Citat:
Ursprungligen postat av
HEATLEY
Behöver lite guidning i vad jag kan och ska göra.
Jag sålde min förra telefon till swappie. Swappie skickade ett paket med en liten låda man lägger mobilen i samt en retursedel. Den 23/12 14.33 la jag paketet med mobil i lådan. Fick notis i postnords app om att paketet ligger där. 14.35 ser jag i appen att upphämtning är bokad.
Jag firar jul i tron om att jag har sålt min mobil för ca 4000kr.
Kikar då och då i appen och ser att paketet inte har hämtats upp.
Den 29/12 går jag in på appen igen för att kika om paketet har blivit upphämtat. Där står det då "Försändelsen var inte tillgänglig för upphämtning."
Skumt.
Jag går genast in på deras support och efter att ha skrivit med deras usla AI kopplas jag till en handläggare. Där får jag svar på att paketboxen var tom när deras medarbetare skulle hämta upp det. Jag triggas och frågar hur det är möjligt med tanke på att man måste använda bank-ID för att öppna boxen. Hon har inget svar där och då. Jag blir ombedd att kontakta swappie för att starta en utredning.
Jag har på känn att min mobil har blivit stulen. Vill inte peka finger, men det enklaste hade varit att peka på personen som jobbar för företaget som tillhandahåller paketboxarna.
Har någon varit med om liknande? Hur går jag tillväga nu? Båda parterna kan säga att jag inte har lagt in någon i boxen... Efterklokheten äter upp mig. Man skulle ha filmat när jag la in paketet och stängde luckan.
Jag hänger inte riktigt med här så önskar en förtydling. Jag har hunnit vänja mig vid att man kan få leverans där man hämtar ut sitt paket via paketskåp. Detta sker då via en kod som man får så man kan öppna luckan till sitt paket. Olika sätt för olika paketleveransbolag.
Här antyder TS att han lägger in ett paket i ett paketskåp? Hur garanterar man att det verkligen läggs in ett paket? Det är just garantin att man lämnar in ett paket som är anledningen till att man går till ett postombud och lämnar in paketet där.
Sedan att det inte garanterar innehållet är en annan femma. Men vad TS nu antyder lite oklart är kanske huvudproblemet nu att postleveransbolaget säger att TS aldrig la in ett paket i postboxen?
Såklart en anställd blir väl medveten om bevisbördan som uppstår här och kanske stjäl paketet.