2026-01-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Klart det spelar roll, är det någon av personbilarna som orsakat olyckan så är det knappast bussföraren eller dennes arbetsgivares fel.
Det är inte svårare att köra buss i norra Sverige än i Tyska Alperna, om det nu råkar vara så att bussen är tysk.

Eller hur… jag kan ha fel, men undrar om inte ena bilen (1) försökt sig på en omkörning (av bil nr 2) och inte hunnit tbx till sin körfil.🫤

Bara en bil (av personbilarna) är ordentligt tillknycklad.

Det blir ganska lätt snövallar i körbanorna, och framförallt bakhjulsdrivna bilar kan tappa fäste/styning, då den ska plöja genom stängen. Och bussen försökt hålla åt höger mot den (o)-befintliga vägrenen… varpå den vält. Bara gissar av korta video reels.

Tacka vet jag 4WD💪
/föresten trevlig fortsättning på året sykkelpump!/

Tråkigt iaf f alla iblandade.
Senast redigerad av Ny-ans 2026-01-02 kl. 20:35.
Citera
2026-01-02, 21:03
Medlem
Thyrells avatar
Killgissar att det är snöröken som ställt till det. E4:an är bra där, 80km/t, jämn, bred och var isfri för en dag sedan. Men -15 och några decimeter kallsnö skapar mycket snörök. Bussen kanske fick möte med en lastbil, kom lite långt ut eller de kanske låg för nära någon och denne bromsade när de inte såg något.

Ovana vinterförare gör gärna det vid möten då snöröken gör att du inte ser mer än någon meter framför dig under några sekunder. Knepet är att ha koll på vad som är framför dig, hur vägen går och hålla ratt still i färdriktningen tills det klarnar. Kan vara otäckt. Och det är många utländska bilar på den sträckan nu under helgerna.
Citera
2026-01-02, 21:09
Medlem
BusigaMusens avatar
Tänk så läskigt att sitta på andra våningen när bussen välter!
Citera
2026-01-02, 21:16
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vågar påstå att tyska Europavägar inte har samma sättningar och längsgående bristningar samt nivåskillnader som E4 uppvisar norr om Umeå. Viktiga skillnader när man kör maxad tvåvåningsbuss.

Men framförallt har varken Europavägar eller ens Bundesstraße där nere så våldsamt varierande standard från en kilometer till en annan. Mötesseparerad vajerväg följs av motorvägsstumpar som slutar i smal, sönderkörd kostig - i en aldrig sinande risktombola som för en kontinental förare förefaller vara helt slumpmässig.

Jag menar att det är stor skillnad att trafikera det kontinentala Europa när man jämför med norra Skandinavien. Som exempel kan man ta tyska turister som gärna samlar in och slänger samernas renvaringar eftersom "det inte skall vara plast i naturen."
Nu är du väl ändå rejält off topic och cyklar?

Och, har du kört mycket "tvåvåningsbuss" till skidorter i Alperna?
Vad jag förstår så var det också en personbil som orsakade olyckan, stämmer det så kan vi släppa allt trams om bussen. Förutom då att det är i den flest skadade finns då förstås...
Senast redigerad av sykkelpump 2026-01-02 kl. 22:01.
Citera
2026-01-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Nu är det ju inte olagligt men den tyska bussen kör säkert med samma däck året runt. Gör för övrigt nästan alla lastbilar med. Det är dags för lagkrav mot dessa jävla undantag.
Vad är det för undantag du menar? Undantag från vad?
Citera
2026-01-02, 21:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny-ans
Eller hur… jag kan ha fel, men undrar om inte ena bilen (1) försökt sig på en omkörning (av bil nr 2) och inte hunnit tbx till sin körfil.🫤

Bara en bil (av personbilarna) är ordentligt tillknycklad.

Det blir ganska lätt snövallar i körbanorna, och framförallt bakhjulsdrivna bilar kan tappa fäste/styning, då den ska plöja genom stängen. Och bussen försökt hålla åt höger mot den (o)-befintliga vägrenen… varpå den vält. Bara gissar av korta video reels.

Tacka vet jag 4WD💪
/föresten trevlig fortsättning på året sykkelpump!/

Tråkigt iaf f alla iblandade.
Ja det är som regel betydligt enklare att hantera en (lastad) buss i snö och slask, än en personbil, om man är van förare.
Undantaget är väl när det blåser stark sidvind på öppna fält när det är ishalka.

Ja tunga fordon eller 4WD är att föredra i snömodd.
Och ja, så klart är det tråkigt när folk blir skadade.

/God Fortsättning, till dig med /
Citera
2026-01-02, 21:45
Medlem
Som vanligt hade väl få bälte på sig?
Senast redigerad av KamratBlue 2026-01-02 kl. 21:52.
Citera
2026-01-02, 21:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nu är det ju inte olagligt men den tyska bussen kör säkert med samma däck året runt. Gör för övrigt nästan alla lastbilar med. Det är dags för lagkrav mot dessa jävla undantag.
Det finns för det första redan lagkrav som är ganska nya.
För det andra har alla seriösa åkerier som jag jobbat på sedan 80-talet, alltid ändå bytt till nya däck (om dom inte redan varit nästan nya) inför vintersäsongen. Halvslitna som bytts ut åker på igen när "vinterdäcken" är utslitna.

