2025-12-30, 20:27
Medlem
mrscools avatar
Ja, som rubriken lyder behöver jag på något diskret sätt paja min tvättmaskin. Bor i hyreslägenhet och när jag flyttade in för två månader sedan såg jag att tvättmaskinen var alldeles möglig inuti dels tvättmedelsfacket, men även runt gummit. Jag har försökt rengöra allt jag kan men utan resultat, tvättmaskinen är från när lägenheterna byggdes (2012) och bovärden tycker bara att jag behöver rengöra den.
Så nu behöver jag ju ta sönder den för att få en ny, jag vägrar tvätta min 5 månaders dotters kläder där i. Någon som har några bra tips hur?

Är alltså inte en ond person egentligen som är girig och vill ha nya saker, men någon måtta får det ju ändå vara när det gäller mögel.
Citera
2025-12-30, 20:45
Medlem
franges avatar
Ett bra sätt för att ha sönder tvättmaskiner är ju att köra tunga, tunga mattor och annat i dem. Bodde i ett mer "spännande" område en tid för något decennium sedan, där kommunen i ett av husen hade förkärlek för att inhysa massor av somaliefamiljer som med jämna mellanrum tvättade madrasser, mattor och liknande större och tyngre "föremål" - vilket man absolut inte fick eller får göra. Så det kom nya tvättmaskiner ungefär var tredje månad eftersom de ständigt gick sönder.

Tänk dock på att det kommer se djävligt suspekt ut om du har tjatat, bönat och bett på hyresvärden om en ny tvättmaskin för du inte tycker om den befintliga men fullt fungerande, men denne inte vill ge dig det - och sedan så - som av en slump - råkar just den tvättmaskinen "gå sönder" på "något magiskt vis". Varpå hyresvärden då måste köpa dig en ny maskin.

Kommer inte alls se misstänkt ut - inte alls
Senast redigerad av frange 2025-12-30 kl. 20:47.
Citera
2025-12-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrscool
Ja, som rubriken lyder behöver jag på något diskret sätt paja min tvättmaskin. Bor i hyreslägenhet och när jag flyttade in för två månader sedan såg jag att tvättmaskinen var alldeles möglig inuti dels tvättmedelsfacket, men även runt gummit. Jag har försökt rengöra allt jag kan men utan resultat, tvättmaskinen är från när lägenheterna byggdes (2012) och bovärden tycker bara att jag behöver rengöra den.
Så nu behöver jag ju ta sönder den för att få en ny, jag vägrar tvätta min 5 månaders dotters kläder där i. Någon som har några bra tips hur?

Är alltså inte en ond person egentligen som är girig och vill ha nya saker, men någon måtta får det ju ändå vara när det gäller mögel.
Prova med klorin och lite gnugg, kan inte tänka mig att det skulle misslyckas
Citera
2025-12-30, 20:50
Medlem
Vitiss avatar
Anmärkningsvärt att inga innovativa förslag till att förstöra en tvättmaskin har inkommit.
Joxa med elen pns?
Citera
2025-12-30, 20:51
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Istället för att hjälpa dig ska jag hjälpa dig.

Om du klagat på tvättmaskinen, tror du inte att folk kan fundera om den sedan plötsligt går sönder? Du kan hamna i knivslagsmål

Men kanske inte går att bevisa ändå ja, men kan vara värt att tänka på
Citera
2025-12-30, 20:59
Medlem
mrscools avatar
Har förövrigt inte tjatat på bovärden, utan han som kollade på den när jag hade nyflyttat in har semester januari ut och tänkte att det skulle vara ett bra läge att få en tillfällig bovärd att snappa upp och beställa en ny om den är trasig, hehe. Fult kanske, jag vet inte?
Men jag har verkligen gnuggat med klorin och allt man kan testa, det stinker fortfarande unket om kläderna som tvättas och det är skitsnuskigt i hela gummilisten i maskinen. Han som bodde här innan mig var en alkoholiserad gubbe som inte tagit hand om lägenheten nånting, tapeterna är helt inrökta osv så ska få allt sådant nytt.
Citera
2025-12-30, 21:01
Medlem
mrscools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Du behöver inte köpa en ny om du inte vill, köp en begagnad om du vill...

