2026-01-01, 17:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Dåliga saker med demokratin:

- jobbigt att rösta - inte särskilt. orkqr du inte rösta vart fjärde år behövs uppenbarligen inte din röst
- folk splittras och konkurrerar - som på alla marknader, konkurrens leder till framgång
- politiker får bara styra i 4 år (jättekort tid) - se till att bli omvald. De flesta politiker sitter mer än en mandatperiod
- majoritetsstyre är omoraliskt likt gruppvåldtäkt - därför har vi minoritetsskydd i demokratin
- demokrati har bara funnits i hundra år - inget argument, och dessutom fel.
- demokrati är grekiskt - inte heller ett argument, det är algebra också
- demokrati innebär att nationer inte får styras av kompetenta som det är i alla andra sammanhang, man röstar inte fram kirurger och överste befäl och sånt, en kapten på en båt etc. Men för stater går det tydligen bra - jo, det gör man, men inte i allmänna val, utan via ägarna. Ägarna av landet är folket. Alltså via val
- jobbigt att höra politiker debattera i media - inget argument. Sluta lyssna
- jobbigt att höra andras åsikter - uppenbarligen, men inte heller ett argument
- man måste rösta gratis - man måste inte rösta
- icke-demokratisk maktelit har ändå mest av makten - dvs som du vill ha det, nu ör det dåligt?
- demokratin är helt beroende av techbolag och medier för opinionsbildning och propaganda - nej
- demokratin är ett jobbigt surr av människodjur som pratar alldeles för mycket - sluta lyssna
- demokratins historia är smutsig och ful och hemskt orättvis - och bättre än alla diktaturers historia

Som sagt, det går inte så bra när du tänker, eller hur?
Citera
2026-01-01, 17:17
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Hjälp mig att förstå vad som är så bra med demokrati tack. Så som jag ser det är det ett osofistikerat, det är det bästa ordet att beskriva det, osofistikerat system. Jag fattar inte för att folk vill nånting ska de rösta och politiker ska lova saker och de organiserar sig i partier, det är för mig obegripligt varför folks viljor skulle vara relevanta för hur en nationalstat ska styras. Observera det är just val på nationell nivå jag har svårt för, på lokal och regional nivå är demokrati helt okej men inte på nationell nivå. Just för att vad har folks viljor med saken att göra? Det fattar jag verkligen inte. Att folk får ha nåt att säga till om , men varför ska de ha det när de inte vet nåt om hur man styr ett land?? Folk vet ju ingenting så varför ska de då ha nåt att säga till om det är det jag inte fattar… tycker det hela är väldigt märkligt. Vänligen förklara vad som är så bra med demokrati tack
Istället för att missnöjda ska gå med i miliser som slåss gerillakrig, så får demokratin samma människor att dela ut flygblad och snällt vänta på nästa val.
Citera
2026-01-01, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Som sagt, det går inte så bra när du tänker, eller hur?

Alltså jag förespråkar ju direkt demokrati här så visserligen kan du ha en poäng att folk som gör det har otur när de tänker.. det kanske ligger något i det du säger. Hur som haver så ska man ha demokrati ska den vara direkt i lokala och regionala val. Lite som små stater. Då blir skadan av demokratin också mer begränsad till specifika regioner vilket vore bra.

Det är just på nationell, NATIONELL nivå som jag är emot demokrati eftersom jag har en annan uppfattning om hur en nation ska styras. Av en högre maktelit helt enkelt, detta har varit standard i tusentals år men du kanske menar att miljontals vettiga människor förr i tiden hade lite otur när de tänkte de med? Vet du vad jag tror du är en sån där omoralisk demokratimänniska som har nåt orent i dig som man måste ha heliga skrifter för att få ut ur dig. Typiskt demokratimänniskor. Nåt som inte riktigt stämmer med er.

Ni vill införa demokrati i Kina men spottar på den kinesiska flaggan t ex. Smart, respektfullt. Det är ju såna ni är.
Citera
2026-01-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
I grunden handlar det om makt, i demokratier har befolkningen inflytande över de styrande.

I en diktatur har befolkningen i praktiken ingen makt över politiken alls.

I en demokrati har befolkningen möjlighet att byta ut galna ledare, om de gör något extremt korkat.

Medelryssen hade gärna haft lite mer att säga till om just nu.

Inflytande över de styrande? Var har du fått inbillningen från?

