Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Exakt.
Människor upplever sig som
infödda extremt snabbt. Det räcker med
en, möjligen
två generationer för att en plats ska kännas ”
vår”, och efter
tre är det helt cementerat.
Det gäller överallt.
Hur många svenskar som
inte är samer upplever ändå
Sápmi som sitt land?
Området
Palestina/Israel har i flera tusen år varit en
smältdegel med kraftiga befolkningsförändringar.
Migration, deportationer, krig, klimatvariationer och perioder av uppgång och kollaps.
Det är historiskt normalt för just den regionen.
Det gör att frågan ”
vilka var urinvånare?” snabbt blir problematisk om man menar någon slags
obruten etnisk kontinuitet.
Den finns knappt någonstans i Mellanöstern.
Samtidigt betyder det inte att människor som levde där
1948 saknade
anknytning, hem eller identitet.
De hade det. Precis som människor alltid har, oavsett hur länge deras släkt varit på plats.
Historien är rörig. Verkligheten ännu rörigare.
Enkla analogier med indianer eller aboriginer håller inte.
Jag håller med i att begreppet "urinvånare" är problematiskt gällande det område som innefattar dagens Israel. Utom gällande två folkgrupper.
Den ena gruppen är naturligtvis judarna. De har både historisk anknytning och boende i området med mångtusenåriga rötter. Diasporan fördrevs men har behållt sin anknytning och kultur. Och har historisk och kulturell rätt till bosättning och deltagande i samhällskontroll i området. De har rätt att förknippas med områdets urfolk.
Den andra gruppen är de arabiserade muslimer och kristna med mer än 1000-årig historik i landet. De har samma rätt.
Problemet, för mig, handlar om historisk rätt till återvändo för "nyanlända". Dvs de som invandrade under 1900-talet och som av olika skäl valde att frivlligt lämna, eller som tvingades lämna efter att ha våldfört sig på andra.
Jag förstår att dessa kände sig hemma i sina enklaver i Israel, även om de bara kom till Israel för att söka jobb och ekonomisk trygghet under sionisternas uppbyggnad av området.
Men kan de räknas som urinvånare redan efter bara några generationer? Jag tror inte att många andragenerations-invandrare i Sverige känner sig som ursvenskar. Möjligen som moderna nysvenskar, men inte ursvenskar.
För mig faller därför generaliseringen om ett fördrivet urfolk när man beskriver Nakba. Speciellt så om det skulle visa sig att en majoritet av de som lämnade Israel tillhörde denna grupp.
Så som det t.ex påstås i The Rettinger Report.
https://theettingerreport.com/who-were-the-1948-arab-refugees/