2025-12-31, 09:04
Medlem
Tja,
Finns det någon som har tips på hur jag kan undvika att förlora så sjukt mycket pengar när jag för över min norska lön till Sverige??
Jobbar i Norge och bor i Sverige. Förlorar tusentals kr varje månad, börjar bli ordentligt
less på det. Tips mottages tacksamt!
Citera
2025-12-31, 09:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
På vilket sätt förlorar du pengar? Säger inte det på ett drygt sätt. Jag vill bara veta vad problemet består av. Har bara jobbat i Sverige.
Citera
2025-12-31, 09:17
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myzon
Tja,
Finns det någon som har tips på hur jag kan undvika att förlora så sjukt mycket pengar när jag för över min norska lön till Sverige??
Jobbar i Norge och bor i Sverige. Förlorar tusentals kr varje månad, börjar bli ordentligt
Hur förlorar du pengar? Du vet att den norska kronan är värd mindre än den svenska nu?
Citera
2025-12-31, 09:18
Medlem
Citat:
Skulle du jobba i Sverige så blir du bestulen på skatt även här, det är ingen skillnad.
Citera
2025-12-31, 10:08
Medlem
Citat:
Tja,

Växlar du till dålig kurs? Dina feta avdrag får du tillbaka från Skatteetaten.
Citera
2025-12-31, 11:51
Medlem
Mittpunkts avatar
Sätt över din norska lön till Revolut. Beställ ett kort till det kontot och handla i Sverige med det kortet.

Ska du betala räkningar i Sverige, betala dom från Revolut eller från ditt norska konto där lönen kommer in.

Norska kronan står i 0,91 nu och du förlorar säkert 4500-5000 kr från NOK till SEK varje månad beroende på din nettolön.
Citera
2025-12-31, 19:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Sätt över din norska lön till Revolut. Beställ ett kort till det kontot och handla i Sverige med det kortet.

Ska du betala räkningar i Sverige, betala dom från Revolut eller från ditt norska konto där lönen kommer in.

Norska kronan står i 0,91 nu och du förlorar säkert 4500-5000 kr från NOK till SEK varje månad beroende på din nettolön.
men du kommer fortfarande inte undan svensk skatt, så jag begriper inte vad det gör för nytta
Citera
2025-12-31, 19:45
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Du undkommer inte dålig valutkurs för du använder Revolut.
Citera
2025-12-31, 19:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Hur menar du att han ’förlorar’? Han går ju exakt så många svenska kronor hans norska är värda.
Citera
2026-01-01, 01:39
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
men du kommer fortfarande inte undan svensk skatt, så jag begriper inte vad det gör för nytta

TS beskattas i Norge.
Citera
2026-01-01, 03:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
TS beskattas i Norge.
Tack.
Hur kan han få mer pengar över genom revolut då?
Citera
2026-01-01, 08:08
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor

Du dubbelskattas inte för att du jobbar i Norge.

När TS deklarerar i Sverige så anger h*n inkomsten och skatten från Norge i den svenska deklarationen.

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du undkommer inte dålig valutkurs för du använder Revolut.

Det säger jag inte att man inte gör.

Jag säger att: ska TS inte förlora pengar för att göra NOK till SEK så bör TS föra över lönen från sitt norska konto till Revolut. Skaffa kort och göra vardagliga inköp från Revolutkontot.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hur menar du att han ’förlorar’? Han går ju exakt så många svenska kronor hans norska är värda.

NOK är svag nu. Jag vet inte vad TS får netto men säg att TS får 45 000 NOK netto, detta gör att, om TS får in lönen i SEK på sitt konto i Sverige så tappar TS 4500-5000 SEK direkt.

Därför: betala måsteräkningar från norska kontot och sedan handla mat, kläder, you name it från Revolutkontot. Kursen är så pass dålig från NOK till SEK att TS inte ska föra över NOK till SEK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in