2026-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdan2026
Kallas för medberoende, inte naivt. Typexempel på kvinnomisshandel. Bryts ner så mycket att de ofta tror att de förtjänar stryk. Ibland kunde han vara trevlig också. Detta är ett typexempel. Och utan N så har hon varken jobb eller bostad, jobbar i hans företag. Inte lätt att ta sig ur sådant här.
Inte lätt leva med heller... Bostad skulle hon väl få hjälp med och hon är enligt uppgift 66 år så pensionen är inte långt borta. Är det inte bättre leva fattig men fri från terror.
Citera
2026-05-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Inte lätt leva med heller... Bostad skulle hon väl få hjälp med och hon är enligt uppgift 66 år så pensionen är inte långt borta. Är det inte bättre leva fattig men fri från terror.

Hon är 63 år, och hon är inte fattig.
Citera
2026-05-14, 21:34
Medlem
Citat:
Kan N prata sig ur detta i Hovrätten, mästare på att dupera. Många vittnen, mycket dokumentation. Kvinnomisshandlare är inte populära i fängelser. Ingen champagne och gåslever där. Hoppas han får dela cell med en dryg jävel, ingen egen hotellsvit. Även om han är greve. Minst 6 år, ute efter 3/4 om han sköter sig. Svärtat ner sig själv totalt, får nog fly landet, åtminstone Växjö. Eller sitta på Bergkvara gård och supa ihjäl sig. Hur kan man blåljuga som han gör? Lögndetektor är inte 100 %, men stämmer oftast. Kan slå fel om man pratar om mycket privata saker som sex. Jag skulle inte klara ett sånt test även om jag var oskyldig.

I Tingsrätten är det mestadels lekmän, vanliga människor som nämndemän, som dömer medans Hovrätten består mestadels av jurister/advokater.

De tittar främst på den dokumenterade bevisningen som journaler från sjukhuset och hur det överensstämmer i tid med incidenterna (även vittnen backar upp).

Det ska mycket till om de inte ser igenom vad han är för typ av personlighet då de är vana.

Något egenansvar för hans gärningar har jag inte hört. Sen är hans sadistiska ådra svår att komma ifrån, instrumentell i sin natur. Likaså det faktum att han misshandlat henne så pass svårt övertid att hon förlorat sin fysiska kroppsfunktion ger att straffpåföljden borde vara mycket högre tillika skadeståndsanspråket.

Det hör till saken att han inte sökt hjälp under 30 år för sitt beteende eller ringt efter adekvat hjälp när hon varit skadad.

Istället slängde han ut henne skadad från hemmet mitt i decemberkvällen, tog hennes rullstol och hade sönder kodlåset på ytterdörren så hon inte skulle kunna ta sig in och hota ta livet av henne.

Likgiltighet för hur det gick för henne är inte en förmildrande omständighet, tvärt om besvärande.

Det måste bara till en överklagan så denna usling till man får sitta så länge som möjligt!
Senast redigerad av viperstyle 2026-05-14 kl. 21:46.
Citera
2026-05-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
I Tingsrätten är det mestadels lekmän, vanliga människor som nämndemän, som dömer medans Hovrätten består mestadels av jurister/advokater.

De tittar främst på den dokumenterade bevisningen som journaler från sjukhuset och hur det överensstämmer i tid med incidenterna (även vittnen backar upp).

Det ska mycket till om de inte ser igenom vad han är för typ av personlighet då de är vana.

Något egenansvar för hans gärningar har jag inte hört. Sen är hans sadistiska ådra svår att komma ifrån, instrumentell i sin natur. Likaså det faktum att han misshandlat henne så pass svårt övertid att hon förlorat sin fysiska kroppsfunktion ger att straffpåföljden borde vara mycket högre tillika skadeståndsanspråket.

Det hör till saken att han inte sökt hjälp under 30 år för sitt beteende eller ringt efter adekvat hjälp när hon varit skadad.

Istället slängde han ut henne skadad från hemmet mitt i decemberkvällen, tog hennes rullstol och hade sönder kodlåset på ytterdörren så hon inte skulle kunna ta sig in och hota ta livet av henne.

Likgiltighet för hur det gick för henne är inte en förmildrande omständighet, tvärt om besvärande.

Det måste bara till en överklagan så denna usling till man får sitta så länge som möjligt!
Hur får man reda på om domen överklagas ill hovrätten ?
Jag har svårt att tro åklagaren acceptera påföljden som utdelades av tingsrätten
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-05-15 kl. 04:33.
Citera
2026-05-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Hur får man reda på om domen överklagas ill hovrätten ?
Jag har svårt att tro åklagaren acceptera påföljden som utdelades av tingsrätten

Jag hoppas du har rätt att de vill överklaga tingsrättens något för milda dom (i mina ögon).

I TR dom står när sista dagen för överklagan måste vara inne. Det ska vara inom 3 v från att dom meddelats, skriftligt till TR.

Vet inte om åklagare Magnus Ling är rätt man på rätt plats men har hon kämpat i 30 år är det bara att kämpa lite till och inta ramla på målsnöret.

Det går säkert att få ut överklagan av TR när och om det sker. Brukar gå bra att maila dem.