Ett tradarekipage eller en turistbuss kostar miljonbelopp, så förutom trafiksäkerhetsaspekten så är det inget man vill ha i diket, eller stillastående utan inkomster.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/10/nya-krav-pa-vinterdack-for-tunga-fordon/
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Citera
2026-01-02, 22:38
Medlem
Citat:
Det finns för det första redan lagkrav som är ganska nya.
För det andra har alla seriösa åkerier som jag jobbat på sedan 80-talet, alltid ändå bytt till nya däck (om dom inte redan varit nästan nya) inför vintersäsongen. Halvslitna som bytts ut åker på igen när "vinterdäcken" är utslitna.

Ett tradarekipage eller en turistbuss kostar miljonbelopp, så förutom trafiksäkerhetsaspekten så är det inget man vill ha i diket, eller stillastående utan inkomster.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/10/nya-krav-pa-vinterdack-for-tunga-fordon/
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Läser du dina egna länkar så är det rätt tandlöst.
Citera
2026-01-02, 23:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Läser du dina egna länkar så är det rätt tandlöst.
Det är din åsikt och den får stå för dig, har du över huvud tager framfört tunga fordon i vinterväglag?
Regelskärpningen har främst kommit till m h t östeuropeiska tvåaxliga trailerdragare som är TOTALT olämpliga att framföra i vinterväglag, oavsett däckutrustning
Dom fastnar "överallt" när det blir lite snö, och viker dessutom ihop sig och far av vägen ganska ofta för att dom har för dåligt med vikt/fäste på drivhjulen. När en lastbil fastnat i en backe, kan man ge sig fan på att det är en syd eller östeuropeisk trailerdragare som inte klarat av att ta sig fram.
Svenska lastbilar fastnar så klart också ibland, men dom är inte på långa vägar ett lika stort problem som dom utländska.

Turistbussar, som tråden handlar om, är likvärdiga som fordon i Sverige och Tyskland, men Tyskland har ännu hårdare krav vid trafik i vinterväglag än vi har i Sverige. Tyskarna är dessutom mycket "regel-lydiga" så jag tror att vi kan utesluta att bussen skulle vara dåligt utrustad, med Svenska mått mätt.
En buss och förare som sannolikt regelbundet kör skidresor till Alperna, har med all säkerhet både utrustning och tillräcklig vana nog för att klara av att ta sig fram säkert, på en Svensk Norrländsk landsväg.
Bussen det gäller är dessutom från tillverkaren "Setra", vilket är bland det bästa som går att köpa, när det gäller turistbussar.

Enligt ett inlägg på "SVT Nyheter Västerbotten" Facebook, så är dessutom personbilarna vållande och bussföraren har väjt av vägen för att undvika en frontalkrock med en av personbilarna. Och om det stämmer troligen räddat livet på dom i personbilen. och kanske även på sig själv.
Många skadade i en buss som ligger på sidan någorlunda oskadad, brukar betyda att folk suttit obältade.

Citat:
"Det var en påkörningsolycka i norrgående, Bussen körde i södergående.
Bilen som blev påkörd hamnade i mötande och bussen vek i diket för att inte frontalkrocka, men kolliderade ändå med en av bilarna.
Därför ligger båda bilarna på motsatt sida från bussen."
https://www.facebook.com/svtnyhetervasterbotten/photos/tv%C3%A5-personbilar-och-en-buss-med-48-passagerare-har-kolliderat-p%C3%A5-e4-i-h%C3%B6jd-med-%C3%B6 /1308338021309990/

Det skulle mycket väl kunna vara den här, eller i alla fall en sån här:
https://cdn.omnibusrevue.de/thumb_1200x675/media/6015/OR_Daimler_AG_Stewa_20C0429_02.jpg

Reseföretaget och bussresor till norr på vintern:
https://stewa.de/busreisen/rundreisen/schweden/#mehr-zur-rundreise-schweden
Senast redigerad av sykkelpump 2026-01-02 kl. 23:42.
Citera
2026-01-03, 00:06
Medlem
Citat:
Nu är du väl ändå rejält off topic och cyklar?

Det var du som påstod att det är samma sak att köra buss i Tyska Alperna som i norra Sverige. Jag anser att det är ett dumt påstående och jag bemötte det.

Citat:
Och, har du kört mycket "tvåvåningsbuss" till skidorter i Alperna?

Återigen: det var du som gjorde referensen till Alperna, inte jag.
Jag har inte ens nämnt Alperna. Sluta hitta på saker.
Citera
2026-01-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Som vanligt hade väl få bälte på sig?

Väldigt få som använder är min uppfattning de ggr jag åkt längre resor, dessutom har de flesta fjärrbussar full gas för att kunna hinna till destinationerna på sina körtider....och dessa tider är naturligtvis satta för sommarväglag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in