2026-01-02, 10:47
Medlem
Jag hör ganska ofta mina jämnåriga prata om hur nyttigt det var att göra lumpen, innan denna försvann i slutet på 90-talet. Det talas ofta om militärtjänstgöringen som något som var karaktärsdanande och lärde ut disciplin och hårt arbete. Man kan ofta höra detta ställas i kontrast till så som ungdomar upplevs idag, hemmasittande och tik-tok skrollande tex.

När jag tänker tillbaka på lumpen och hur jag var före och efter tror jag inte det var så stor skillnad, jag var ju dessutom ett år äldre när jag muckade, vilket påverkar personligheten en del.

Som värnpliktig behövde jag inte planera något, allt styrdes in i minsta detalj av befälen i förbandet. Saker som sköttes helt och hållet åt en kan göras till en ganska lång lista.

Mat: Lagades i matsal, ingen arbetsinsats behövdes.
Kläder: Klädinlämning en gång i veckan, ingen tvättning eller planering behövdes
Dygnsrytm: Inget krav på att planera sin dag, väckning 06:30 oavsett om man ville det eller ej. Om man inte var tillräckligt snabb upp ur sängen fick man dessutom hjälp!

Mina kompisar som flyttade hemifrån och jobbade fick lära sig allt detta snabbt, lagar man inte mat så blir man hungrig. Om man inte vakar i tid och kommer för sent till jobbet så kan man bli uppsagd. Där var inte någon som hjälpte dom upp ur sängen, eller ledde bort dom i led till klädförrådet för att få sina smutsiga kläder ersatta med rena. Allt dom gjorde fick dom själva ansvara för och planera.

Det enda jag kan se vara en skillnad idag mot förr är att när nästan alla män i samhället lärde sig säker vapenhantering så var det färre våraskjutningar bland kriminella, polisen har spekulerat i att 25% av alla skjutningar är vådaskott.

Ni som inte gjorde lumpen, och som flyttade hemifrån och började arbeta istället, vad tror ni om min teori?
Citera
2026-01-02, 10:52
Medlem
Du var väl dessutom livegen under tiden?
Citera
2026-01-02, 10:52
Medlem
Det handlade mycket om "uppfostran" (arbeta i team, visa hänsyn), på 70-talet när jag gjorde min så var det mer eller krav för att få jobb.
Senast redigerad av tjanska 2026-01-02 kl. 10:54.
Citera
2026-01-02, 11:00
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin77
Jag hör ganska ofta mina jämnåriga prata om hur nyttigt det var att göra lumpen, innan denna försvann i slutet på 90-talet. Det talas ofta om militärtjänstgöringen som något som var karaktärsdanande och lärde ut disciplin och hårt arbete. Man kan ofta höra detta ställas i kontrast till så som ungdomar upplevs idag, hemmasittande och tik-tok skrollande tex.

När jag tänker tillbaka på lumpen och hur jag var före och efter tror jag inte det var så stor skillnad, jag var ju dessutom ett år äldre när jag muckade, vilket påverkar personligheten en del.

Som värnpliktig behövde jag inte planera något, allt styrdes in i minsta detalj av befälen i förbandet. Saker som sköttes helt och hållet åt en kan göras till en ganska lång lista.

Mat: Lagades i matsal, ingen arbetsinsats behövdes.
Kläder: Klädinlämning en gång i veckan, ingen tvättning eller planering behövdes
Dygnsrytm: Inget krav på att planera sin dag, väckning 06:30 oavsett om man ville det eller ej. Om man inte var tillräckligt snabb upp ur sängen fick man dessutom hjälp!

Mina kompisar som flyttade hemifrån och jobbade fick lära sig allt detta snabbt, lagar man inte mat så blir man hungrig. Om man inte vakar i tid och kommer för sent till jobbet så kan man bli uppsagd. Där var inte någon som hjälpte dom upp ur sängen, eller ledde bort dom i led till klädförrådet för att få sina smutsiga kläder ersatta med rena. Allt dom gjorde fick dom själva ansvara för och planera.

