK, då det fanns inget undantag.

"De flesta" däckstillverkarna köper sig märkningarna idag.....tror du överdriver lite där.

Inte ett dugg, märkningen var till för att kunden lätt skulle kunna avgöra om däcket var lämpligt att använda på vintern eller inte utan att behöva ha detaljkunskap.

Idag är i princip alla däck märkta med alptopp o snöflinga utan att däckets mönsterskärning är det minsta lämpligt för vinterföre....då menar jag att jag har fog för att tillverkarna har "köpt" märkningen.

Jag har varit i branschen i drygt 30 år nu och med en flotta på drygt 50 tunga fordon så får jag väl ändå säga att jag har lite koll på hur saker fungerar.
Citera
2026-01-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Inte ett dugg, märkningen var till för att kunden lätt skulle kunna avgöra om däcket var lämpligt att använda på vintern eller inte utan att behöva ha detaljkunskap.

Idag är i princip alla däck märkta med alptopp o snöflinga utan att däckets mönsterskärning är det minsta lämpligt för vinterföre....då menar jag att jag har fog för att tillverkarna har "köpt" märkningen.

Jag har varit i branschen i drygt 30 år nu och med en flotta på drygt 50 tunga fordon så får jag väl ändå säga att jag har lite koll på hur saker fungerar.
Det är väl så att standarden 3PMSF är det som skall uppfyllas, och den kontrollen görs av oberoende företag. Det du skriver om att du inte anser att vissa däcks mönsterskärning inte är lämpligt, det står ju för dig....uppenbarligen klarar ju de däcket kraven i standarden. (Sedan kanske du tycker kraven är för låga, och det är ju ok att tycka).

Jag har inte lika lång tid i branschen som du, men å andra sidan drygt 180 tunga fordon.

Jag tror vi helt enkelt kan enas om att vi tror olika; du tror att majoriteten av däcktillverkarna betalat för att få igenom däck som inte uppfyller kraven, och jag tror inte det är så.

Ha det gott!
Citera
2026-01-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Spelar ingen roll. Han borde inte ha varit ute och kört utan ha parkerat bussen i landskapet han/hon förmodligen är ovan vid, om chauffören själv var tysk.
Tycker att det verkar som om den tyske chauffören räddat liv genom att undvika en frontalkrock med personbilen som var på fel sida. Men du har ju rätt i att olyckan undvikits om ingen varit ute på vägen.
Citera
2026-01-04, 13:48
Medlem
där har du huvudet på spiken verkar det som.

"En personbil ska ha kommit över på fel sida av vägen, säger jourhavande förundersökningsledare Jari Kiemunki till Västerbottens-Kuriren.

– Bussen fick då väja för att undvika en frontalkrock och välte sedan ner i diket, säger han till tidningen."

https://www.vk.se/2026-01-04/polisen-om-bussolyckan-fick-vaja-for-att-undvika-frontalkrock-10404
Citera
2026-01-05, 22:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Bra att busschauffören som en del i tråden genast klankae A1HORNYLADe ner på istället var uppmärksam och räddade sannolikt liv.

Fyra av de med inte så omfattande skador är fortsatt kvar på Skellefteå lasarett och den mest allvarligt skadade vårdas i Umeå på universitetssjukhuset, så sannolikt någon sorts skallskada.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fem-personer-vardas-fortfarande-efter-bussolyckan-pa-e4
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in