Vi behöver få möjligheten att rösta om enskilda frågor där rösterna även bör beläggas med frågor för att visa att man förstår vad man röstar för så man inte bara röstar för att rösta, kanske gärna ett kommentarsfält också.
Senast redigerad av daTkonshens 2026-01-01 kl. 17:25.
Citera
2026-01-01, 17:22
Medlem
Demokrati utan köpta politiker, eller politiker som tjänar andra länders intressen är självklart det bästa. Där är vi inte då den förda politiken i Sverige gagnar inte medborgarna, snarare tvärtom.
Citera
2026-01-01, 17:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hjälp mig att förstå vad som är så bra med demokrati tack. Så som jag ser det är det ett osofistikerat, det är det bästa ordet att beskriva det, osofistikerat system. Jag fattar inte för att folk vill nånting ska de rösta och politiker ska lova saker och de organiserar sig i partier, det är för mig obegripligt varför folks viljor skulle vara relevanta för hur en nationalstat ska styras. Observera det är just val på nationell nivå jag har svårt för, på lokal och regional nivå är demokrati helt okej men inte på nationell nivå. Just för att vad har folks viljor med saken att göra? Det fattar jag verkligen inte. Att folk får ha nåt att säga till om , men varför ska de ha det när de inte vet nåt om hur man styr ett land?? Folk vet ju ingenting så varför ska de då ha nåt att säga till om det är det jag inte fattar… tycker det hela är väldigt märkligt. Vänligen förklara vad som är så bra med demokrati tack
Demokrati har ju bara funnits i västvärlden i drygt 100 år så det är knappast ett styrelseskick som visat sig framgångsrikt över tid. Frågan är om det ens kan räknas som ett framgångsrikt system. Tyvärr är det svårt för många att särskilja mellan en fri marknadsekonomi och demokrati samt respektives konsekvenser på samhället. Anledningen att vi har så hög standard idag beror ytterst på äganderätt, innovation, den fria marknaden och global handel - inte demokrati.

Demokrati betyder bokstavligen majoritetsstyre och innebär blott att den som har flest röster bestämmer. På engelska kallas det "tyranny of the majority", vilket i slutändan handlar om att den stora, inkompetenta massan får bestämma. Många länder har dock lyckas frångå detta genom att sätta kompetenta personer på den slutliga makten, nämligen statliga tjänstemän, jurister och forskare.
Citera
2026-01-01, 17:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Alltså jag förespråkar ju direkt demokrati här så visserligen kan du ha en poäng att folk som gör det har otur när de tänker.. det kanske ligger något i det du säger. Hur som haver så ska man ha demokrati ska den vara direkt i lokala och regionala val. Lite som små stater. Då blir skadan av demokratin också mer begränsad till specifika regioner vilket vore bra.

Det är just på nationell, NATIONELL nivå som jag är emot demokrati eftersom jag har en annan uppfattning om hur en nation ska styras. Av en högre maktelit helt enkelt, detta har varit standard i tusentals år men du kanske menar att miljontals vettiga människor förr i tiden hade lite otur när de tänkte de med? Vet du vad jag tror du är en sån där omoralisk demokratimänniska som har nåt orent i dig som man måste ha heliga skrifter för att få ut ur dig. Typiskt demokratimänniskor. Nåt som inte riktigt stämmer med er.

Ni vill införa demokrati i Kina men spottar på den kinesiska flaggan t ex. Smart, respektfullt. Det är ju såna ni är.
Om Stockholm kan styras demokratiskt kan väl Svealand? Och då kan väl Sverige göra det också? Eller Europa?
Vad har geografi med detta att göra?
Det finns länder i Europa som är mindre än landskap i Sverige, om vi kan styra landskap med demokrati kan väl de som bor där styra länder, även om de är små?
Och det har ingalunda varit standard i tusentals år med någon slags 'maktelit', tvärtom har länder styrts av inavlade klaner, även i Europa, fram till efter WW1.

Och ditt Kinasvammel begriper jag inte, jag spottar inte på den kinesiska flaggan och jag tycker det vore bättre med demokrati än kommunism där.

Din otur verkar fortsätta, vet du ens vad du svamlar om?
Citera
2026-01-01, 17:29
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Därför att man ska kunna rösta bort dåliga ledare
Citera
2026-01-01, 17:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hjälp mig att förstå vad som är så bra med demokrati tack.
Ok.