Det enda jag kan se vara en skillnad idag mot förr är att när nästan alla män i samhället lärde sig säker vapenhantering så var det färre våraskjutningar bland kriminella, polisen har spekulerat i att 25% av alla skjutningar är vådaskott.

Ni som inte gjorde lumpen, och som flyttade hemifrån och började arbeta istället, vad tror ni om min teori?
Det du skriver låter lite förenklat. Olika soldater har olika uppgifter även under utbildningen. Trossen lagar mat. Har du glömt det? Annars håller jag med om att arbetet i team var det viktigaste. Bra att kunna i både krig och fred. Men det är totalt sett ingen höjdarutbildning. Jag är dock än idag grym på skovård.
Citera
2026-01-02, 11:05
Medlem
Briasccas avatar
Jag har gjort lumpen och därför är din fråga inte ställd till mig.

Men jag har anställt många genom livet, och de killar som inte gjort lumpen sållade jag bort om de hade lika meriter som en som gjort lumpen. Skälet var ett de hade en betydelsebärande erfarenhet mindre och det gällde särskilt de om hade haft t.ex ledarbefattningar som vpl eller som hade varit förtroendevalda då de hade mer tåga och framåtanda. Det var också bra att se deras duglighet i det betyg som de fått. Hade man låga betyg från sin lumpartjänstgöring var man sannolikt mindre duglig för det som jag skulle anställa till.

Så för mig var det ytterligare en merit som jag kunde utvärdera.
Citera
2026-01-02, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det handlade mycket om "uppfostran" (arbeta i team, visa hänsyn), på 70-talet när jag gjorde min så var det mer eller krav för att få jobb.

Nu gjorde jag lumpen på 90-talet så yngre än dig men de tre punkterna du tar upp är fan de viktigaste lärdomarna iallafall. Samarbete och uppfostran och hänsyn plus att lära sig ta order.

När man sökte jobb så var det en stor merit att ha gjort lumpen då det annars betydde att något var ”fel” på en.

Skulle inte vilja göra om det men skulle heller inte vilja ha det ogjort. Både kul och jobbig tid i livet som dessutom är viktig.
Citera
2026-01-02, 11:17
Medlem
Galejans avatar
Nyttigt? Tja, det beror ju på vad man är tänkt att vara nyttig för. Lumpen kan säkert vara bra på att knäcka individualism och det gynnar syften där det är negativt att ha självgående individer som tänker på egen hand. Det gamla Sverige är var ju så, individen underordnades alltid kollektivet och att tro att man är något med sina ifrågasättande tankar var inte uppskattat. Alla skulle vara karbonkopior. Lätt utbytbara och gnisselfria.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Men jag har anställt många genom livet, och de killar som inte gjort lumpen sållade jag bort om de hade lika meriter som en som gjort lumpen. Skälet var ett de hade en betydelsebärande erfarenhet mindre och det gällde särskilt de om hade haft t.ex ledarbefattningar som vpl eller som hade varit förtroendevalda då de hade mer tåga och framåtanda. Det var också bra att se deras duglighet i det betyg som de fått. Hade man låga betyg från sin lumpartjänstgöring var man sannolikt mindre duglig för det som jag skulle anställa till.
Det där är ju också en vinkel som sållats bort med åren. Numera är det snarare undantag att ha gjort lumpen så hade du varit i aktiv ålder att anställa människor idag hade du inte fått många träffar. Och det är ju så det är. Vi går mot mindre kollektivistiska tider och då försvinner sådana här parametrar.

Nästa stora parameter jag tror kommer att försvinna är körkortskravet. Alltfler unga idag saknar körkort. Man bor urbant med god kollektivtrafik och sedan kommer ungas miljötänk ovanpå det. Vi är inte där än. Körkort är fortfarande lite av en duglighetsmarkör, särskilt för 35+, men ge det 10-15 år…
Citera
2026-01-02, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu gjorde jag lumpen på 90-talet så yngre än dig men de tre punkterna du tar upp är fan de viktigaste lärdomarna iallafall. Samarbete och uppfostran och hänsyn plus att lära sig ta order.

När man sökte jobb så var det en stor merit att ha gjort lumpen då det annars betydde att något var ”fel” på en.

