2026-04-28, 13:10
Medlem
Smultronmilkshakes avatar
Tycker det är idiotiskt.

Ex-tjejens morsa är alkoholist och före detta drogmissbrukare som körde påverkad varje dag i flera år (!!!) innan hon blev tagen för grovt rattfylleri vid 40-års ålder och först då rök kortet. Skojar inte ens - hon körde fritt i ÅR.

Detta trots att hon var känd inom vården som missbrukare såväl som i socialtjänsten.
Citera
2026-04-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronmilkshake
Tycker det är idiotiskt.

Ex-tjejens morsa är alkoholist och före detta drogmissbrukare som körde påverkad varje dag i flera år (!!!) innan hon blev tagen för grovt rattfylleri vid 40-års ålder och först då rök kortet. Skojar inte ens - hon körde fritt i ÅR.

Detta trots att hon var känd inom vården som missbrukare såväl som i socialtjänsten.
Nu låter det ju som det fanns omständigheter nog att motivera att hennes körkort skulle ryka som inte bara är ”vi kan se att hon ibland röker på”, så ser inte vad det har med det här ämnet att göra.
Citera
2026-04-28, 18:13
Medlem
Citat:
Tycker det är idiotiskt.

Det är ju naturligtvis inte bra, men jag ser inte riktigt vad det ska ha för bäring på diskussionen. Det finns massor av alkisar som inte kör när de är påverkade. Och det har också varit rätt problematiskt för många att de har blivit av med körkortet bara för att de rökte en joint och åkte dit för ringa narkotikabrott utan att ens vara missbrukare.
Citera
2026-04-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är ju naturligtvis inte bra, men jag ser inte riktigt vad det ska ha för bäring på diskussionen. Det finns massor av alkisar som inte kör när de är påverkade. Och det har också varit rätt problematiskt för många att de har blivit av med körkortet bara för att de rökte en joint och åkte dit för ringa narkotikabrott utan att ens vara missbrukare.

Jag anser inte alkisar vara tillräckligt pålitliga i den aspekten. Enligt mig är det bara en tidsfråga innan en alkis som ”aldrig kör påverkad” sätter sig bakom ratten. Hela grejen med alkohol och substanser är ju just att ens omdömesförmåga och konsekvenstänk rubbas.

Är du missbrukare så är du inte stabil psykiskt nog för att vara ute på vägarna överhuvudtaget.

Jag ser hellre att en alkis som aldrig kör påverkad blir av med körkortet än att en oskyldig dör. Hellre för mycket som blir av med lappen än för lite. Låter kanske barbariskt eller auktoritärt men det är bara min åsikt.
Citera
2026-04-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoskavst-Torkel
Nu låter det ju som det fanns omständigheter nog att motivera att hennes körkort skulle ryka som inte bara är ”vi kan se att hon ibland röker på”, så ser inte vad det har med det här ämnet att göra.

Finns inget som är ”vi ser att hon ibland röker på”. Droger är droger och droger är olagligt. Klarar du inte av att stå emot ”bara en gås ibland” i utbyte mot att körkortet ryker är du inte psykiskt stabil nog för att framföra ett fordon på allmän väg. Iallafall enligt mig.
Citera
2026-04-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Bra poäng – när bara 13 personer miste livet i drogrelaterade trafikolyckor finns det uppenbarligen ingen anledning till att drograttfylleri ska resultera i indragning av körkortet.
Det beror väl snarare på den hårda strafflinje vi har på drograttfylleri ? Om fler skulle köra runt påtända då skulle vi se en ökning av dödliga trafikolyckor, det kan jag garantera dig
Citera
2026-04-28, 20:21
Medlem
Citat:
Finns inget som är ”vi ser att hon ibland röker på”. Droger är droger och droger är olagligt. Klarar du inte av att stå emot ”bara en gås ibland” i utbyte mot att körkortet ryker är du inte psykiskt stabil nog för att framföra ett fordon på allmän väg. Iallafall enligt mig.

Fast cannabisen är en drog som inte gör dig omdömeslös under rus ens i närheten av hur alkoholen gör dig omdömeslös, så för att det där ska ha någon form av koppling till verkligheten borde samtliga som tar ett glas vin på fredagskvällen bli av med körkortet långt innan, vi har dessutom hur mycket folk som helst i Sverige med medecinsk cannabis som har all laglig rätt att köra påverkade, vi har dock inte en enda som har laglig rätt att framföra bil under påverkan av alkohol.
Citera
2026-04-28, 22:21
Medlem
Citat:
Okej, men då har du åsikter som går stick i stäv med grundläggande rättsprinciper. Om du vill ge henne en påföljd i disciplinärt syfte ska vara proportionerlig och hållas till böter och fängelse, inte grundläggande rättighet till rörelsefrihet. Om syftet inte är disciplinärt utan minskning av risk så måste du visa att personen har ett bruk som är såpass okontrollerat och omfattande att det finns en betydande risk att hon kommer framföra fordonet påverkad. Annars är det du sysslar med inget annat än tjuvnyp i syfte att göra andra människors liv surt, och det är inte vad de här systemen är till för.
Citera
2026-04-29, 00:39
Medlem
Citat:
Jag anser inte alkisar vara tillräckligt pålitliga i den aspekten. Enligt mig är det bara en tidsfråga innan en alkis som ”aldrig kör påverkad” sätter sig bakom ratten. Hela grejen med alkohol och substanser är ju just att ens omdömesförmåga och konsekvenstänk rubbas.

