2026-01-01, 17:51
Medlem
DonLatinos avatar
Hade du levt i en diktatur hade du aldrig kunna yttrat dig fritt om politik på forumet. Yttrandefrihet existerar exempelvis inte i Ryssland eller Kina.

Bara denna simpla anledningen bör ge dig en förståelse till varför demokrati slår ut resterande politiska system i världen.
Citera
2026-01-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Utan att gå in på allting så skulle jag nog inte bunta ihop ex Ryssland och Ukraina. Den ena är ett under i ”fungerade demokrati med problem”, den andra blev korrekt klassad som diktatur någon gång i början på 2000-talet.

Samma med USA, de flesta medborgare i ex Ungern och Turkiet skulle bara kunna drömma om de hade en så fungerade demokrati som USA har just nu.

Indien vet jag för lite om.

Schweiz känns sympatiskt, även om jag funderar om deras systemet inte skulle braka samman under extern press.
Du är bara lurad. Du har gått på myten från USAs lobbyism.. det du "vet" är det som lobbygrupperna vill att du ska "veta"... det är hårfin skillnad om du röstar rött eller blått i USA, och de som har den verkliga makten (pengarna) kan du inte rösta fram eller bort där vart fjärde år.
Citera
2026-01-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Inflytande över de styrande? Var har du fått inbillningen från?

Vi behöver få möjligheten att rösta om enskilda frågor där rösterna även bör beläggas med frågor för att visa att man förstår vad man röstar för så man inte bara röstar för att rösta, kanske gärna ett kommentarsfält också.

Om jag ska vara helt ärlig, så valet av Trump 2016, SD framväxt sedan 2010, det Ukraina kämpar för, samt de ryssar saknar.

Håller med dig till viss del, med en brasklapp att det är fullt möjligt ett sådant system bara gör det omöjligt att styra landet tillslut.
Citera
2026-01-01, 17:55
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Hjälp mig att förstå vad som är så bra med demokrati tack. Så som jag ser det är det ett osofistikerat, det är det bästa ordet att beskriva det, osofistikerat system. Jag fattar inte för att folk vill nånting ska de rösta och politiker ska lova saker och de organiserar sig i partier, det är för mig obegripligt varför folks viljor skulle vara relevanta för hur en nationalstat ska styras. Observera det är just val på nationell nivå jag har svårt för, på lokal och regional nivå är demokrati helt okej men inte på nationell nivå. Just för att vad har folks viljor med saken att göra? Det fattar jag verkligen inte. Att folk får ha nåt att säga till om , men varför ska de ha det när de inte vet nåt om hur man styr ett land?? Folk vet ju ingenting så varför ska de då ha nåt att säga till om det är det jag inte fattar… tycker det hela är väldigt märkligt. Vänligen förklara vad som är så bra med demokrati tack

Varenda mupp ska inkluderas och vara med att bestämma och besluta nuförtiden!
Funkar jättebra va?
Senast redigerad av Erik Öst 2026-01-01 kl. 17:57.
Citera
2026-01-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Hade du levt i en diktatur hade du aldrig kunna yttrat dig fritt om politik på forumet. Yttrandefrihet existerar exempelvis inte i Ryssland eller Kina.

Bara denna simpla anledningen bör ge dig en förståelse till varför demokrati slår ut resterande politiska system i världen.
Jodå.. Du kan yttra dig på samma sätt i Ryssland och Kina som i USA.. Det är bara förutsägbarheten, och metoden för bestraffning av dina "felaktiga" åsikter som skiljer..
Citera
2026-01-01, 17:57
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Du är bara lurad. Du har gått på myten från USAs lobbyism.. det du "vet" är det som lobbygrupperna vill att du ska "veta"... det är hårfin skillnad om du röstar rött eller blått i USA, och de som har den verkliga makten (pengarna) kan du inte rösta fram eller bort där vart fjärde år.
Skillnaden är att amerikanerna är så dumma i huvudet så de tror att de endast har 2 alternativ att rösta på varje valår. (Democrat & republican). Du ser aldrig fler än 2 seriösa valkandidater i USA. Skojnation
Citera
2026-01-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Skillnaden är att amerikanerna är så dumma i huvudet så de tror att de endast har 2 alternativ att rösta på varje valår. (Democrat & republican). Du ser aldrig fler än 2 seriösa valkandidater i USA. Skojnation
haha sant :-)
Men bara att se på de som i media säger nåt "illa" om trump etc... blam av med jobbet, stämningar, advokater.. Det är inte många som vågar säga vad de tycker i USA idag heller.

USA/västs sätt idag att censurera, styra till självcensur är att gå efterinkomster och levebröd för den som "säger fel".. I Kina, Ryssland låses man in istället, resultatet blir tyvärr detsamma.
Senast redigerad av slipperyslope 2026-01-01 kl. 18:02.
Citera
2026-01-01, 18:01
Medlem
LarryHoovers avatar
demokrati är endast det som suger minst utav alla alternativ, en stats huvudsakliga uppgift är att verka och jobba för folket och om folket anser sigsjälva behandlas illa skall man i en fungerande demokrati kunna byta regim etc
Citera
2026-01-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryHoover
demokrati är endast det som suger minst utav alla alternativ, en stats huvudsakliga uppgift är att verka och jobba för folket och om folket anser sigsjälva behandlas illa skall man i en fungerande demokrati kunna byta regim etc
Visst. Men om man som i USA har två partier som är överrens till 90% eller som i Sverige 8 riksdagspartier ense i de stora frågorna, och en ej fungerande granskande media, så blir det i princip lika meningslöst som en diktatur, nästan ingen möjlighet till någon radikal förändring, som systemet riggats.
Citera
2026-01-01, 18:10
Medlem
Citat:
Hjälp mig att förstå vad som är så bra med demokrati tack.
Att man kan rösta bort sittande politiker.
Citera
2026-01-01, 18:12
Medlem
Citat:
Eh nej det stämmer inte. Alternativet meritokrati är bättre
Meritokrati utan demokrati existerar ej.
Citera
2026-01-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope

Den ”hårfina” skillnaden och dock tillräcklig för att avgöra om ens eget land ska bedriva ett angreppskrig mot ett fredligt grannland eller inte. Något ex ryska folket saknar.

I grunden handlar frågan om du vill ha något inflytande över politiken eller inte. Jag ger ogärna bort den makten.

De som verkligen har makten, är just våra politiker, både de svenska och de i Europaparlamentet.

Viss påverkan får vi även från andra länder, tyvärr ofrivilligt från Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in