Det jag menar är att tvättmaskin ingår i lägenhetens standard, och man ska väl inte behöva bekosta sig en egen tvättmaskin istället för att behöva använda en möglig en. Lever på föräldrapenning just nu så har absolut inte dom pengarna att avvara.
Citera
2025-12-30, 21:04
Medlem
Magnums avatar
Ni som tjatar att TS ska köpa en ny:
Man betalar för den varje månad och kommer så få göra även om man plockar bort den och installerar en ny på egen hand. Hyresvärden behöver inte sänka hyran i så fall. Däremot har man rätt att få en ny ifall den går sönder eller behöver bytas ut av annan anledning.
Citera
2025-12-30, 21:05
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Har förövrigt inte tjatat på bovärden, utan han som kollade på den när jag hade nyflyttat in har semester januari ut och tänkte att det skulle vara ett bra läge att få en tillfällig bovärd att snappa upp och beställa en ny om den är trasig, hehe. Fult kanske, jag vet inte?
Men jag har verkligen gnuggat med klorin och allt man kan testa, det stinker fortfarande unket om kläderna som tvättas och det är skitsnuskigt i hela gummilisten i maskinen. Han som bodde här innan mig var en alkoholiserad gubbe som inte tagit hand om lägenheten nånting, tapeterna är helt inrökta osv så ska få allt sådant nytt.

Slå sönder den.

Jag hade en kombo med tvättmaskin och torktumlare som inte skötte sitt jobb. Och gång på gång när man berättade för dem att det var problem, så skickade dom bara några "reparatörer" och sen var problemen tillbaka på någon vecka.

Sen kom det in någon med lite mentala problem i trapphuset, träffade bara på honom någon gång i trapphuset och sen någon gång där utanför när jag mötte han mot stan. Men en dag när jag gick ner i tvättstugan så var allt där nere sönderslaget. Förmodligen då för att han hade haft samma problem med tvätten som en själv. Och han hade helt enkelt slagit sönder allt.

Han bodde inte kvar där länge. Men en ny torktumlare och en ny tvättmaskin det fick vi.

(Krossa rutan, och ha sönder gångjärnen på tvättmaskinen. Sen ringer du in och säger att någon måste ha brutit sig in över nyår och råkat ha haft sönder den.)
Citera
2025-12-30, 21:06
Medlem
Citat:
Det jag menar är att tvättmaskin ingår i lägenhetens standard, och man ska väl inte behöva bekosta sig en egen tvättmaskin istället för att behöva använda en möglig en. Lever på föräldrapenning just nu så har absolut inte dom pengarna att avvara.

Länge sedan jag bodde i hyresrätt men kan inte minnas att tvättmaskin ingått i hyresavtalet?
Lagar och regler har säkerligen ändrats sedan dess.
Har du en allmän bostadsförvaltare såsom familjebostäder eller liknande?
Citera
2025-12-30, 21:06
Medlem
mrscools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Istället för att hjälpa dig ska jag hjälpa dig.

Om du klagat på tvättmaskinen, tror du inte att folk kan fundera om den sedan plötsligt går sönder? Du kan hamna i knivslagsmål

Men kanske inte går att bevisa ändå ja, men kan vara värt att tänka på

Vem ska jag hamna i slagsmål med? Bovärden? jag bor i hyreslägenhet och tvättmaskinen är i min lägenhet, alltså inte någon gemensam. Och det är inte en hyresrättförening eller vad det nu är för konstiga saker storstäderna har, utan bara mellan mig och dom som hyr ut
Citera
2025-12-30, 21:07
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Vem ska jag hamna i slagsmål med? Bovärden? jag bor i hyreslägenhet och tvättmaskinen är i min lägenhet, alltså inte någon gemensam. Och det är inte en hyresrättförening eller vad det nu är för konstiga saker storstäderna har, utan bara mellan mig och dom som hyr ut

Ah, då blir det ju svårt att säga att någon har brutit sig in och slagit sönder han.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in