Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Det är i första hand en allvarlig psykisk störning.
Jag tror snarare att det är en sexuell fetisch som misstas för identitet. Man skulle kunna kalla det för en psykisk störning om man anser att allt som avviker från heterosexualitet är en störning.
Det är också en genväg till att få en ny identitet och personlighet om man inte är nöjd med sig själv. Det är enkelt att bokstavligen klä sig i motsatta könets kläder och sminka sig mm och därmed dumpa den gamla oönskade personligheten. Tillsammans med andra likasinnade skapar man en falsk värld och har även stor draghjälp av media och vården.
Många i den här gruppen mår nog dåligt och löser sina problem med att helt enkelt separera dessa från sig själv i samband med bytet av identitet. Problemen finns ju såklart kvar och dyker upp efter ett tag och personen kanske konverterar tillbaka när den märker det. Förhoppningsvis har den inte mutilerat sina kroppsdelar.
Har fått för mig att kvinnor som vill vara män i större utsträckning opererar sig på ett sätt som förstör medans männen som vill vara kvinnor opererar in bröst (vilket lätt kan återställas) och låter snoppen vara kvar.
Resultatet av att vara kvinna och konvertera till man är väl i många fall att dessa ”män” ser taniga och pojkaktiga ut och ser knappast manliga ut medan män som vill vara kvinnor ibland kan lyckas rätt bra (men dessa är väl egentligen ganska få).
Jag upplever också att de som syns är just m2f medans f2m inte alls syns lika mycket i media.
Kvinnor oavsett om de vill vara män verkar dessutom ha en bild av att det är enkelt att vara man. Rekommenderas att man kollar in berättelsen om Norah Vincent.