Borde isf komma i v. 22 slutet av Maj.
Senast redigerad av viperstyle 2026-05-15 kl. 07:47.
Citera
2026-05-15, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Lyssnat en del på frun nu och blev ganska less, hon framstår som mer än lovligt naiv som hela tiden verkat tro att han ska sluta misshandla. Första incidenten var på 90-talet och sedan dess har det bara blivit värre, det är många långa år där hon borde sett trenden och lämnat.
Även om de flesta hade lämnat så väljer personer som han noga ut sitt offer/hustru just så att det är en person de lätt ska kunna kontrollera, oftast någon med låg självkänsla och tidigare obearbetade trauman som har svårigheter att stå upp för sig själv och svårt med gränssättning. Systematiskt steg för steg bryts de sedan ner både psykiskt och fysiskt, isoleras från sin omgivning och görs ekonomiskt beroende m.m. av sin partner. Vilket innebär att även om de lämnar har de ingenstans att ta vägen.
Citera
2026-05-15, 10:05
Medlem
Det är bara att hoppas på att Nils får det lika jävligt på kåken under åren han kommer sitta inne som hans stackars hustru fick genomleva. Vilken jävla obehaglig sadist till människa. Ett jävla fyllo dessutom - "dricker i stort sett varje dag".

Att han orkar vara uppkäftig även i en rättssal. Skäms han inte? Naturligtvis inte. Han är ju adlig och mycket bättre än alla andra.

Han låter precis som Åke Ponti, Erik Pontis styvfarsa i "Ondskan". Han kanske har försökt apa efter den karaktären?

Här finns förhören från Svenska rättegångar, såg även att det postats tidigare i tråden från annan YT-kanal.

https://www.youtube.com/watch?v=jBMtmhKuLGQ&t=2983s
https://www.youtube.com/watch?v=p84BIvtYuk8
https://www.youtube.com/watch?v=EhrvFbT7_Pw
https://www.youtube.com/watch?v=_gCMRHNCXQM
https://www.youtube.com/watch?v=oaoW0q4o5hA
https://www.youtube.com/watch?v=3HOlA_hP0hk
Senast redigerad av Treschow 2026-05-15 kl. 10:09.
Citera
2026-05-15, 11:07
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Kan N prata sig ur detta i Hovrätten, mästare på att dupera. Många vittnen, mycket dokumentation. ...
Han kan prata för sig. Jag har lyssnat på förhören. Han är behärskad, verbal, vrider historien till sin fördel. Han är så oförstående, så överraskad, så manipulativ.

Det har han alltid varit (och kommer antagligen alltid att förbli). Jag har ju haft att göra med honom en längre tid tidigare och det är samme man som jag kände då.

Jag tycker synd om hans hustru och omgivning om de behöver återuppleva detta igen i hovrätten. Möjligen kan man hoppas på en straffskärpning då hans tillvägagångssätt varit utstuderat, grymt och systematiskt över en lång tid.
Citera
2026-05-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Han kan prata för sig. Jag har lyssnat på förhören. Han är behärskad, verbal, vrider historien till sin fördel. Han är så oförstående, så överraskad, så manipulativ.

Det har han alltid varit (och kommer antagligen alltid att förbli). Jag har ju haft att göra med honom en längre tid tidigare och det är samme man som jag kände då.

Jag tycker synd om hans hustru och omgivning om de behöver återuppleva detta igen i hovrätten. Möjligen kan man hoppas på en straffskärpning då hans tillvägagångssätt varit utstuderat, grymt och systematiskt över en lång tid.

Ja, han är en avskyvärd människa! Och ränderna går aldrig ur. Han är som han är och kommer så förbli.

Hovrätten kommer ta del av tingsrättens inspelningar så hustrun slipper åtminstone sitta igenom en rättegång till.

Ju mer jag lyssnar desto mer tycker jag det framgår att döttrarna blivit "medberoende". De har fått spela med i ett elakt spel. Tyvärr. De har inte haft kraft, mod eller resning att få ett slut på det 30-åriga skräckregementet han fört.

Berörs djupt av fruns vittnesmål.

Sen gläder det att han sitter där han sitter! Det är en jävla skillnad i boende. Förmodligen enklare mat och inte mer vin där inte.

Hoppas även på straffskärpning. Och gärna höjt skadestånd.
Citera
2026-05-15, 11:32
Medlem
Citat:

Vad jag förstår vet du vem mannen är i fråga. Kände du till hans dubbelnatur och blev rättegången med hustruns vittnesmål , en överraskning för dig?

Den här situationen med hans beteende mot döttrar och hustru måste väl vara känt i vissa kretsar?

Finns det ingen som har gått emot den här personen i Växjö?
Citera
2026-05-15, 11:35
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Vad jag förstår vet du vem mannen är i fråga. Kände du till hans dubbelnatur och blev rättegången med hustruns vittnesmål , en överraskning för dig?

Den här situationen med hans beteende mot döttrar och hustru måste väl vara känt i vissa kretsar?

Finns det ingen som har gått emot den här personen i Växjö?
Jotack - jag har sett alldeles för mycket av honom. Lismande och slickande uppåt. I övrigt en taktisk översittare. Han var dessutom lat och smet undan när han kunde det.
Citera
2026-05-15, 11:51
Medlem
Citat:
Jotack - jag har sett alldeles för mycket av honom. Lismande och slickande uppåt. I övrigt en taktisk översittare. Han var dessutom lat och smet undan när han kunde det.
OK Det märkliga med vissa som har dessa psykopatiska drag brukar trigga igång andra med dessa drag , det kan sluta ganska illa .Som två lejonkungar som möts på steppen....bara en kan vinna!

Om du vill får du gärna skriva om hur diskussionen går i Växjö....det måste vara högvaluta vad gäller skvaller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in