Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2026-01-01, 11:09
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Jag har Linux och Windows på varsin SSD-disk, och de funkar bra var för sig, men att växla mellan dem funkar inte lika bra.
Windows hindrar mig nämligen från att komma in i BIOS om jag vill ändra startordningen.
Om jag trycker på del-knappen vid uppstart, så ignorerar Windows det, och startar om ändå.

ChatGPT har lärt mig ett ganska omständigt sätt att komma in i BIOS från Windows:

Inställningar → System → Återställning->Avancerad start->Starta om nu

Blå skärm dyker upp:

Tryck "Felsök"

Tryck Avancerade alternativ

Tryck UEFI Firmware Settings->Starta om

Det fungerar, jag kommer till BIOS efter omstart, men ska det vara så komplicerat?

När jag är i Linux och startar om, är det ju bara att trycka på del-knappen vid uppstart.
Citera
2026-01-01, 11:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-
Jag har Linux och Windows på varsin SSD-disk, och de funkar bra var för sig, men att växla mellan dem funkar inte lika bra.
Windows hindrar mig nämligen från att komma in i BIOS om jag vill ändra startordningen.
Om jag trycker på del-knappen vid uppstart, så ignorerar Windows det, och startar om ändå.

ChatGPT har lärt mig ett ganska omständigt sätt att komma in i BIOS från Windows:

Blå skärm dyker upp:

Tryck "Felsök"

Det fungerar, jag kommer till BIOS efter omstart, men ska det vara så komplicerat?

När jag är i Linux och startar om, är det ju bara att trycka på del-knappen vid uppstart.

Vissa bios vill att man trycker F10 för att komma in i bios, lite olika pga tillverkare av moderkort.
Citera
2026-01-01, 11:32
Medlem
FlashbackBeers avatar
Citat:

Blå skärm dyker upp:

Tryck "Felsök"

https://linuxbsdos.com/2025/03/20/dual-boot-windows-11-linux-mint-22-pc-2-drives/
Citera
2026-01-01, 11:34
Medlem
Hålla ner shift medans du klickar "starta om".

Beroende på vilket moderkort du har så kan det vara olika tangenter för att komma in i bios. F2, F10 och Del är väl de mest vanliga.

Märkligt att det inte fungerar med "Del" när du ska växla från windows, BIOS startar väl innan operativsystemet?
Citera
2026-01-01, 11:37
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GepGup
Hålla ner shift medans du klickar "starta om".

Beroende på vilket moderkort du har så kan det vara olika tangenter för att komma in i bios. F2, F10 och Del är väl de mest vanliga.

Märkligt att det inte fungerar med "Del" när du ska växla från windows, BIOS startar väl innan operativsystemet?
F2 var det.
Citera
2026-01-01, 12:02
Medlem
BackToHegels avatar
Ska du bara välja boot-disk finns det ofta en knapp för det också. Brukar vara F10 eller F11. Då får man en liten lista på start-enheter och kan välja en för just denna start. Snabbare och smidigare än att gå in i BIOS om det bara är det man vill göra.
Citera
2026-01-01, 13:02
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
F2 var det.
Du hade alltså tryckt på fel knapp hela tiden och sen skyllt på Windows att dom blockerar dig från bios?
Citera
2026-01-01, 13:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du hade alltså tryckt på fel knapp hela tiden och sen skyllt på Windows att dom blockerar dig från bios?
Allt är Micro$ofts fel!
Citera
2026-01-01, 13:45
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Allt är Micro$ofts fel!

Nej nej, AMD's och Microsofts fel!

Har man hårdvara från AMD är det 100% alltid AMD's fel.

Har man Nvidia eller Intel då är det Microsofts fel.
Citera
2026-01-01, 14:18
Medlem
PeterNosters avatar
Mitt exempel:

Jag har Windows 10 på en HDD och Windows 11 på en SSD.
Båda diskarna är formaterade med MBR. Moderkort ASUS M5A97.

För att växla disk hamrar jag på F2 vid uppstart och kommer då in i UEFI.
I UEFI finns en knapp "F8 Boot Order".
Klickar man där kan man välja disk och datorn startar Windows på vald disk.

Jag kan också hamra på F8 och kommer då in i BIOS och kan välja Boot Order.

Inga problem men nyfiken på varför jag får upp UEFI. I AI-suit står att jag har BIOS från American Megatrends Inc
Citera
2026-01-01, 14:20
Medlem
Citat:
F2 var det.

Men allvarligt, startar du en tråd om något som tar 3 sekunder att googla fram?
Citera
2026-01-01, 14:46
Medlem
Jag vet att det inte räcker med att trycka på rätt tangent på HP-bärbara datorer. När du har öppnat menyn måste du trycka på en speciell tangent för att komma direkt till BIOS\UEFI.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in