2025-12-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Ett normalt inhalerat cannabisrus varar under maximalt fem timmar och att det då är olämpligt att framföra fordon som kräver körkort, det är självklart. Men den som blir påkommen ett par dagar efter ruset är inte påverkad även om Thc finns mätbart på olika sätt.
Någon baksmälla eller jobbig avtändning finns inte heller oavsett hur Thc konsumeras.

Möjligt att bruket i USA tvingar fram ett sätt att mäta hur påverkad någon är. Länkar till en aktuell artikel från ett universitet i Colorado som tror att det kan vara på gång i närtid.

https://www.nist.gov/news-events/news/2025/07/nist-makes-first-detection-cannabis-breath-edibles

Hade vi gått ifrån nolltoleransen och istället infört gränser på hur mycket thc som får finnas i blodet för att det skall klassas som rattfylla hade vi säkerligen också fått bort många av dessa som sätter sig i bilen kort efter intag i bilen. (Våra grannländer har gränser som fungerar ypperligt)

Ganska självklart att flera då skulle försöka hitta andra lösningar för stunden än när det är som idag (samma straff 10 min efter intag som efter 24h efter intag)

Nolltoleransen sattes när samtliga var överens om att ett narkotikafritt samhälle går att uppnå, någonstans måste vi vakna från den bubblan och sätta lagarna så att dem skapar incitament för att avstå istället.
Citera
2025-12-30, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Bra poäng – när bara 13 personer miste livet i drogrelaterade trafikolyckor finns det uppenbarligen ingen anledning till att drograttfylleri ska resultera i indragning av körkortet.

Kan man verkligen lita på den där statisken fullt ut när vi har nolltolerans då? Flera av fallen kan ju egentligen då bero på helt andra omständigheter än en direkt orsak utav drogerna.

Lyckas man i någon av dessa 13 ens hitta spårbar THC i blodet så antar jag att det faller in i statistiken och per automatik klassas som en narkotika relaterad olycka.

Misstolka mig inte fel, jag är stark motståndare mot att framföra fordon under påverkan.

Men jag har också levt i verkligheten kring folk som brukar droger och är fullt medveten om att många väljer att sätta sig bakom ratten i Sverige då det är samma straffmässiga påföljd att tex vid cannabisbruk köra 10 min efter intag som 24 timmar efter intag.
Citera
2025-12-30, 18:20
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Kan man verkligen lita på den där statisken fullt ut när vi har nolltolerans då? Flera av fallen kan ju egentligen då bero på helt andra omständigheter än en direkt orsak utav drogerna.

Lyckas man i någon av dessa 13 ens hitta spårbar THC i blodet så antar jag att det faller in i statistiken och per automatik klassas som en narkotika relaterad olycka.

Misstolka mig inte fel, jag är stark motståndare mot att framföra fordon under påverkan.

Men jag har också levt i verkligheten kring folk som brukar droger och är fullt medveten om att många väljer att sätta sig bakom ratten i Sverige då det är samma straffmässiga påföljd att tex vid cannabisbruk köra 10 min efter intag som 24 timmar efter intag.

Rätssmedicinalverket fick frågan om alla fall av förekomst av cannabis var bekräftat via blod, och inte enbart urin, för att urskilja påverkade personer mot enbart spår av THC-syra.

De svarade:
"Nej, men i de allra flesta fallen är det så.

Vid den rättskemiska analysen av obduktionsärende, inklusive de ärende som ingår i rapporten, görs analyser av cannabis på ett enhetligt sätt i två steg, en sållningsanalys och en verifikationsanalys.

I de flesta obduktionsärende finns det urin och blod tillgängligt och då görs sållningsanalysen i urin. Om det finns spår av cannabis i urinprovet görs en verifikationsanalys i blod."
Citera
2025-12-30, 18:23
Medlem
Citat:

Att köra bil med THC i blodet leder inte till samma straff i Danmark, oavsett mängden THC i blodet:

https://www.sikkertrafik.dk/rad-og-viden/bil/medicin-og-stoffer/straf-for-narkokorsel/
Citera
2025-12-30, 18:38
Medlem
Citat:
Att köra bil med THC i blodet leder inte till samma straff i Danmark, oavsett mängden THC i blodet:

https://www.sikkertrafik.dk/rad-og-viden/bil/medicin-og-stoffer/straf-for-narkokorsel/

Ja precis, har du lust får du gärna kort delge hur detta skiljer sig gentemot Sverige där allt från 0,0003 mikrogram THC per gram blod klassas som drograttfylla (för inte har vi väl någon gräns efter det som klassas som grov drograttfylla?)

Jag antar att även det kan vara nyttigt att det finns en sökbar förklaring rörande detta då många Svenskar bara ryser av tanken att det inte skall vara nolltolerans mot narkotika och tror det per automatik betyder att folk kan köra runt påverkade.

