Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,30%
1113 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,62%
204 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,61%
99 röster
Vet ej/Annat
5,47%
82 röster
2026-01-12, 21:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Fortfarande inga egentliga nyheter från varken regimens håll eller från kritikerna. Det är oerhört tyst. Mycket svårt att veta hur läget är egentligen.

Att uppskatta storleken på regimtrogna eller regimkritiska demonstrationer är mycket svårt. Ingen kan veta. Men läs mitt förra inlägg igen och titta på den så kallade livesändningen från pro-regimprotesterna:

https://www.youtube.com/watch?v=pFRx5GMcmmY

Det är fortfarande samma bilder som rullar flera timmar senare. Och om du inte orkar titta 15-20 minuter tills materialet loopas kan du bara se hur det fortfarande är sol i Iran på "livebilderna" trots att klockan just nu är 23:45 i Iran. De kanske har midnatssol
Att de fortsätter veva bilder från dagens "regimtrogna" demonstration (jag utgår från att många blev tvingade eller pressade att delta) är inte konstigt även om mörkret har fallit för länge sedan. Men intressant catch att det är en loop om 10-15 minuter som går, likaså bra span avseende ljudet.

Men konstigt att du inte sett videos förrän ikväll. Vi pratade om dem vid eftermiddagskaffet på jobbet idag, vid 14.30 ungefär. Min kollega hade mobilen framme. Jag såg inte själv något. Men han berättade att de allra första bilderna som kablats ut (demonstrationen startade 11.30 svensk tid), hade bekräftats vara från 2022 efter Qasem Soleimanis död. Däremot var de bilder som han såg då vid fikat troligen autentiska och de visade rätt stor uppslutning. Jag är tämligen säker på att han inte studerade dem så noga för att upptäcka en loop - och inget ljud hade han på heller.

I övrigt hoppas jag att protesterna fortsätter med oförminskad styrka. Slaget är nog inte alls över, så som jag själv befarade tidigare idag. Eftersom de inte öppnat Internet än, har regimen inte alls någon kontroll, tänker jag, oavsett vad de säger.
Och så hoppas jag att USA äntligen slår till i natt, så vi slutgiltigt kan förpassa den Islamiska Republiken till historiens sophögar.
Citera
2026-01-12, 21:26
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du tror inte du har en kass källa då?

Denna postades runt lunch men det finns som sagt många olika klipp och bilder.

https://t.me/Middle_East_Spectator/27247

Det finns rimliga uppskattningar på deltagandet i protesterna om du letar, gissar att få i tråden skulle tro på dom iofs, mycket confirmation bias här

Helikoptertur över Teheran postad runt kl14:

https://t.me/FotrosResistancee/17373

Jo, källan är uppenbart kass eftersom den presenterar gamla bilder som live. Där är vi överrens.

Jag har f.ö. aldrig förnekat att regimtrogna demonstrationer genomförts eller att de kan ha varit stora. Jag är kritisk till regimen men jag är inte en av de soms toppar huvudet i sanden och förnekar fakta för att det inte passar mina önskningar. Det jag säger är att det är mycket svårt att uppskatta storleken på demonstrationerna. PRecis som jag skev i början av protesterna så var det svårt att uppskatta omfånget och trovärdigheten i klippen som kom ut då (de från regimkritiska sidan).

Det är helt ok att ta ställning för eller emot något men vad jag starkt ogillar är när folk förnekar den andra sidan rapportering helt för då går vi in i ren propaganda. I den här tråden har jag sagt det till användare på båda sidorna. Det är galet när vissa hänvisar till sensationalistisk pro-pahlavirapportering som Touisi (ShariaInstructor) men också galet när pro-regimmänniskor förnekar all information som kommer från den regimkritiska sidan (EttTillKonto2).
Citera
2026-01-12, 21:27
Medlem
lyktstolpes avatar
UD uppmanar svenskar lämna landet, när det kommer så från ingenstans(när det varit oroligt i veckor) är det nog något på gång, USA går in inom 3 dagar gissar jag på, vi får se.
Citera
2026-01-12, 21:27
Medlem
Citat:

Det finns rimliga uppskattningar på deltagandet i protesterna om du letar, gissar att få i tråden skulle tro på dom iofs, mycket confirmation bias här

Helikoptertur över Teheran postad runt kl14:

https://t.me/FotrosResistancee/17373

Dina försök att verka seriös, är verkligen usla.
Allt som talar FÖR demonstranterna - ifrågasätter du direkt, och ser som propaganda eller liknande....
Men så fort något är positivt för irans regim, ser du det som sanningen - Väldigt likt hur du agerar i ryZZ-tråden.

