2025-12-30, 03:50
Medlem
Economicuss avatar
Hej,

Jag vill höra om någon varit med om något liknande eller har tankar om vad detta kan vara.

Kort om mig

Man i 30–40-årsåldern.

Ca 175 cm lång.

Väger runt 95–100 kg, har en tydlig ölmage.

Det som hände innan all smärta började
Innan jag fick någon smärta alls vaknade jag en natt. Jag brukar sova på magen och vaknade efter att ha sovit så, låg fortfarande på magen men med huvudet upp. Då kände jag som att något i mitten av magen förflyttade sig åt vänster sida, nästan som ett flöde eller en rörelse. Det gjorde inte ont just då, men känslan var väldigt märklig.

Någon dag senare, efter att jag redan hade fått min första smärta (se nedan), vaknade jag en annan natt efter att ha sovit på magen av en plötslig kramp/spasm. Det kändes nästan som att någon försökte ta en chokehold men inte lyckades. Det satt i vänstra delen av överkroppen, varade kanske 1–2 sekunder, och sedan släppte det helt. Jag somnade om direkt.

Första smärtan
Efter detta fick jag ont i övre delen av magen på vänster sida, ungefär vid revbenen. Smärtan kändes:

när jag hostade (jag hostar egentligen inte),

när jag nös,

när jag spände magen.

Jag började ta Ipren 400 mg, och nu är det andra dagen jag tar det. Den smärtan på övre vänstra sidan är nu helt borta, även när jag hostar eller spänner magen.

Det som hände innan den nya smärtan
Den dagen den nya smärtan kom(idag) hade jag varit ute och handlat. Jag hade inte ätit frukost. Jag hade på mig en jacka med bara en t-shirt under, jackan var inte uppknäppt, och det var kallt ute.

Utanför affären köpte jag en kyckling-kebabrulle, som var varm, och jag åt den ganska hastigt. Samtidigt kände jag mig kall i överkroppen. Efter det gick jag vidare och fortsatte handla.

Den nya smärtan
Cirka 40–45 minuter senare, när jag satt ner och sträckte mig för att nå något, kom en plötslig smärta i magen, främst på höger sida. Smärtan:

kändes som knivhugg,

var brännande och svidande,

kändes som att något vred sig,

spred sig horisontellt över magen, mot mitten och till och med lite åt vänster.

Jag reste mig upp direkt, men smärtan var kvar. Jag satte mig ner igen och smärtan var fortfarande där. Till slut började jag promenera en bit, och då släppte den helt.
Allt detta varade totalt cirka 15–20 sekunder.

Hur det känns nu
Den starka smärtan är borta, men nu får jag istället ont när jag hostar, nyser eller spänner magen. Smärtan sitter nu:

runt naveln,

eller några centimeter (5 cm) till höger om naveln,

och ibland lite ovanför naveln (10 cm) och till höger 5 cm.

Jag har:

ingen konstant smärta i vila,

ingen feber, idag var temperaturen 37,3 grader sen efter några timmar på kvällen 37,1 grader

mår annars okej.

Mage och toalettvanor

Idag har jag varit på toaletten, men igår var jag inte det.

Den senaste tiden har jag känt mig lite förstoppad, men jag har ändå kunnat gå på toaletten.

Avföringen har varierat:

ibland smal, ( oftast smal, det var detta som triggade mig att utföra endoskopi, koloskopi

ibland klumpig, ( typ seperata bitar 2 cm stora)

ibland diarré + halvfast form.

Sånt har hänt förut också.

För cirka 5–7 år sedan gjorde jag både endoskopi och koloskopi, och inget onormalt hittades då.

Det som gör mig fundersam

Smärtan började högt upp på vänster sida och försvann helt.

Sen kom en kort, intensiv smärta efter sträckning.

Nu känns det på ett annat ställe.

Allt triggas av hosta, nysning eller magspänning.

Samtidigt har jag haft konstiga, korta förnimmelser nattetid när jag sovit på magen.

Mina frågor

Kan detta vara muskulärt, till exempel muskelsträckning eller kramp i bukmusklerna?

Kan kyla, tom mage och att snabbt äta varm mat bidra till sådana här reaktioner?

Har någon upplevt liknande symtom som flyttat sig och bara känns vid spänning eller hosta?

Off topic (men nämner ändå)
Jag är också nässpraysberoende efter att ha varit sjuk i mitten av november. Sedan dess har jag:

förbrukat kanske 15–20 nässprayer,

får kraftig nästäppa om jag inte tar spray,

tar nässpray 3–4 gånger per dag, inklusive innan jag lägger mig.

Jag vet att detta är ett separat problem, men nämner det ifall det kan spela någon roll för kroppen i stort.

