Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 19:17
Medlem
Nihennas avatar
Fredrik betyder ju exempelvis härskare i fred, men det jag är nyfiken om är om "Fredrik" helt enkelt var ett substantiv förr i tiden, eller hur annda namns betydelse förr?

Gick folk runt och pekade på sin ledare och sa "han är vår Fredrik"?
Citera
2025-12-31, 21:14
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fredrik betyder ju exempelvis härskare i fred, men det jag är nyfiken om är om "Fredrik" helt enkelt var ett substantiv förr i tiden, eller hur annda namns betydelse förr?

Tolkar det som "rik på fred" eller "har mycket fred" eller bara "fredlig".

Det är snarare poesi, än normalt talspråk.
Citera
2025-12-31, 21:28
Medlem
Queutards avatar
Fredrik är uppenbarligen ett substantiv, en fredens härskare. Så ock de flesta andra namn, som Gunhild (krigsbatalj), Sven (pojke, tjänare) med flera.

Men namn kunde även vara adjektiv, som Fröråder (kvicktänkt), FrawaradR på runor.
Citera
2025-12-31, 21:51
Medlem
zombie-nations avatar
Bara som gissning tror jag att namn först var substantiv eller adjektiv, eftersom våra egna namn är det fast på annat språk och/eller i forntid.

Kan tänka mig att naturnamn kanske kom först. Och saker som förknippades med positiva egenskaper.

Man kanske hette Träd, Sand, Sol, Vacker, Stark.
Citera
2026-01-02, 23:11
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Det är ett prejudice på substantiv och har ingen anledning att existera som substantiv därav och dess implementerade resurs finns i claw (c=Christian) utan och innan.
Citera
2026-01-03, 15:19
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Det är ett prejudice på substantiv och har ingen anledning att existera som substantiv därav och dess implementerade resurs finns i claw (c=Christian) utan och innan.
OK, försökt förstå vad det är du menar och läst igenom texten fem gånger nu. Kan du ta om det för nån som inte är lingvistik för fem öre och låtsas att jag är 10 år gammal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in