Citat:
Ursprungligen postat av
scania1
Inte ett dugg, märkningen var till för att kunden lätt skulle kunna avgöra om däcket var lämpligt att använda på vintern eller inte utan att behöva ha detaljkunskap.
Idag är i princip alla däck märkta med alptopp o snöflinga utan att däckets mönsterskärning är det minsta lämpligt för vinterföre....då menar jag att jag har fog för att tillverkarna har "köpt" märkningen.
Jag har varit i branschen i drygt 30 år nu och med en flotta på drygt 50 tunga fordon så får jag väl ändå säga att jag har lite koll på hur saker fungerar.
Det är väl så att standarden 3PMSF är det som skall uppfyllas, och den kontrollen görs av oberoende företag. Det du skriver om att du inte anser att vissa däcks mönsterskärning inte är lämpligt, det står ju för dig....uppenbarligen klarar ju de däcket kraven i standarden. (Sedan kanske du tycker kraven är för låga, och det är ju ok att tycka).
Jag har inte lika lång tid i branschen som du, men å andra sidan drygt 180 tunga fordon.
Jag tror vi helt enkelt kan enas om att vi tror olika; du tror att majoriteten av däcktillverkarna betalat för att få igenom däck som inte uppfyller kraven, och jag tror inte det är så.
Ha det gott!