Tacksam för alla erfarenheter eller tankar.
Senast redigerad av Economicus 2025-12-30 kl. 03:59.
Citera
2025-12-30, 04:17
Medlem
StudiumValors avatar
För mig kan det flytta sig.
och vara långvarigt - dagar/veckor
För egen del tror jag att det är gaser i tarmsystemet
Dessa smärtor kan vara olika: intensiva, stickande, tryckande, bara anas ibland, flytta på sig, stråla upp i halsen och bröstkorgen som en hjärtinfarkt, på en punkt eller över större område.
hade ont som fasen när jag tryckte på mage och klämde på tarmarna
Jag la om kosten, snus, alkohol, öl, kaffe plus käkade snäll mat - ingen utemat
Käkade inte fibrer t ex i början för att få igång tarmsystemet
-------
Att de flyttade på sig var ju bra tyckte jag i alla fall, då var det väl inte fel på ett ställe liksom
- faan har jag fått cancer????
Citera
2025-12-30, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
För mig kan det flytta sig.
och vara långvarigt - dagar/veckor
För egen del tror jag att det är gaser i tarmsystemet.
Jag drabbades av något liknade för två veckor sedan, hade ont som fan i vänster sida av buken ett par dagar. Aldrig varit med om något liknande heller, trodde att det var cancer då ett antal i släkten har strukit med av det. Börjar närma mig 50 och har supit sedan tonåren. De senaste tio åren har supandet intensifierats rätt ordentligt. Jag kontaktade vården och bad om att få göra ett blodprov men det hade dom inte tid med. Nu har jag anmält mig som blodgivare i stället så då får man väl reda på den vägen hur pass kontaminerad man är, inte ens Dracula skulle väl bita mig....
Angående smärtorna i buken så försvann dom efter att ha spenderat 96 vita timmar och intagit 1000mg Alvedon dagligen.
Citera
2025-12-30, 05:10
Bannlyst
Gallblåsan det kanske är fel på.
Citera
2025-12-30, 05:19
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Gallblåsan det kanske är fel på.

täntke det i början men just nu har jag ont i nedre högra del av magen.
vid naveln 5 cm till höger och ovanför naveln (10 cm) och sen till höger 5 cm.
Citera
2025-12-30, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
täntke det i början men just nu har jag ont i nedre högra del av magen.
vid naveln 5 cm till höger och ovanför naveln (10 cm) och sen till höger 5 cm.

Blindtarmen?
Citera
2025-12-30, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Jag drabbades av något liknade för två veckor sedan, hade ont som fan i vänster sida av buken ett par dagar. Aldrig varit med om något liknande heller, trodde att det var cancer då ett antal i släkten har strukit med av det. Börjar närma mig 50 och har supit sedan tonåren. De senaste tio åren har supandet intensifierats rätt ordentligt. Jag kontaktade vården och bad om att få göra ett blodprov men det hade dom inte tid med. Nu har jag anmält mig som blodgivare i stället så då får man väl reda på den vägen hur pass kontaminerad man är, inte ens Dracula skulle väl bita mig....
Angående smärtorna i buken så försvann dom efter att ha spenderat 96 vita timmar och intagit 1000mg Alvedon dagligen.

Du har fel ingångsvärde i din vårdkontakt. Du ska ange att du har kraftiga buksmärtor så kommer de att göra blodprov + en hel del annat.
Att direkt komma drygandes med att du vill göra blodprov gör bara att de avvisar dig eftersom det inte är din sak att göra medicinska bedömningar.
Citera
2025-12-30, 06:05
Medlem
Troligen gaser. Kanske divertikulit (men ingen feber motsäger det lite). Matallergi? IBS?

Försök ta en lätt promenad varje dag. Det förbättrar tarmrörelserna.
Citera
2025-12-30, 07:40
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Hypokondri.

Det kan också vara att levern säger ifrån, sluta drick öl på ett år och se om du märker skillnad.
Citera
2025-12-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Du har fel ingångsvärde i din vårdkontakt. Du ska ange att du har kraftiga buksmärtor så kommer de att göra blodprov + en hel del annat.
Det var precis det jag gjorde. Sköterskan som kontaktade mig ställde även en massa andra frågor i still med "Har du ont när du skiter" "Har du blod i avföringen" och en del andra frågor vilka jag besvarade med ett nej på samtliga.
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Att direkt komma drygandes med att du vill göra blodprov gör bara att de avvisar dig eftersom det inte är din sak att göra medicinska bedömningar.
Fascinerande hur du kom till den slutsatsen genom att läsa mitt inlägg. Missförstånd är bara förnamnet.
Citera
2025-12-30, 07:47
Medlem
Citat:
Det var precis det jag gjorde. Sköterskan som kontaktade mig ställde även en massa andra frågor i still med "Har du ont när du skiter" "Har du blod i avföringen" och en del andra frågor vilka jag besvarade med ett nej på samtliga.
Fascinerande hur du kom till den slutsatsen genom att läsa mitt inlägg. Missförstånd är bara förnamnet.

Kommer du ens ihåg vad du skriver?;

Citat:
Jag kontaktade vården och bad om att få göra ett blodprov men det hade dom inte tid med.

(FB) Plötslig buksmärta som flyttat sig – någon som varit med om liknande?
Citera
2025-12-30, 16:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hihi...det var ju smart.
Själv valde jag supa i ytterligare tio år och därefter samt fortsättningsvis hälsan.
Utan sprit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in