2026-01-03, 06:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Skulle vara rätt svårt att reglera hur många jobb en person har och hur mycket man arbetar på varje enskilt jobb så länge man uppfyller viloreglerna hos varje enskild arbetsgivare. Ska alla som arbetar ha en privat "dagbok" där alla timmar som man arbetar registers? Hur ska detta följas upp? Ska man även registrera sina fritidsintressen? Tre timmar på gymmet, två timmar som tränare för knattelaget, fem timmar med datorspel.
Citera
2026-01-03, 06:46
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det råder stor brist på bussförare i både Sverige och ute i Europa, de som jobbar kör alldeles för mycket och återhämtning och vila räcker inte till.
Vet inte om det verkligen råder någon brist. Det är i alla fall svårt för erfarna bussförare att byta jobb. Bolagen vil ha förare med nystartsjobb och liknande gratisarbetare.
Så tydligen finns det så många arbetslösa chaufförer att de kan välja och vraka.
Citera
2026-01-03, 10:32
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Vet inte om det verkligen råder någon brist. Det är i alla fall svårt för erfarna bussförare att byta jobb. Bolagen vil ha förare med nystartsjobb och liknande gratisarbetare.
Så tydligen finns det så många arbetslösa chaufförer att de kan välja och vraka.
Så är det, bolagen har under många år matats med nya förare oftast invandrare som snabbutbildats och kommer med bidrag från arbetsförmedlingen.

Men annars så tjänar en erfaren inte så mycket mer, tror lönegapet från ingångslön till max är under 5000.

Det arbetsgivarna vet är att de erfarna kör sönder mindre så i långa loppet är den erfarne och dyrare föraren billigare, på beställningsidan hittar du nästan bara erfarna förare då det är dyrt att reparera alla skador på turistbussar när de nyutbildade har varit ute och kört.

Det stora problemet är att de allra flesta bussförare är över 50 år och väldigt många pensionärer kör fortfarande och de måste ersättas när de inte kan eller vill köra mer.

Trötthet som kommer av att jobba långa dagar är en bidragande faktor till alla de bussolyckor och insidenter vi ser nu, det har varit en hel del sista åren och orsakerna fins i ovanstående text.
Citera
2026-01-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Vad får dig att skriva att det inte råder någon brist; det är väl ganska klart att det råder brist, och som det ser ut fortsatt kommer råda brist.

Jag tror inte bolagen vill ha nystartsjobbare o gratisarbetare. Det bolagen vill ha är erfarna förare; den högre lön de kostar är småpengar jämfört med vad en skada på en buss kostar.

Jag känner ju inte heller igen att det skulle vara svårt för en erfaren förare att byta jobb. Och det finns inte många arbetslösa förare att välja o vraka bland.

Inte rätt på en enda punkt!
Citera
2026-01-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Så är det, bolagen har under många år matats med nya förare oftast invandrare som snabbutbildats och kommer med bidrag från arbetsförmedlingen.

Men annars så tjänar en erfaren inte så mycket mer, tror lönegapet från ingångslön till max är under 5000.

Det arbetsgivarna vet är att de erfarna kör sönder mindre så i långa loppet är den erfarne och dyrare föraren billigare, på beställningsidan hittar du nästan bara erfarna förare då det är dyrt att reparera alla skador på turistbussar när de nyutbildade har varit ute och kört.

Det stora problemet är att de allra flesta bussförare är över 50 år och väldigt många pensionärer kör fortfarande och de måste ersättas när de inte kan eller vill köra mer.

Trötthet som kommer av att jobba långa dagar är en bidragande faktor till alla de bussolyckor och insidenter vi ser nu, det har varit en hel del sista åren och orsakerna fins i ovanstående text.
Helt rätt det du skriver, och gapet från ingångslön lönegrupp 1 till högsta lön i lönegrupp 5 är 3.093 kr. Det är 2 år mellan varje grupp så man når högstalön efter 8 år.
Citera
2026-01-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Varför skulle jag ljuga om det? I aktuellt fall har jag noll koll på vad som skett...
Du har ingen insyn, det funkar inte vara berusad då samtliga fordon är utrustade med alkolås
Citera
2026-01-03, 17:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Du har ingen insyn, det funkar inte vara berusad då samtliga fordon är utrustade med alkolås
Som kollegan blåser i. Herregud vad jag ska ansvara för att busschaufförer ska köra nyktra. Jag har sett vad jag sett.
Citera
2026-01-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Som kollegan blåser i. Herregud vad jag ska ansvara för att busschaufförer ska köra nyktra. Jag har sett vad jag sett.
Sen vaknade du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in