2026-05-10, 10:24
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
https://youtu.be/7hV71G2CgFo
Du blir sällan arg?

Nils: Hahaha, det händer väl att man ryter till.

I klippet framstår han som mycket mer sympatisk än jag minns honom. Här spelar de ju biljard och myspratar. Min minnesbild är arrogans, egocentrism och känslokyla.
Citera
2026-05-10, 10:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
I klippet framstår han som mycket mer sympatisk än jag minns honom. Här spelar de ju biljard och myspratar. Min minnesbild är arrogans, egocentrism och känslokyla.
Hans dåliga sätt triggas garanterat av en situation som tar honom tillbaka till grottstadiet, men är supertrevlig 90 eller 99% av tiden. Även med sin fru. Annars hade hon inte hållit ut så länge. Antagligen något barndomstrauma som triggas, hans ilska som alltid ligger under ytan kan triggas av en enda olycklig mening eller handling.

Han behöver antagligen terapi mer än fängelse.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-10 kl. 10:58.
Citera
2026-05-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Borgmästare i Sverige? Hahahaha, aldrig hört talas om

Maglomani?
Citera
2026-05-10, 10:46
Medlem
Citat:
Jag har ingen kontakt med honom på senare år - förutom att jag träffade honom kort en gång för ett par år sedan och då verkade han ha taggat ner. Tydligen inte ...

Men i tidigare år var han en dryg översittarjävel som alltid skulle ha fördelar och såg ner på sin omgivning eftersom han "var greve". Högfärd står i omvänd proportion till brist på talang och intellekt hos den mannen. Man söker inte hans sällskap precis.
Nej
De här människor förvärras med åren .
I regel för att de får en mindre kontakt med via arbetslivet med kollegor .
Då kan de bli ännu mer gränslösa än de har varit hela sitt liv just mot sina närmaste .
ju mindre möjligheter de har för att ställa till det för folk utanför familjen .
Ju mer mer ger de sig på familjen
Troligvis har både hans barn och fru varit utsatt för misshandel i alle dess former under decenier .
vanligaste är att Dessa individer har förlorat kontakt med även deras barn som i regel värgrar att ha kontakt med dem .
Alla utom 1 vill säga som oftast försvara dem eller honom i det här fallet
de kallas då för enabler vars uppgift i en dysfunktionell familj . är att försvara och tona ner misshandeln
Även kallat det golden child .
Den här Nils Posse bör få sin dom överklagat av åklagaren
Då 3 år är för lägt straff för den återfallsförbrytare som han är och kommer att förbli .
Varken att anstifta mordbrand eller hälla gift i kaffet berör dem
Citera
2026-05-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hans dåliga sätt triggas garanterat av en situation som tar honom tillbaka till grottstadiet, men är supertrevlig 90 eller 99% av tiden. Även med sin fru. Annars hade han inte hållit ut så länge. Antagligen något barndomstrauma som triggas, hans ilska som alltid ligger under ytan kan triggas av en enda olycklig mening eller handling.

Den typ av mentala sjukdommar
är obotbara
finns ingen medicin eller terapi mot kluster B
inlåsning/fotboja är det som gäller .
Citera
2026-05-10, 10:49
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hans dåliga sätt triggas garanterat av en situation som tar honom tillbaka till grottstadiet, men är supertrevlig 90 eller 99% av tiden. Även med sin fru. Annars hade han inte hållit ut så länge. Antagligen något barndomstrauma som triggas, hans ilska som alltid ligger under ytan kan triggas av en enda olycklig mening eller handling.

Jag tror inte terapi hjälper. Det här är ett personlighetsdrag där han saknar självinsikt.
Citera
2026-05-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clashboy
Vad vet vi?

Under måndagen hölls ett nytt förhör med den välkände Växjöbon som anklagas för att ha begått brott mot sin hustru. Han har haft ett högt anseende i samhället och har under lång tid synts i offentliga sammanhang.

Han har en typisk gärningsmanna-profil alltså
Citera
2026-05-10, 10:56
Medlem
Citat:

Tror du minns helt rätt.
Beroende om han vill ha något eller behöver något använder han sig av en mild och charmerande framtoning.
I andra fall syns hans rätta natur, den som du såg.

Vad jag hör är han ett dubbelansikte en ”Janus”. Han har en charmerande yta när han behöver (typiskt narcissistiskt). Likaså minimerar han, ”nonsensgör”, minns inte och hittar på när han behöver. Allt för egen vinnings skull.

NP är en slipad och högst manipulativ person. Farlig som sagt.
Citera
2026-05-10, 10:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tror inte terapi hjälper. Det här är ett personlighetsdrag där han saknar självinsikt.
Jo, fast man kan träna in självinsikt, men det kan ta åratal. Man kan ändra människor, men bara om de vill själva. Jag spekulerar i att han hatar sin arga sida och är högmotiverad att få bort den via psykologhjälp. Det finns bra metodik för att hantera ilska. Finns Ilske-centrum i varje större kommun, bara att ringa.

Ilska är inte alls något ovanligt problem bland män. Kvinnor har andra problem, t.ex att de är för undfallande och accepterande mot arga män.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-10 kl. 10:59.
Citera
2026-05-10, 10:59
Medlem
Finns en podd som heter ”Älskade Psykopat” där olika personer (offer) som barn, partners, arbetskollegor, berättar om sina erfarenheter med narcissister/psykopater. Även psykologer deltar i podden.

Man får en bra inblick i hur de fungerar och hur man bryter sig loss.

Hittas bla här:
https://poddtoppen.se/podcast/1508992283/alskade-psykopat
Citera
2026-05-10, 11:01
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Han verkar ha flera incidenter där han visat både grymhet och ointresse för djurs välbefinnande, kalven och hunden. Det säger en hel del om en persons karaktär. Att slå sin mänskliga fru är svinigt men att ha ihjäl oskyldiga djur till höger och vänster, även om det är av ointresse för deras existens snarare än ren illvilja, är ännu värre. Lås in fylltratten på psyket innan han har ihjäl någon annan.
Citera
2026-05-10, 11:08
Medlem
Citat:

Precis vad jag också tror. Ingen förändring i hans beteende kommer ske. Det som sker i terapi med dessa personer är att de får bättre verktyg att använda för att dölja sina brott.

Jag är inte alls säker på att han saknar självinsikt. Jag tror han är mycket medveten vad han pysslar med och är ytterst resursfull.

Sen verkar han ha ett välutvecklat och inbyggt förakt mot svaghet som förmodligen kom med hans egen uppväxt och är dominerande i hans livssyn.
Senast redigerad av viperstyle 2026-05-10 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in