Hej,
Jag vill höra om någon varit med om något liknande eller har tankar om vad detta kan vara.
Kort om mig
Man i 30–40-årsåldern.
Ca 175 cm lång.
Väger runt 95–100 kg, har en tydlig ölmage.
Det som hände innan all smärta började
Innan jag fick någon smärta alls vaknade jag en natt. Jag brukar sova på magen och vaknade efter att ha sovit så, låg fortfarande på magen men med huvudet upp. Då kände jag som att något i mitten av magen förflyttade sig åt vänster sida, nästan som ett flöde eller en rörelse. Det gjorde inte ont just då, men känslan var väldigt märklig.
Någon dag senare, efter att jag redan hade fått min första smärta (se nedan), vaknade jag en annan natt efter att ha sovit på magen av en plötslig kramp/spasm. Det kändes nästan som att någon försökte ta en chokehold men inte lyckades. Det satt i vänstra delen av överkroppen, varade kanske 1–2 sekunder, och sedan släppte det helt. Jag somnade om direkt.
Första smärtan
Efter detta fick jag ont i övre delen av magen på vänster sida, ungefär vid revbenen. Smärtan kändes:
när jag hostade (jag hostar egentligen inte),
när jag nös,
när jag spände magen.
Jag började ta Ipren 400 mg, och nu är det andra dagen jag tar det. Den smärtan på övre vänstra sidan är nu helt borta, även när jag hostar eller spänner magen.
Det som hände innan den nya smärtan
Den dagen den nya smärtan kom(idag) hade jag varit ute och handlat. Jag hade inte ätit frukost. Jag hade på mig en jacka med bara en t-shirt under, jackan var inte uppknäppt, och det var kallt ute.
Utanför affären köpte jag en kyckling-kebabrulle, som var varm, och jag åt den ganska hastigt. Samtidigt kände jag mig kall i överkroppen. Efter det gick jag vidare och fortsatte handla.
Den nya smärtan
Cirka 40–45 minuter senare, när jag satt ner och sträckte mig för att nå något, kom en plötslig smärta i magen, främst på höger sida. Smärtan:
kändes som knivhugg,
var brännande och svidande,
kändes som att något vred sig,
spred sig horisontellt över magen, mot mitten och till och med lite åt vänster.
Jag reste mig upp direkt, men smärtan var kvar. Jag satte mig ner igen och smärtan var fortfarande där. Till slut började jag promenera en bit, och då släppte den helt.
Allt detta varade totalt cirka 15–20 sekunder.
Hur det känns nu
Den starka smärtan är borta, men nu får jag istället ont när jag hostar, nyser eller spänner magen. Smärtan sitter nu:
runt naveln,
eller några centimeter (5 cm) till höger om naveln,
och ibland lite ovanför naveln (10 cm) och till höger 5 cm.
Jag har:
ingen konstant smärta i vila,
ingen feber, idag var temperaturen 37,3 grader sen efter några timmar på kvällen 37,1 grader
mår annars okej.
Mage och toalettvanor
Idag har jag varit på toaletten, men igår var jag inte det.
Den senaste tiden har jag känt mig lite förstoppad, men jag har ändå kunnat gå på toaletten.
Avföringen har varierat:
ibland smal, ( oftast smal, det var detta som triggade mig att utföra endoskopi, koloskopi
ibland klumpig, ( typ seperata bitar 2 cm stora)
ibland diarré + halvfast form.
Sånt har hänt förut också.
För cirka 5–7 år sedan gjorde jag både endoskopi och koloskopi, och inget onormalt hittades då.
Det som gör mig fundersam
Smärtan började högt upp på vänster sida och försvann helt.
Sen kom en kort, intensiv smärta efter sträckning.
Nu känns det på ett annat ställe.
Allt triggas av hosta, nysning eller magspänning.
Samtidigt har jag haft konstiga, korta förnimmelser nattetid när jag sovit på magen.
Mina frågor
Kan detta vara muskulärt, till exempel muskelsträckning eller kramp i bukmusklerna?
Kan kyla, tom mage och att snabbt äta varm mat bidra till sådana här reaktioner?
Har någon upplevt liknande symtom som flyttat sig och bara känns vid spänning eller hosta?
Off topic (men nämner ändå)
Jag är också nässpraysberoende efter att ha varit sjuk i mitten av november. Sedan dess har jag:
förbrukat kanske 15–20 nässprayer,
får kraftig nästäppa om jag inte tar spray,
tar nässpray 3–4 gånger per dag, inklusive innan jag lägger mig.
Jag vet att detta är ett separat problem, men nämner det ifall det kan spela någon roll för kroppen i stort.
Tacksam för alla erfarenheter eller tankar.
Jag vill höra om någon varit med om något liknande eller har tankar om vad detta kan vara.