Eller är det en ren slump att du råkar tycka FotrosResistancee är en bra källa?
Låter som en JÄVLIGT fin källa, så typiskt att just du som är så källkritisk annars - har ramlat över just en länk från den sidan 😅

"kanalen är tydligt för den iranska regimen och dess regionala nätverk. Namnet "Fotros" syftar på en iransk-tillverkad militär drönare (Fotros), och termen "Resistance" (motstånd) är en direkt referens till den så kallade motståndsaxeln (Axis of Resistance).
Här är de främsta tecknen på dess koppling till den iranska regimens narrativ:
Ideologisk bas: Kanalen främjar konsekvent Irans officiella utrikespolitiska doktrin, vilket inkluderar stöd för grupper som Hezbollah, Houthi-rörelsen och Hamas.
Retorik: Den använder ett språk som speglar regimens officiella uttalanden, där USA, Israel och västvärlden framställs som fiender som aktivt bekämpas av den iranska staten.
Innehåll: Kanalen publicerar ofta material som hyllar Irans militära förmåga, dess ledare (som Ali Khamenei) och dess regionala inflytande"
Citera
2026-01-12, 21:28
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:

0:34 in i filmen ser du pojkarna som börjar sjunga. Dom är verkligen fina där. Kortärmat och i solsken och 8-10 grader ute.

Jag skulle iofs kunna tro på deltagandet.

Det hade däremot varit superkul att se hur många som dykt upp om oppositionen tilläts hålla demonstration med talare etc, och med mobila nätverk öppna så att folket kunde kontakta varandra och uppmana vänner att dyka upp. Men nu tillåts de ju inte att göra detta. Istället skjuts de ihjäl.

Hur många tror du hade dykt upp till regimens parad idag, om man vetat om att man skulle bli beskjutna?

Det är rätt svårt att uppskatta vilket reelt stöd motståndare till regimen har. Det förstår du kanske?

Därmed inte sagt att det inte finns motstånd till protesterna och stöd för regimen. 30-35% av befolkningen är trots allt muslimer.
Citera
2026-01-12, 21:30
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att de fortsätter veva bilder från dagens "regimtrogna" demonstration (jag utgår från att många blev tvingade eller pressade att delta) är inte konstigt även om mörkret har fallit för länge sedan. Men intressant catch att det är en loop om 10-15 minuter som går, likaså bra span avseende ljudet.

Men konstigt att du inte sett videos förrän ikväll. Vi pratade om dem vid eftermiddagskaffet på jobbet idag, vid 14.30 ungefär. Min kollega hade mobilen framme. Jag såg inte själv något. Men han berättade att de allra första bilderna som kablats ut (demonstrationen startade 11.30 svensk tid), hade bekräftats vara från 2022 efter Qasem Soleimanis död. Däremot var de bilder som han såg då vid fikat troligen autentiska och de visade rätt stor uppslutning. Jag är tämligen säker på att han inte studerade dem så noga för att upptäcka en loop - och inget ljud hade han på heller.

Det försvann nog i flödet. Jag var inte online idag förens i den evva jag gjorde de inläggen så jag missade nog bara detta. Däremot är det intressant att det inte syntes i t.ex. de redditkanaler som styrs av regimtrogna (som /iran). Jag förstår inte riktigt varför.

Citat:
I övrigt hoppas jag att protesterna fortsätter med oförminskad styrka. Slaget är nog inte alls över, så som jag själv befarade tidigare idag. Eftersom de inte öppnat Internet än, har regimen inte alls någon kontroll, tänker jag, oavsett vad de säger.
Och så hoppas jag att USA äntligen slår till i natt, så vi slutgiltigt kan förpassa den Islamiska Republiken till historiens sophögar.

Min känsla är att de regimkritiska demonstrationerna troligen är försvagade i takt med det ökade våldet. Samtidigt tänker jag mig att regimen inte alls har allt under kontroll för om de skulle ha det skulle vi se långt mer bilder från dagen.
Citera
2026-01-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Dina försök att verka seriös, är verkligen usla.
Allt som talar FÖR demonstranterna - ifrågasätter du direkt, och ser som propaganda eller liknande....
Men så fort något är positivt för irans regim, ser du det som sanningen - Väldigt likt hur du agerar i ryZZ-tråden.

