Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 14:38
Medlem
Hej, tänkte bara dela med mig lite om min story primärt för att det skulle kunna hjälpa någon där ute och inge lite hopp. Jag var totalt hopplös i många år och såg ingen väg ut utom döden. Idag snart 1 år nykter och mår riktigt bra.

Jag är 30+ man, växte upp under stökiga förhållanden men med en kraftig genetisk sårbarhet för missbruk hos föräldrar och äldre syskon och halva släkten. Ihop med stöket orsakat av deras missbruk så var det nog inte så konstigt att jag blev missbrukare jag med.

Alkoholdebut när jag var 11, snodde några cider. Det var helt fantastiskt vill jag minnas. Sådan värme och lugn som spred sig i kroppen. Började kontinuerligt dricka på helgerna som 13-14 åring. Droger runt 16.
Fixade knappt skola/jobb Mådde skit alltid när jag var nykter, neurotisk och osäker alltid. Hade inga planer på att bli 20 eller 25 eller 30 men plötsligt var jag där, ”jahopp är det här allt livet är för mig” flickvänner har kommit och gått och försökt hjälpa mig men jag har bara kunnat vara helnykter nån månad på egen hand men besattheten tar alltid överhanden.

Efter en hemsk händelse och säkert min sjätte akutbesök pga droger bestämde jag mig att för första gången be om hjälp. Och wow vad hjälp folk erbjuder hjälp när man faktiskt ber om det. Nästan alla i familjen, kollegor och sjukvård har varit jättestöttande.

Har tidigare gjort halvmesiga försök med psykologer men sånt funkar inte om dom inte är experter på missbruk också.
Jag körde tolvstegsbehandlingshem och gjorde tolvsteg efter bästa förmåga och det funkar verkligen. Gjorde det med sponsor igen efter behandlingshemmet mer ordentligt. Det är det enda som fungerat på mig och jag har sett det under detta år fungera för hundratals andra. Helt odömande härliga glada människor får man träffa, ge det ett ordentligt försök. Det pissiga livet finns alltid kvar, det är väl bara gå tillbaka till det livet om det inte känns rätt. Jag har idag knappt något sug alls och jag var en tung blandmissbrukare i nästan 20 år, jag har provat sluta på alla sätt som går själv, det har säkert ni andra med.

All kärlek till alla er som fortfarande lider, det finns en lösning som funkar för de som tröttnat.

Jag är så jävla tacksam att jag kapitulerade helt och bad om hjälp. Det kommer vara jobbigt först men det är inte i närheten av att leva i missbruk, det är att vara i ett sorts helvete.

Ställ frågor via PM om ni vill eller i tråden.
Citera
2026-01-01, 14:46
Medlem
Bra jobbat!
Önskar dig ett fortsatt tillfrisknande.
Gjorde själv samma resa för många år sedan, och har fortsatt med det sedan dess.
Citera
2026-01-01, 14:57
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Bra jobbat!
Önskar dig ett fortsatt tillfrisknande.
Gjorde själv samma resa för många år sedan, och har fortsatt med det sedan dess.
Vad var det som gjorde och kunde behålla drogfriheten eller drickandet? Bestämde du dig och lyckades eller?
Citera
2026-01-01, 14:59
Medlem
Är det gud (såg du gillade AA) som gjort dig nykter eller är det din egen vilja?
Citera
2026-01-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Är det gud (såg du gillade AA) som gjort dig nykter eller är det din egen vilja?

Jag vet inte, men jag tror det var något som har hjälpt mig. Jag har iallafall inte lyckats själv på 20 år. I programmet är det rekommenderat att man har villighet att tro på någon form av högre makt som man får bestämma själv. Många säger att själva gemenskapen är deras högre makt eller bara något diffust som kärlek eller god energi.

Det huvudsakliga tror jag är att sluta tro att man själv är gud och ska styra allt, det har lett oss in i missbruk och misär så uppenbarligen är det rätt kasst sätt att leva.
Citera
2026-01-01, 15:08
Medlem
Vändpunkten för mig, var att jag såg helt plötsligt vilket lidande jag utsatte min familj för, det klarade jag inte av att hantera.

Sökte mig till närmaste 12 stegs grupp, följde det som rekommenderas, och har bara fortsatt med det.
Min största motion att fortsätta, är att jag numera kan se att jag är en positiv del samhället, och har möjlighet att göra skillnad, där jag anser det behövs.
Citera
2026-01-01, 15:27
Medlem
Citat:
Vändpunkten för mig, var att jag såg helt plötsligt vilket lidande jag utsatte min familj för, det klarade jag inte av att hantera.