Kort om mig
Man i 30–40-årsåldern.
Ca 175 cm lång.
Väger runt 95–100 kg, har en tydlig ölmage.
Det som hände innan all smärta började
Innan jag fick någon smärta alls vaknade jag en natt. Jag brukar sova på magen och vaknade efter att ha sovit så, låg fortfarande på magen men med huvudet upp. Då kände jag som att något i mitten av magen förflyttade sig åt vänster sida, nästan som ett flöde eller en rörelse. Det gjorde inte ont just då, men känslan var väldigt märklig.
Någon dag senare, efter att jag redan hade fått min första smärta (se nedan), vaknade jag en annan natt efter att ha sovit på magen av en plötslig kramp/spasm. Det kändes nästan som att någon försökte ta en chokehold men inte lyckades. Det satt i vänstra delen av överkroppen, varade kanske 1–2 sekunder, och sedan släppte det helt. Jag somnade om direkt.
Första smärtan
Efter detta fick jag ont i övre delen av magen på vänster sida, ungefär vid revbenen. Smärtan kändes:
när jag hostade (jag hostar egentligen inte),
när jag nös,
när jag spände magen.
Jag började ta Ipren 400 mg, och nu är det andra dagen jag tar det. Den smärtan på övre vänstra sidan är nu helt borta, även när jag hostar eller spänner magen.
Det som hände innan den nya smärtan
Den dagen den nya smärtan kom(idag) hade jag varit ute och handlat. Jag hade inte ätit frukost. Jag hade på mig en jacka med bara en t-shirt under, jackan var inte uppknäppt, och det var kallt ute.
Utanför affären köpte jag en kyckling-kebabrulle, som var varm, och jag åt den ganska hastigt. Samtidigt kände jag mig kall i överkroppen. Efter det gick jag vidare och fortsatte handla.
Den nya smärtan
Cirka 40–45 minuter senare, när jag satt ner och sträckte mig för att nå något, kom en plötslig smärta i magen, främst på höger sida. Smärtan:
kändes som knivhugg,
var brännande och svidande,
kändes som att något vred sig,
spred sig horisontellt över magen, mot mitten och till och med lite åt vänster.
Jag reste mig upp direkt, men smärtan var kvar. Jag satte mig ner igen och smärtan var fortfarande där. Till slut började jag promenera en bit, och då släppte den helt.
Allt detta varade totalt cirka 15–20 sekunder.
Hur det känns nu
Den starka smärtan är borta, men nu får jag istället ont när jag hostar, nyser eller spänner magen. Smärtan sitter nu:
runt naveln,
eller några centimeter (5 cm) till höger om naveln,
och ibland lite ovanför naveln (10 cm) och till höger 5 cm.
Jag har:
ingen konstant smärta i vila,
ingen feber, idag var temperaturen 37,3 grader sen efter några timmar på kvällen 37,1 grader
mår annars okej.
Mage och toalettvanor
Idag har jag varit på toaletten, men igår var jag inte det.
Den senaste tiden har jag känt mig lite förstoppad, men jag har ändå kunnat gå på toaletten.
Avföringen har varierat:
ibland smal, ( oftast smal, det var detta som triggade mig att utföra endoskopi, koloskopi
ibland klumpig, ( typ seperata bitar 2 cm stora)
ibland diarré + halvfast form.
Sånt har hänt förut också.
För cirka 5–7 år sedan gjorde jag både endoskopi och koloskopi, och inget onormalt hittades då.
Det som gör mig fundersam
Smärtan började högt upp på vänster sida och försvann helt.
Sen kom en kort, intensiv smärta efter sträckning.
Nu känns det på ett annat ställe.
Allt triggas av hosta, nysning eller magspänning.
Samtidigt har jag haft konstiga, korta förnimmelser nattetid när jag sovit på magen.
Mina frågor
Kan detta vara muskulärt, till exempel muskelsträckning eller kramp i bukmusklerna?
Kan kyla, tom mage och att snabbt äta varm mat bidra till sådana här reaktioner?
Har någon upplevt liknande symtom som flyttat sig och bara känns vid spänning eller hosta?
Off topic (men nämner ändå)
Jag är också nässpraysberoende efter att ha varit sjuk i mitten av november. Sedan dess har jag:
förbrukat kanske 15–20 nässprayer,
får kraftig nästäppa om jag inte tar spray,
tar nässpray 3–4 gånger per dag, inklusive innan jag lägger mig.
Jag vet att detta är ett separat problem, men nämner det ifall det kan spela någon roll för kroppen i stort.
Tacksam för alla erfarenheter eller tankar.
Senast redigerad av Economicus 2025-12-30 kl. 03:59.
Senast redigerad av Economicus 2025-12-30 kl. 03:59.