Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 14:27
Medlem
Någon som vet mer om detta?

https://www.na.se/artikel/misstanken-han-valdtar-kvinnor-pa-deras-jobb/
Citera
2026-01-01, 14:38
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssks

Du glömde att citera ur artikeln.

Citat:
Sedan en längre tid tillbaka har Rasmus en sjukdom som ger honom rätt till vård i det egna hemmet.

Det är inte ovanligt att personal jobbar ensam hemma hos honom. Många av dem är dessutom kvinnor, unga kvinnor – trots att han 2021 dömdes för misshandel av just en kvinna. Som ”dissat” hans inviter, som det står i domen.

Citat:
En del av kvinnorna som anmält honom har haft samma uppdragsgivare och känner varandra, medan andra aldrig har haft kontakt med varandra och har olika arbetsgivare.

För så fort någon gör en polisanmälan eller en anmälan till sin arbetsgivare eller facket byter Rasmus vårdgivare, och sekretessen gör att informationen inte får följa med till nästa ställe.

Vad jag inte riktigt förstår är hur han klarat av att tvinga dem att skriva intyg på att de älskar dem, därefter spela in övergreppen samt att han är såpass frisk att han kan har kraft att ta stryptag och lyfta en av offren på så vis.

Det låter inte alls som om han har ett såpass allvarligt vårdbehov att han inte kan klara sig på egen hand.
Citera
2026-01-01, 15:52
Moderator
Parongatans avatar
Tidigare rubrik utgått: Han våldtar kvinnor – på deras jobb

Ny och mer tydlig rubrik för att minska risken för missförstånd.

/Moderator
Citera
2026-01-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssks

Varför skickar man kvinnor till honom när det finns män som kan hjälpa honom med sina eventuella vårdbehov?
Citera
2026-01-01, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Det är märkligt att det fortfarande är så där, att det aldrig blir bättre trots allt prat om arbetsmiljö, feminism och kvinnors rättigheter o.s.v.. För så där var det redan när jag var ung och arbetade i hemtjänsten. Det var vissa man var rädd för att gå hem till - alla boende var ju inte gamla, utan det kunde vara yngre män som hade kroppskrafterna i behåll, men av någon anledning (typ psykiska handikapp) inte klarade av att sköta sitt hushållsarbete eller - ännu värre - sin personliga hygien.

Egentligen skulle vi vara två när vi gick hem till dessa, och då helst en mogen parant kvinna och en ung tjej, inte två unga tjejer. Men ibland missades detta eller fanns inte folk så att det räckte, och då måste man gå ensam till dem ändå. Jag fick vid ett tillfälle slå mig fri...
Citera
2026-01-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Varför skickar man kvinnor till honom när det finns män som kan hjälpa honom med sina eventuella vårdbehov?
För att det inte finns någon skillnad mellan män och kvinnor enligt feminismen.
Citera
2026-01-01, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
För att det inte finns någon skillnad mellan män och kvinnor enligt feminismen.

Visst men som chef så skickar man naturligtvis INTE mindre kvinnor eller män till någon som gång på gång utsätter dem för sexuella övergrepp.

Man måste väl kunna arbetsvägra i fall som detta?
Citera
2026-01-01, 16:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Helt ofattbart - skicka dit två bastanta män så lär han avsäga sig vården sedan... Cheferna borde, men jag vet att det inte kommer ske, sparkas och doppas i olja och fjädrar, för att sedan dömas till långa straff...
Citera
2026-01-01, 16:29
Medlem
Citat:
Visst men som chef så skickar man naturligtvis INTE mindre kvinnor eller män till någon som gång på gång utsätter dem för sexuella övergrepp.

Man måste väl kunna arbetsvägra i fall som detta?
Visst men om en chef skulle föreslå att det skulle passa bättre med en man så har chefen gjort sin sista dag på jobbet.
Citera
2026-01-01, 18:14
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Vad jag inte riktigt förstår är hur han klarat av att tvinga dem att skriva intyg på att de älskar dem, därefter spela in övergreppen samt att han är såpass frisk att han kan har kraft att ta stryptag och lyfta en av offren på så vis.

Det låter inte alls som om han har ett såpass allvarligt vårdbehov att han inte kan klara sig på egen hand.

Jag kan tänka mig att det rör sig om en kuf som försvann från samhället i samband med att han slutade grundskolan. De följande decennierna har mamman skött om honom som ett litet barn tills hon med ålderns rätt inte orkar längre. Hon tar kontakt med socialtjänsten och det är uppenbart att mannen har missat att lära sig matlagning, städning, tvätt osv så de ordnar med hemtjänst.
Citera
2026-01-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Du glömde att citera ur artikeln.

Tyvärr får dom igenom rätt mycket men denna borde ju mista assistansen och flytta in på boende
Citera
2026-01-01, 18:54
Medlem
Citat:

Han vill säkert inte det och då är det hans vilja som gäller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in