Edit: Straffen for at køre med lav koncentration af THC (0,001-0,003 mg/kg) i blodet er et klip i kørekortet og ½ måneds nettoløn i bøde.

Här är gränsen alltså 0,001mg/kg, i Sverige är alltså gränsen 0,0003 mikrogram THC per gram

Hur räknar man om denna gränsen då deras är per KG och våran är per GRAM? Försöker göra kalkyleringen själv men då blir istället deras gräns långt under våran, och deras mätutrustning är väl inte så pass mycket bättre än sveriges att det skulle vara rimligt.
Senast redigerad av kutis123 2025-12-30 kl. 18:52.
Citera
2025-12-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Rätssmedicinalverket fick frågan om alla fall av förekomst av cannabis var bekräftat via blod, och inte enbart urin, för att urskilja påverkade personer mot enbart spår av THC-syra.

De svarade:
"Nej, men i de allra flesta fallen är det så.

Vid den rättskemiska analysen av obduktionsärende, inklusive de ärende som ingår i rapporten, görs analyser av cannabis på ett enhetligt sätt i två steg, en sållningsanalys och en verifikationsanalys.

I de flesta obduktionsärende finns det urin och blod tillgängligt och då görs sållningsanalysen i urin. Om det finns spår av cannabis i urinprovet görs en verifikationsanalys i blod."

Nu ligger du ganska mycket högre upp än mig akademiskt, innebär detta att om man i ett fall hittar en person som avlidit i en trafikolycka och lyckas hitta över 0,0003 mikrogram THC per gram blod, faller dom då in i statisken? Klassas det per automatik som en narkotika relaterad dödsolycka tycker jag siffrorna är ganska bedgrägliga.
Citera
2025-12-30, 18:52
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Nu ligger du ganska mycket högre upp än mig akademiskt, innebär detta att om man i ett fall hittar en person som avlidit i en trafikolycka och lyckas hitta över 0,0003 mikrogram THC per gram blod, faller dom då in i statisken? Klassas det per automatik som en narkotika relaterad dödsolycka tycker jag siffrorna är ganska bedgrägliga.

Sverige har nolltolerans vid spår av aktivt THC i blodet, då räknas det som drograttfylleri och personen hamnar i statistiken, vilket är helt okej.

Problemet här är att Rättsmedicinalverket även har bokfört avlidna med spår av THC-syra i urinet som narkotikarelaterat dödsfall i trafiken. Dessa personer kan inte inom rättsväsendet fällas för drograttfylleri.

THC-syra påvisar enbart att personen har brukat cannabis inom en närtid, men bevisar inte att personen var påverkad vid dödstillfället.

Läs mer på:
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2016/april/felaktiga-lagforingar-for-drograttfylleri-pa-grund-av-thc-syra-ska-rattas-till/
Senast redigerad av TongLongLC 2025-12-30 kl. 18:57.
Citera
2025-12-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Sverige har nolltolerans vid spår av aktivt THC i blodet, då räknas det som drograttfylleri och personen hamnar i statistiken, vilket är helt okej.

Problemet här är att Rättsmedicinalverket även har bokfört avlidna med spår av THC-syra i urinet som narkotikarelaterat dödsfall i trafiken. Dessa personer kan inte inom rättsväsendet fällas för drograttfylleri.

THC-syra påvisar enbart att personen har brukat cannabis inom en närtid, men bevisar inte att personen var påverkad vid dödstillfället.

Läs mer på:
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2016/april/felaktiga-lagforingar-for-drograttfylleri-pa-grund-av-thc-syra-ska-rattas-till/

Okej då är alltså statisken ännu mer missvisande än jag först trodde. Tråkigt. Tack för förklaring.
Citera
2025-12-30, 19:39
Medlem
Citat:
Okej då är alltså statisken ännu mer missvisande än jag först trodde. Tråkigt. Tack för förklaring.

Länken är från 2016, så felet är förmodligen rättat.
Citera
2025-12-30, 19:53
Medlem
Adonis.s avatar
Gäller detta prepp oxå, bror? Sverige är det enda landet i hela fucking världen där du kan förlora körkort för att du brukar AAS

För det är bevisat att hög halt av testo inte ger roadrage, det snarare bristen på testo som ökar aggression & lättkränkthet
Senast redigerad av Adonis. 2025-12-30 kl. 19:55.
Citera
2025-12-30, 20:14
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Länken är från 2016, så felet är förmodligen rättat.

Rättsväsendet åtgärdade felet 2016, men Rättsmedicinalverket har ännu inte åtgärdat bokföringen rörande cannabis vid dödsfall i trafiken. Hur stor del som enbart var bekräftat via urin kunde de inte svara på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in