Skulle inte vilja göra om det men skulle heller inte vilja ha det ogjort. Både kul och jobbig tid i livet som dessutom är viktig.

Håller med.

Det passar väl alla oss som behövde en spark i rumpan för att gå från dagdrömmande tonåringar till någon slags förstadie till vuxna iallafall.

Som de flesta andra så ville jag verkligen inte göra lumpen, hatade det i början, men vill efteråt inte ha det ogjort då jag lärde mig ganska mkt på den korta tiden.
Citera
2026-01-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin77
...

...

Där jag märkt detta som tydligast är nyintagna på universitet. Huvudsakligen ligger kontrasten gentemot de som kommer direkt från gymnasiet eller haft ett år "äventyrsresa" på föräldrarnas pengar.

Både lumpen eller ett år av jobbande och boende i egen bostad gör mycket för att bygga disciplin, medan de som inte haft något ansvar behandlar allting som en lekstuga.
Citera
2026-01-02, 11:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
Med tanke på att en stor del äldre män knappt kan micra en färdigrätt eller starta en tvättmaskin vet jag inte om det var så uppfostrande. Det är nog mest en på min tid minsann, det var bättre förr-boomerminne. Har allt för många kollegor som inte kan ta hand om sig själva då man bott med sin "hushållerska" hela livet.
Citera
2026-01-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Med tanke på att en stor del äldre män knappt kan micra en färdigrätt eller starta en tvättmaskin vet jag inte om det var så uppfostrande. Det är nog mest en på min tid minsann, det var bättre förr-boomerminne. Har allt för många kollegor som inte kan ta hand om sig själva då man bott med sin "hushållerska" hela livet.

Det var mest ett avbrott från det vardagliga livet. Förr i tiden levde många ungefär samma liv från tonår till pension. Samma ställe, samma folk runt omkring sig, samma jobb i alla år, gällde även alla du kände. Då blev lumpen ett tydligt avbrott från allt. Det var där många träffade folk enda gången i livet som inte tillhörde den lokala hierarkin i hembyn.
Så här levde dom flesta fram till 90-talet.
Sen var många väldigt mammiga förr i tiden, många var väldigt handikappade när de inte hade mamma i närheten. Därför blev lumpen en stor grej för många. Idag är ungdomarna betydligt mer självständiga.
Citera
2026-01-02, 11:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Jag gjorde också lumpen på tidigt 90 tal. Gav det mig något? Möjligen vapenhantering och utökad maskinkunskap. Sammanhållningen var inte toppen där jag låg, men det funkade. Några fick nog ett lite bryskt uppvaknande om att fatta att de inte alltid var de viktigaste personerna i världen. Personligen tycker jag nog att det kunde varit hårdare med mer disciplin och konsekvenser om man inte följde order.

Ibland låg vi i fält och då fick vi sköta mat och sånt själv. Bland annat fick vi lära oss att nacka och plocka fjäderfä och klubba och flå kanin. Nyttig erfarenhet kan jag anse.

Sen så kan det vara nyttigt att lära sig att samarbeta och att inte alltid få göra på sitt eget sätt.

Men visst har jag jobbat med folk som gjort lumpen som är fullständigt värdelösa på att samarbeta eller faktiskt följa sådant som är bestämt. Så lumpen är ingen garant för att man får en duglig individ. Jag håller ju lite på med rekrytering där jag jobbar även om jag inte är chef, men mina chefer tycker jag är bra på det och därför brukar jag bli tillfrågad om jag vill hålla i det. Nu är det väl i o f 90% kvinnor som söker och som jag rekryterar, men det händer ju att det blir en och annan man och jag bryr mig inte ett dugg om deras lumpentjänstgöring om de haft någon. Däremot kollar jag in deras sociala medier stenhårt, för där får man ofta en väldigt bra uppfattning om vad det är för person.

Sen det där med körkort, det är generellt inget som behövs hos oss så det spelar heller ingen roll här och inget jag rekryteringmässigt bryr mig om, såvida det inte är en specialtjänst där mycket resande ingår. Även om vi oftast åker tåg eller flyger så kan det vara bra att kunna köra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in