Eller är det en ren slump att du råkar tycka FotrosResistancee är en bra källa?
Låter som en JÄVLIGT fin källa, så typiskt att just du som är så källkritisk annars - har ramlat över just en länk från den sidan 😅

"kanalen är tydligt för den iranska regimen och dess regionala nätverk. Namnet "Fotros" syftar på en iransk-tillverkad militär drönare (Fotros), och termen "Resistance" (motstånd) är en direkt referens till den så kallade motståndsaxeln (Axis of Resistance).
Här är de främsta tecknen på dess koppling till den iranska regimens narrativ:
Ideologisk bas: Kanalen främjar konsekvent Irans officiella utrikespolitiska doktrin, vilket inkluderar stöd för grupper som Hezbollah, Houthi-rörelsen och Hamas.
Retorik: Den använder ett språk som speglar regimens officiella uttalanden, där USA, Israel och västvärlden framställs som fiender som aktivt bekämpas av den iranska staten.
Innehåll: Kanalen publicerar ofta material som hyllar Irans militära förmåga, dess ledare (som Ali Khamenei) och dess regionala inflytande"

Bryr mig så mycket vad du tycker. Har du svårt för verkligheten finns det nog bubblor som passar dig bättre.

Middle East Spectator som har minst 10ggr fler följare postar som kommentar till en bild på Pezeshkian följande:

Citat:
MY PRESIDENT

He may be retarded, but THATS MY PRESIDENT

Kul tycker jag
Citera
2026-01-12, 21:41
Medlem
Nya bilder från X visar att folk fortfarande är ute och protesterar emot regimen. Vart försvann de regimtrogna? Det är samma 10 minuters klipp som loopas om och om igen på deras kanaler, oklart om det ens filmats idag.
Citera
2026-01-12, 21:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det försvann nog i flödet. Jag var inte online idag förens i den veva jag gjorde de inläggen så jag missade nog bara detta. Däremot är det intressant att det inte syntes i t.ex. de redditkanaler som styrs av regimtrogna (som /iran). Jag förstår inte riktigt varför.
Det kanske hänger på Internet och om de verkar inifrån eller utanför Iran, jag vet inte.
Citat:
Min känsla är att de regimkritiska demonstrationerna troligen är försvagade i takt med det ökade våldet. Samtidigt tänker jag mig att regimen inte alls har allt under kontroll för om de skulle ha det skulle vi se långt mer bilder från dagen.
Jo så är det. Har de full kontroll kan de släppa på Internet. De kan också ha full kontroll på gatan, men frenetiskt jaga de som har dokumenterat kritiska händelser vilka kan laddas upp när Internet öppnar igen. Det vore det värsta scenariot, om folket också stannar hemma av rädsla i natt. Men jag sätter mitt hopp till att dagens försök från regimen att få momentum, istället väcker deras vrede ytterligare.
Citera
2026-01-12, 21:49
Medlem
Märkligt nog postar även Bellum Acta klipp från källan IRIB News trots att det kontot är väldigt anti regimen. Vilken förrädare!
Trots tillägget vill säga.. men det kanske gör det mer ok?

Citat:
Videos shared by Iran's State Media shows the crowds on the streets carrying the Islamic Republic flag as well portraints of its Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei and General Soleimani (eliminated by US President Donald J. Trump on January 3, 2020)

As one can note, most of the participatants on today's protests are mostly elders

https://t.me/BellumActaNews/163899
Citera
2026-01-12, 21:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrienbroner
Nya bilder från X visar att folk fortfarande är ute och protesterar emot regimen. Vart försvann de regimtrogna? Det är samma 10 minuters klipp som loopas om och om igen på deras kanaler, oklart om det ens filmats idag.
Det låter härligt, om än med oro för ytterligare blodbad. Det är midnatt nu i Iran. Om protesterna är lika omfattande som de senaste dagarna, står vi igen inför frågan om vad Artesh (armén) ska göra. Igår var de posterade i utkanterna av Teheran. Det vore både på ont och gott, om de nu rör sig i centralare delar.
Citera
2026-01-12, 21:55
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
UD uppmanar svenskar lämna landet, när det kommer så från ingenstans(när det varit oroligt i veckor) är det nog något på gång, USA går in inom 3 dagar gissar jag på, vi får se.

UD har avrått från alla resor till Iran sedan 2022 så det har ju knappast varit lugnt där.

Nu väntar vi bara på den klassiska med alla som "är på semester där sedan x månader" som vill ha hjälp hem till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in