Demokrati handlar inte om, som så många tror, att välja den bästa ledaren eller ledarna eller parlamentet (eller vad man nu röstar fram) för ett land. Det är ju helt uppenbart att om det vore demokratins mål så är demokrati ett misslyckande. Men nej. Det demokrati handlar om är att kunna rösta bort ledare som är alltför dåliga.
Citera
2026-01-01, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om Stockholm kan styras demokratiskt kan väl Svealand? Och då kan väl Sverige göra det också? Eller Europa?
Vad har geografi med detta att göra?
Det finns länder i Europa som är mindre än landskap i Sverige, om vi kan styra landskap med demokrati kan väl de som bor där styra länder, även om de är små?
Och det har ingalunda varit standard i tusentals år med någon slags 'maktelit', tvärtom har länder styrts av inavlade klaner, även i Europa, fram till efter WW1.

Och ditt Kinasvammel begriper jag inte, jag spottar inte på den kinesiska flaggan och jag tycker det vore bättre med demokrati än kommunism där.

Din otur verkar fortsätta, vet du ens vad du svamlar om?

Okej du verkar ha svårt att förstå det här med demokrati på nationell nivå varför det inte är bra så jag ska ge dig en förklaring som jag hoppas blir begriplig,…

Såhär, statens roll är mycket simpel de ska ansvara för lag och ordning, militär, skattepolitik, osv. Det är enkla saker som kompetenta kan räkna ut vad som behövs , hur mycket osv. Det är inget folk behöver rösta på utan man vet redan vad som behöver göras vilka mål som ska sättas upp osv det bestämmer de kompetenta. Precis som i vilken bransch som helst.

Men när det kommer till lokala och regionala saker där folk bor och berörs av direkt av ja men varsågod och rösta på vad ni vill ha det drabbar ju ingen annan. Det är nog så demokratin egentligen är menad att handla om, att man röstar på det som man direkt berörs av medan om man röstar på nationell nivå så vips så påverkar man en massa andra som inte berörs av ens egna ”vilja” osv. Varför ska någon i Norrland beröras av vad du vill ha för skattepolitik. Det blir liksom lite orättvist om du förstår hur jag tänker ja nu vet jag inte om du blir nå klokare av det här men poängen är iaf att staten har specifika uppgifter och det mer eller mindre är onödigt att inkompetenta medborgare ska rösta för ny politik var 4 år. I min värld är det hela väldigt enkelt iaf.
Citera
2026-01-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Demokratins grundtanke är tilltalande: samhället styrs enligt majoritetens uppfattning om vad som är bra och prioriterar det de flesta anser vara rätt. Demokrati fungerar utmärkt under förutsättning att medborgarna är kunniga och välinformerade, att minoriteter kan skyddas mot majoritetens övergrepp, att fri tillgång till information existerar och att starka intressegruppers och lobbyisters inflytande kan hållas i schack.

Meritokrati framstår på pappret som överlägset, eftersom kompetens då avgör snarare än retorik, men även detta system är svårt att förverkliga i praktiken. Det bästa fungerande systemet hittills tycks vara direktdemokrati av schweizisk modell.

Samtidigt finns länder som kallar sig demokratier, däribland Indien, Turkiet, USA, Ryssland, Ungern och Ukraina, där systemet i praktiken har kollapsat och övergått i en form av lobbykrati. I dessa länder styr företag och oligarker media och informationsflödet. Detta behöver inte ske genom öppen censur; det räcker att överrösta bruset och undertrycka obekväma åsikter och narrativ genom att nedprioritera dem i sökmotorer, sociala medier, tv, tidningar och bloggar, samtidigt som "rätta" åsikter premieras på samma sätt som reklam och påverkanskampanjer används i stort.

Utan att gå in på allting så skulle jag nog inte bunta ihop ex Ryssland och Ukraina. Den ena är ett under i ”fungerade demokrati med problem”, den andra blev korrekt klassad som diktatur någon gång i början på 2000-talet.

Samma med USA, de flesta medborgare i ex Ungern och Turkiet skulle bara kunna drömma om de hade en så fungerade demokrati som USA har just nu.

Indien vet jag för lite om.

Schweiz känns sympatiskt, även om jag funderar om deras systemet inte skulle braka samman under extern press.
Citera
2026-01-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Mora stenar var mer demokratisk än detta vi har idag.
Din röst betyder inget och du kan bara rösta på korrupta slemhögar i kostym om din röst ska ens betyda något.
Vilken drömtillvaro för den genomsnittliga goyim.

Svårt att kalla någon som i praktiken är ett adelstyre, konstanta inbördeskrig och inslag av slaveri för demokrati.

Folk kunde nog bestämma mer än idag, men grundorsaken var nog mer den tidens pga anarki.

Du har inflytande i dagens system, precis som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in