2025-12-31, 20:18
Medlem
Man blir lite less på att pressen använder begreppen "rån" och "bankrån" blandat med "stöld". Eventuellt kan personer "på insidan" blivit hotade, och till och med kidnappade, för att samarbeta och ge information, men något sådant har inte framkommit.

Antagligen har pressen reserverat ordet "kupp" till när artister dansar annorlunda mot vad de gjorde på genrepet i Mellon, så att de måste vidga ordförrådet för stöldkupper åt rånhållet istället
Citera
2025-12-31, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bara en tegelvägg(!) in till bankvalvet. Det intilliggande garagets betongvägg var nog starkare.

Det är väl betongväggen som utgör den säkra väggen? Teglet är ju bara en innervägg. Hålet de borrade i betongen är f ö 42 cm i diameter.

Det hjälpte nog jättemycket att folkmassan stormade banklokalen för att få se själva vad som hade hänt. Ingen tanke alls på att säkerheten från det hållet knappast är så dålig att det bara är att gå rakt in. Idioter...
Citera
2025-12-31, 22:17
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Den här kuppen kommer också ligga till grund för ett filmmanus framöver. Det är jag helt säker på.
Bra planering, spektakulärt, pengar, guld osv osv. Den har det som krävs 😁

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det finns åtminstone två filmer (riktigt bra) som handlar om likadana kupper, som dessutom skett på riktigt: The Bank Job och King of Thieves.

Borrhålet i garagets vägg i Gelsenkrichen är så likt det i King of Thieves att man undrar om tjuvarna använt filmen som mall.

Men bankvalvets vägg verkar det ha räckt med en slägga för att slå sönder.

Tjuvarna 10, banken 0.
Citera
2026-01-01, 00:45
Medlem
Varför blir jag glad av att läsa sådant här? Gammalt hederligt tjuv arbete.😅
Citera
2026-01-01, 01:32
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Mer troligt den återuppståndne Albert Spaggiari .. Finns en dokumentär bok av Ken Follett, Gentlemen in Nice, som beskriver en liknande kupp, med mottot typ no hate, no blood, just want the money. https://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Spaggiari

Hur vet dom att 300 mille saknas? Om jag hade ett bankfack och mina strumpor försvann skulle jag påstå att 12 kilo guldtacka fanns där.

är du så dum att du tror bankerna bara tillåter dig ha vad som helst i deras fack? Dom kontollerar alltid vad det är just för att veta hur mycket som förloras vid eventuellt rån.

annars hade alla bara kunnat säga dom hade en diamant värd 200 miljoner i facket och då få pengar av banken.
Citera
2026-01-01, 07:27
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
är du så dum att du tror bankerna bara tillåter dig ha vad som helst i deras fack? Dom kontollerar alltid vad det är just för att veta hur mycket som förloras vid eventuellt rån.

annars hade alla bara kunnat säga dom hade en diamant värd 200 miljoner i facket och då få pengar av banken.
Varje fack är försäkrat till max 10.000 euro.
Man kan försäkra högre belopp men då måste man göra det själv hos försäringsbolaget.
Många i gelsenkirchen är socialbidragstagsre.
Citera
2026-01-01, 08:28
Avstängd
Madrass 1 - 0 Bankvalv
Citera
2026-01-01, 09:03
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
... Dom kontollerar alltid vad det är just för att veta hur mycket som förloras vid eventuellt rån. ...
"Kontollera" din stavning. Och, bankpersonal är totalt okunniga vad som finns i facken; det vet bara innehavaren.
Citera
2026-01-01, 09:51
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
"Kontollera" din stavning. Och, bankpersonal är totalt okunniga vad som finns i facken; det vet bara innehavaren.
Förslringsbolaget vet med om man försäkrat innehavet
Citera
2026-01-01, 10:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Det är väl betongväggen som utgör den säkra väggen? Teglet är ju bara en innervägg. Hålet de borrade i betongen är f ö 42 cm i diameter.

Det hjälpte nog jättemycket att folkmassan stormade banklokalen för att få se själva vad som hade hänt. Ingen tanke alls på att säkerheten från det hållet knappast är så dålig att det bara är att gå rakt in. Idioter...
Ja, du har ju rätt så klart! Jag trodde fotot var taget inifrån valvet…

Hur vet du att hålet är just 42 cm? Var det du som borrade?
Citera
2026-01-01, 10:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.Harry
Den här kuppen kommer också ligga till grund för ett filmmanus framöver. Det är jag helt säker på.
Bra planering, spektakulärt, pengar, guld osv osv. Den har det som krävs 😁
Först tänkte jag säga, att det finns inte marknad för en film till på detta tema. Men sen slog det mig, att det borde finnas plats för en tysk film för den tyska marknaden.

Till skillnad från King of Thieves och The Bank Job, som ju är litet roliga och lättsamma, ska den tyska filmen vara tyskspråkig och helt sakna humor. Det ska vara dystra färger, dystra stämningar, allvarliga människor och gärna litet bittert fokus på några av de fattiga(?) stackare som får sina fack plundrade. Borde väl kunna dra många tyskar till biograferna.
Citera
2026-01-01, 12:09
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Har inte banken larm inne i valvet?
Tex rörelse sesorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem