Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 14:54
Medlem
u_n_mes avatar
Jag undrar varför jag kunde installera en ny installation av windows på en laptop som jag hade kvar från mitt gamla jobb utan att betala för den nya windowsinstallationen.

Saken är att jag jobbade på ett jobb över sommaren förra året och har kvar den dator jag blev tilldelad. Det var en vän som ordnade jobbet till mig och efter jag slutade då det bara var under hösten jag jobbade där så sa min vän att jag kunde behålla datorn som tack. Jag tackade och tänkte inte mycket mer på det då jag redan hade en dator så jag behövde egentligen inte den nya datorn då.

Nu har jag dock fått behov av den men eftersom mina inloggningsuppgifter och sådant inte fungerade längre på deras nätverk så var jag tvungen att installera ett nytt windows på den vilket jag gjorde.

Då förväntade jag mig att jag skulle få betala för en ny kopia av windows för att få den att fungera efter som jag inte hade några produktnycklar till windows som det företaget hade betalat för vilket var ok för mig men när jag installerade windows och loggade in på mitt MS-konto som jag redan hade min tidigare dator kopplad till så frågades jag aldrig om en produktnyckel till min nya dator och windows 11 pro som jag installerat på den.

Jag undrar därför om någon kan förklara hur det kommer sig.

Jag har mina misstankar om varför men vill få det bekräftat här om någon vet rakt av.

Tack på förhand.
Citera
2025-12-30, 15:17
Medlem
För att hårdvaran redan var aktiverad elektroniskt.
Om du kollar Inställningar, Update, Aktivering, vad står det där?
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-12-30 kl. 15:20.
Citera
2025-12-30, 15:38
Medlem
u_n_mes avatar
Ja, den är aktiverad så då rör det sim om ett OEM-operativsystem då antar jag.
Citera
2025-12-30, 15:53
Bannlyst
Datorer kan användas av gamla OEM nycklar också.
Citera
2025-12-30, 15:55
Medlem
Ligger väl i bios på "nyare" datorer.

Dvs Microsoft känner av att licensen redan är betald.
Citera
2025-12-30, 16:12
Medlem
u_n_mes avatar
Tack då var det som jag trodde vilket är possitivt för mig.
Citera
2025-12-31, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
...

men när jag installerade windows och loggade in på mitt MS-konto som jag redan hade min tidigare dator kopplad till så frågades jag aldrig om en produktnyckel till min nya dator och windows 11 pro som jag installerat på den.

...

Du har redan svarat på din egen fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in