Inte alla, en del är genomsnälla och tänker inte i de banorna alls, ganska många klarar inte mentalt att manipulera, de blir ofta utnyttjade av manipulerare.
För mig själv gör jag det mycket mindre än vad jag kan, har "pokerface", det styrs av att/om jag tycker det är ok, vilket beror på vilken person och/eller vilken situation. Mycket mer är tillåtet mot de som missköter sig.
/Luras på SKÄMT är en situation för sig, där mycket mer är tillåtet. Sådant är jag mycket bra på, men gör inte ofta. Har gjort några stora.
/I poker är det såklart tillåtet. (Men trots att jag vann ganska mycket, slutade jag spela helt för många år sedan för att en kompis förlorade mer än han hade råd att förlora då.)
/i en del sport är det en del av spelet att "manipulera" med taktik eller t ex dribbla förbi någon i fotboll eller att få motspelarna att titta åt fel håll med tittfinter.
/I affärsverksamhet är det ok att manipulera konkurrenter,
men gällande presumtiva kunder är en del företag/försäljare korkade och luras för att tjäna på det kortsiktigt, vilket gör att de förlorar långsiktigt. (T ex då jag hade ett distributionsföretag med ganska många anställda fick jag efter några år mycket jobb p g a det bra ryktet, på rekomendationer från nöjda kunder, behövde inte göra något säljjobb alls annat än att komma överens med nya kunder om villkoren och priset.)
/ALDRIG ok att manipulera släkt och vänner - annat än på skämt

Personer, som har skitsläktingar, kan strunta i den "regeln" gällande släkt. Dåliga vänner kan man skippa att ha som vänner.