2025-12-30, 17:10
Medlem
Ördögs avatar
Tyskarna gillar som bekant att använda kontanter, och lagrar sånt i sina bankfack. Tack vare denna vana kan vi andra fröjdas åt att gammaldags hederliga bankkupper och inbrott är en levande tradition där ner.

Rånare borrade sig in – kom över 300 miljoner

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ranare-borrade-sig-in-kom-over-300-miljoner.912d7108-1a6e-5127-909e-6deab72cf70b
En rånarliga i Tyskland har kommit över ett byte på motsvarande drygt 300 miljoner kronor sedan de borrat sig in i ett bankvalv, uppger polisen på tisdagen.

Kuppen ägde rum i västligt belägna staden Gelsenkirchen och gärningspersonerna ska ha lyckats länsa över 3 000 fack innehållandes pengar, juveler och guld inuti valvet.
Germany: €30 million stolen in elaborate bank vault heist
https://www.dw.com/en/germany-gelsenkirchen-bank-heist-30-million/a-75344406
A police spokesperson described the break-in as highly professional, saying it required extensive planning, inside knowledge, and significant criminal resolve to carry out.

Police said the perpetrators gained access to the bank from a parking garage, drilling a large hole into the vault room and later escaping through the same route with the stolen items.
/---/
Police have asked affected customers to contact the bank directly rather than filing individual criminal complaints. The Sparkasse bank is collecting personal details and damage reports and forwarding them to investigators on a daily basis, they said.
Citera
2025-12-30, 17:23
Medlem
Helt otroligt. Jag hatar egentligen brottslingar, men det är ju ändå imponerande. Om sådan driftighet och skicklighet hade kunnat användas för något bättre för mänskligheten och samhället, än för simpel girighet....
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-12-30 kl. 17:25.
Citera
2025-12-30, 17:24
Medlem
StoreSvartes avatar
Härligt med ett gammalt hederligt bankrån!
Citera
2025-12-30, 17:26
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Bankdirektören ligger nog bakom.
Citera
2025-12-30, 17:29
Medlem
Nu log jag ta mig fan lite. Jag ser redan fram emot dokumentären om det här. Hoppas det blir en hel serie.
Citera
2025-12-30, 17:30
Medlem
Goynalds avatar
Narkotikakontanter och naziguld?

Citat:
cash, jewelry, and gold
Citera
2025-12-30, 17:39
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goynald
Narkotikakontanter och naziguld?

Allt naziguld är väl jewgold nu?
Citera
2025-12-30, 18:10
Medlem
Fantastiskt, väldigt upplyftande och inspirerande.
Citera
2025-12-30, 18:49
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Kan Hans Gruber vara inblandad?
Mer troligt den återuppståndne Albert Spaggiari .. Finns en dokumentär bok av Ken Follett, Gentlemen in Nice, som beskriver en liknande kupp, med mottot typ no hate, no blood, just want the money. https://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Spaggiari

Hur vet dom att 300 mille saknas? Om jag hade ett bankfack och mina strumpor försvann skulle jag påstå att 12 kilo guldtacka fanns där.
Citera
2025-12-30, 18:53
Medlem
Grattis

Är ju ändå en massa svarta inkomster och naziguld i bankfacken
Grattis israel
Mossad?
Citera
2025-12-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Mer troligt den återuppståndne Albert Spaggiari .. Finns en dokumentär bok av Ken Follett, Gentlemen in Nice, som beskriver en liknande kupp, med mottot typ no hate, no blood, just want the money. https://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Spaggiari

Hur vet dom att 300 mille saknas? Om jag hade ett bankfack och mina strumpor försvann skulle jag påstå att 12 kilo guldtacka fanns där.
Försäkringsvärdet?
Får innehavarna 1 miljon av banken nu?
Citera
2025-12-30, 19:45
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Tajmat och klart in i minsta detalj
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera