2025-12-31, 01:09
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Är det möjligt?

Det att det diskuteras i en tråd om vem som är våldtäktsman och så kommer jag in och postar en länk till en profil på facebook eller instagram.
Kan polis eller någon annan få tag i min ip pga att jag postat den facebook profilen här då?

Kanske fråga facebook vilka som kollat in personens facebook vid tidpunkten som jag postade profilen på flashback?
Citera
2025-12-31, 01:21
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Är det möjligt?

Det att det diskuteras i en tråd om vem som är våldtäktsman och så kommer jag in och postar en länk till en profil på facebook eller instagram.
Kan polis eller någon annan få tag i min ip pga att jag postat den facebook profilen här då?

Kanske fråga facebook vilka som kollat in personens facebook vid tidpunkten som jag postade profilen på flashback?

Nej. En länk innehåller inget spårbart, mer än själva länken.
Citera
2025-12-31, 02:11
Medlem
Onanikrems avatar
Vet vissa bilduppladdnigssidor gick spåra till uppläggarens konto (på den tjänsten) tidigare, kanske ändrats nu. Facebook tex. FB använare Gurra567123 kan inte spåra dig om du lagt upp en länk, men när det gäller polisen skulle jag inte vara allt för säker. Skall nog mycket till om de ids, men ids de så kan det nog gå.
Citera
2025-12-31, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej. En länk innehåller inget spårbart, mer än själva länken.
Jag tror inte att han menar att just länken skulle vara spårbar. Han menar nog om det är möjligt att spåra honom via hans profil på Flashback.
Citera
2025-12-31, 07:47
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet vissa bilduppladdnigssidor gick spåra till uppläggarens konto (på den tjänsten) tidigare, kanske ändrats nu. Facebook tex. FB använare Gurra567123 kan inte spåra dig om du lagt upp en länk, men när det gäller polisen skulle jag inte vara allt för säker. Skall nog mycket till om de ids, men ids de så kan det nog gå.
Hur är det med bilder, om du tar en bild med mobilen och laddar upp på sida? Följer information om ip-adressen eller annat med bilden?

Polisen brukar kunna se information om bilder som tagna av mobil. Exempelvis kan de se om det är mobilen själv som tagit bilden eller man fått den skickad till sig och annat smått och gott. Följer denna information med bilden hela tiden om man bara sparar bilden rätt av och delar?
Citera
2025-12-31, 09:51
Medlem
När man skapar "delningslänkar" på många hemsidor, speciellt hos de större företagen, så bakar de in metadata för att kunna spåra nätverk av personer (i praktiken, hur vilka som delar länkar med vilka).

Från youtube exempelvis, om du klickar på "dela"/"share"-knappen kommer du då få en url som innehåller "?si=" och därefter en rad tecken som är för att spåra att det var just din länk som blev klickad.

Jag skulle tro att polisen kan använda den typen av länkar för att identifiera personer genom att begära ut kontouppgifterna från företaget, men det finns nog mycket smidigare metoder än så att hitta dig..
Citera
2025-12-31, 10:13
Medlem
Delhibellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Hur är det med bilder, om du tar en bild med mobilen och laddar upp på sida? Följer information om ip-adressen eller annat med bilden?

Polisen brukar kunna se information om bilder som tagna av mobil. Exempelvis kan de se om det är mobilen själv som tagit bilden eller man fått den skickad till sig och annat smått och gott. Följer denna information med bilden hela tiden om man bara sparar bilden rätt av och delar?

Det mesta av den informationen följer med bilden i form av EXIF-data. Detta går att radera eller manipulera med olika verktyg t.ex.: https://github.com/Tommy-Geenexus/exif-eraser
Citera
2025-12-31, 13:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

Informationen följer med men inte ip-adressen. Ta en bild med din telefon, överför/skicka den till din dator. Högerklicka därefter på bilden och välj information (detta i Windows) Polisen har mer djupgående metoder jag som lekman inte vet eller kan.
Citera
2025-12-31, 22:26
Medlem
Facebook borde kunna se vilka personer som varit inne på den profil du länkar till men om dom ger ut det till svensk polis utan grov brottsmisstanke vet jag inte
Citera
2025-12-31, 22:55
Medlem
Jag höjer iallafall ett varningens finger för att instagram och tiktok skapar delningslänkar, där personen som öppnar länken får en popup med text i stil med "användarexyz har delat ett inlägg med dig". Tyvärr har det hänt några gånger här på fb att användare delat instagram-länkar med en popup där deras (till synes) privata konto avslöjats.
Citera
2026-01-01, 02:47
Medlem
precis som att yttrandefritheten på detta sissy forum är på låtsats så är din personliga integritet vidöppen
Citera
2026-01-01, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Är det möjligt?

Menar du att du postar länkar på FLASHBACK som länkas till FACEBOOK och INSTAGRAM? Svaret i så fall är - nej!
Menar du att du postar länkar på FACEBOOK och/eller INSTAGRAM som länkas inom/utan dessa två resp sajter - ja!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in