Sökte mig till närmaste 12 stegs grupp, följde det som rekommenderas, och har bara fortsatt med det.
Min största motion att fortsätta, är att jag numera kan se att jag är en positiv del samhället, och har möjlighet att göra skillnad, där jag anser det behövs.

Ja det är inget kul uppvaknande att se allt man blundat för men en absolut nödvändighet. Men man kan ta den skammen, göra om den till skuld och sedan börja betala av den. Och det gör man primärt genom att vara nykter och ta hand om sig själv, annars kan man inte finnas till hands för andra omkring en.
Citera
2026-01-01, 16:06
Medlem
neomunaas avatar
Citat:

Samma, det var sättet jag märkte hur det påverkade mor och far som fick mig att bara ta mig i kragen, klarade inte av att se de så förkrossade. Så slutade och började bygga upp förtroendet igen. Jag vill heller inte riskera mina ADHD-mediciner och sömnhjälpen jag får från psykatrin. Blir man skickad från öppenvården/psykiatrin till bereoendevården så kan det ta flera år, eller helt omöjligt att få en ny chans och komma tillbaka. Jag pundade från 22~ tills jag var 30~ cirka - det blev några enstaka återfall men nu har det gått flera år. Jag tror för att inte varken drack eller tog droger förrens i vuxen ålder så gjorde det lättare för mig att sluta med bara viljan, det fanns inget större beroende eller sug för mig - det handlade bara om att bestämma sig och tänka på framtiden.
Citera
2026-01-01, 16:21
Medlem
Mailmanss avatar
Hur länge har du varit nykter, och vilka droger använde du mest?
Citera
2026-01-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur länge har du varit nykter, och vilka droger använde du mest?

Varit nykter nån månad som längst, och då mår man ju skit. Jag tänkte inte på det son ju nu lärt mig att det kan ta 6-18 månader innan hjärnan börjar återhämta sig helt efter tungt missbruk. Så jag trillade alltid dit för jag mådde helt enkelt för dåligt och det hade byggts på mycket skam under åren så det kändes outhärdligt.

Allt ångestdämpande var primärt för mig men tog det mesta som det bjöds på annars med. Gick aldrig så långt att jag provade kanyl, det förekom aldrig i min umgängen.

Allt jag började ta som gav rus konsumerade jag nästan alltid till medvetslöshet när jag väl började, det brukade bara gå olika fort. Nedan följer den primära listan. Jag har som mest varit uppe i att jag tog 50mg klonazepam ihop med sprit. Samt 150 mg oxy annat skede. Alkohol och benzo var mina favoriter för då dog exakt all ångest. Tog nästan bara centralstimulantia ihop med alkohol eller benzo pga av hög ångest annars. Samma med cannabis efter ett tag, gav bara ångest.

Men 13-15 bara alkohol, 15-18 alkohol, cannabis, lustgas. 18-27 alkohol,benzo,z-analoger,kokain,amfetamin, oxycontin.

27-32 alkohol, oxycontin, z-analoger ibland, kratom.

32+ träning, godis, meditation, skratt
Citera
2026-01-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viharvaritnaiva
Jag vet inte, men jag tror det var något som har hjälpt mig. Jag har iallafall inte lyckats själv på 20 år. I programmet är det rekommenderat att man har villighet att tro på någon form av högre makt som man får bestämma själv. Många säger att själva gemenskapen är deras högre makt eller bara något diffust som kärlek eller god energi.

Det huvudsakliga tror jag är att sluta tro att man själv är gud och ska styra allt, det har lett oss in i missbruk och misär så uppenbarligen är det rätt kasst sätt att leva.
Det är klart att du själv, din vilja att inte vilja ha all den skiten som kommer med alkohol och droger.
Citera
2026-01-01, 18:08
Medlem
Tearsinrains avatar
Hör ofta positiva berättelser om folk som lyckats ta sig ut ett missbruk men har nog aldrig hört om någon som klarat sig bra efter ha missbrukat benzo. Förrän nu då. 50mg Klonazepam skriver du per dag, under hur lång tid? Under hur lång tid trappade du ut?

Jag har inget "missbruk" på det sättet då jag inte köper svart utan får från läkarna. Men är fast i benzo. Har slutat två gånger men båda gångerna blev det återfall för det var...det absolut värsta jag kan tänka mig att utsätta en människa för. Skulle hellre bli torterad med waterboarding osv. än att gå igenom det igen.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-01-01 kl. 18:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in