2026-01-01, 23:07
Medlem
Craiggs avatar
Jag har bott i svenska storstäder.
Min generalisering av människorna där: dryga, otrevliga, ej öppna för nya bekantskaper. Grannarna hälsar inte ens på varandra. Folk är mycket i "sitt eget".

Har även testat småstäder. Min bild av folket där: Visst förekommer en del jantelag, men folk pratar mer med varandra i vardagen. Grannar har mer kontakt och det är inte ovanligt att man blir bjuden hem till någon på grillfest och liknande. Det händer nästan aldrig i storstäder, utom inom sin vänskapskrets givetvis.

Varför är det så?
Citera
2026-01-01, 23:13
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Grannar har mer kontakt och det är inte ovanligt att man blir bjuden hem till någon på grillfest och liknande. Det händer nästan aldrig i storstäder, utom inom sin vänskapskrets givetvis.
Varför skulle man bjuda hem folk man inte känner?
Citera
2026-01-01, 23:19
Medlem
I storstan har man möjlighet att få vara anonym och i fred om man vill. Vill du träffa grannarna så gå och knacka på, ingen hindrar dig.
Citera
2026-01-01, 23:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror

Poängen är väl just att lära känna varandra.
Citera
2026-01-01, 23:26
Medlem
Det är inte bättre i mindre städer.
Citera
2026-01-01, 23:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Min generalisering av människorna där: dryga, otrevliga, ej öppna för nya bekantskaper. Grannarna hälsar inte ens på varandra. Folk är mycket i "sitt eget".

Har även testat småstäder. Min bild av folket där: Visst förekommer en del jantelag, men folk pratar mer med varandra i vardagen. Grannar har mer kontakt och det är inte ovanligt att man blir bjuden hem till någon på grillfest och liknande. Det händer nästan aldrig i storstäder, utom inom sin vänskapskrets givetvis.

Varför är det så?

Mycket handlar om den högre pulsen och tempot i storstan, folk är generellt stressade och har sällan tid att spontanhänga.

En annan bidragande orsak är ju att resavstånden tenderar att vara rätt långa i stan, på en mindre ort kanske man kan promenera till centrum på typ 10 min och är då inte heller beroende av kollektivtrafik, i Stockholm så kanske enkelväg till jobbet är runt en timme för många även om man bor i stan, det gör att mkt tid faller bort och åker man i värsta trängseln så är det ett stresspåslag också.

Men mycket handlar såklart också om mentaliteten och då främst möjligheten till anonymitet, på en ort där "alla känner alla" så blir man ju snabbt igenkänd och kan då inte uppträda surt och stressat utan att det påverkar ens image. I Stockholm finns ju inte riktigt incitament att tänka så, man möter mängder av folk på tuben och stan men nästan aldrig nån man känner igen, då kan man jäkta på utan att stanna upp för nån annan.
Citera
2026-01-01, 23:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det är inte bättre i mindre städer.

Min bild är att det är det, folk är mindre stressade och det finns allt som oftast inte nånting att skynda sig till, traskar man hemåt på typ 10-15 min så vet man ju när man är hemma. I typ matbutiker på en liten ort ser man ibland medelålders folk stå och småsnacka ett par minuter med expediten efter att de handlat, det skulle man verkligen aldrig se i Stockholm.

Däremot är det ofta svårare att komma in i gemenskapen på en liten ort om man inte är därifrån.
Citera
2026-01-01, 23:39
Medlem
KlasLunds avatar
Jag upplever snarare tvärtom. I storstäder finns fler mötesplatser och fler naturliga tillfällen att interagera. Caféer, krogar, evenemang, kollektivtrafik osv.

Jag tror också att det till viss del är en generationsfråga. Äldre generationer är ofta mer benägna att småprata med grannar och bekanta i vardagen, medan yngre i större utsträckning umgås digitalt med dem de aktivt valt, oavsett om det är i storstad eller på mindre ort.
Citera
2026-01-01, 23:46
Medlem
sommarlovs avatar
Därför att människor kan bara ha ett par vänner, det blir för mycket.
Det är inte så kul på landet heller, de släpper aldrig in en som kommer från en storstad.
Citera
2026-01-01, 23:50
Medlem
Citat:

Varför är det så?
För att så många lantfjollor flyttar till Stockholm och tror där med att de är något.
Citera
2026-01-01, 23:55
Medlem
NegernsDofts avatar
Tycker tvärtom. Bor i en liten skithåla och här är folk mkt bittrare än ex sthlm
Citera
2026-01-01, 23:56
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror

Typiskt svenskt tankesätt.
Jag kan lova dig att sånt sker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här