Citat:
Att de fortsätter veva bilder från dagens "regimtrogna" demonstration (jag utgår från att många blev tvingade eller pressade att delta) är inte konstigt även om mörkret har fallit för länge sedan. Men intressant catch att det är en loop om 10-15 minuter som går, likaså bra span avseende ljudet.
Fortfarande inga egentliga nyheter från varken regimens håll eller från kritikerna. Det är oerhört tyst. Mycket svårt att veta hur läget är egentligen.
Att uppskatta storleken på regimtrogna eller regimkritiska demonstrationer är mycket svårt. Ingen kan veta. Men läs mitt förra inlägg igen och titta på den så kallade livesändningen från pro-regimprotesterna:
https://www.youtube.com/watch?v=pFRx5GMcmmY
Det är fortfarande samma bilder som rullar flera timmar senare. Och om du inte orkar titta 15-20 minuter tills materialet loopas kan du bara se hur det fortfarande är sol i Iran på "livebilderna" trots att klockan just nu är 23:45 i Iran. De kanske har midnatssol
Att uppskatta storleken på regimtrogna eller regimkritiska demonstrationer är mycket svårt. Ingen kan veta. Men läs mitt förra inlägg igen och titta på den så kallade livesändningen från pro-regimprotesterna:
https://www.youtube.com/watch?v=pFRx5GMcmmY
Det är fortfarande samma bilder som rullar flera timmar senare. Och om du inte orkar titta 15-20 minuter tills materialet loopas kan du bara se hur det fortfarande är sol i Iran på "livebilderna" trots att klockan just nu är 23:45 i Iran. De kanske har midnatssol

Men konstigt att du inte sett videos förrän ikväll. Vi pratade om dem vid eftermiddagskaffet på jobbet idag, vid 14.30 ungefär. Min kollega hade mobilen framme. Jag såg inte själv något. Men han berättade att de allra första bilderna som kablats ut (demonstrationen startade 11.30 svensk tid), hade bekräftats vara från 2022 efter Qasem Soleimanis död. Däremot var de bilder som han såg då vid fikat troligen autentiska och de visade rätt stor uppslutning. Jag är tämligen säker på att han inte studerade dem så noga för att upptäcka en loop - och inget ljud hade han på heller.
I övrigt hoppas jag att protesterna fortsätter med oförminskad styrka. Slaget är nog inte alls över, så som jag själv befarade tidigare idag. Eftersom de inte öppnat Internet än, har regimen inte alls någon kontroll, tänker jag, oavsett vad de säger.
Och så hoppas jag att USA äntligen slår till i natt, så vi slutgiltigt kan förpassa den Islamiska Republiken till historiens sophögar.