Är du missbrukare så är du inte stabil psykiskt nog för att vara ute på vägarna överhuvudtaget.

Jag ser hellre att en alkis som aldrig kör påverkad blir av med körkortet än att en oskyldig dör. Hellre för mycket som blir av med lappen än för lite. Låter kanske barbariskt eller auktoritärt men det är bara min åsikt.
Tja, det är heller inte speciellt bra med folk som går efter sina känslor snarare än fakta i trafiken, och där skulle du ligga rätt pyrt till.
Citera
2026-04-29, 00:56
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Dessutom är det många alkisar som tror att dom inte kör påverkade. Dom drog i sig motsvarande 70 cl sprit under kvällen och gick sen och la sig. På morgonen känner dom sig nyktra men inser inte att det kanske tar 25-30 timmar att förbränna den mängden.
Citera
2026-04-29, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Dessutom är det många alkisar som tror att dom inte kör påverkade. Dom drog i sig motsvarande 70 cl sprit under kvällen och gick sen och la sig. På morgonen känner dom sig nyktra men inser inte att det kanske tar 25-30 timmar att förbränna den mängden.
Det är en väldigt liten del av alkisarna som drar en sjuttis på en kväll. De allra flesta hör till "dricker lite för mycket"
Citera
2026-04-29, 09:31
Medlem
Det nu gällande tredje körkortsdirektivet från EU särskiljer alkohol från övriga droger och läkemedel och det är en tydlig koppling till trafiksäkerheten. Något som Transportstyrelsen inte gör i detta läge. Transportstyrelsens föreskrifter innehåller särkrav som är hårdare än EU-direktivet.

Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on driving licences. Länk https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02006L0126-20201101
ALCOHOL
14.
Alcohol consumption constitutes a major danger to road safety. In view of the scale of the problem, the medical profession must be very vigilant.

Group 1:
14.1. Driving licences shall not be issued to, or renewed for, applicants or drivers who are dependent on alcohol or unable to refrain from drinking and driving.

After a proven period of abstinence and subject to authorised medical opinion and regular medical check-ups, driving licences may be issued to, or renewed for, applicant or drivers who have in the past been dependent on alcohol.

Group 2:
14.2. The competent medical authority shall give due consideration to the additional risks and dangers involved in the driving of vehicles covered by the definition of this group.

DRUGS AND MEDICINAL PRODUCTS
15.
Abuse:
Driving licences shall not be issued to or renewed for applicants or drivers who are dependent on psychotropic substances or who are not dependent on such substances but regularly abuse them, whatever category of licence is requested.

Regular use:

Group 1:
15.1. Driving licences shall not be issued to, or renewed for, applicants or drivers who regularly use psychotropic substances, in whatever form, which can hamper the ability to drive safely where the quantities absorbed are such as to have an adverse effect on driving. This shall apply to all other medicinal products or combinations of medicinal products which affect the ability to drive.

Group 2:
15.2. The competent medical authority shall give due consideration to the additional risks and dangers involved in the driving of vehicles covered by the definitions of this group.

I kommande EU-direktiv kommer det troligen bli ytterligare lättnader när det gäller detta. När detta införs i Sverige är i nuläget oklart. Blir intressant att se hur Transportstyrelsen implementerar detta.

Directive (EU) 2025/2205 of the European Parliament and of the Council of 22 October 2025 on driving licences, amending Regulation (EU) 2018/1724 of the European Parliament and of the Council and Directive (EU) 2022/2561 of the European Parliament and of the Council, and repealing Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Regulation (EU) No 383/2012 (Text with EEA relevance). Länk https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32025L2205&qid=1776842481887
Title 11
ALCOHOL
11. Alcohol consumption constitutes a major danger to road safety. In view of the scale of the problem, the medical profession must be very vigilant.

Group 1:
(1) Driving licences shall not be issued to, or renewed for, applicants or drivers who are dependent on alcohol, or who are unable to refrain from drinking and driving.

After a proven period of abstinence, driving licences may be issued or renewed if the applicant or driver is the subject of a positive medical opinion of a competent and authorised medical professional and a period of regular medical check-ups.

(2) Driving licences may be issued to, or renewed for, applicants or drivers who are dependent on alcohol or unable to refrain from drinking and driving provided that technologies enabling to offset the dependency, for example, the mandatory use of an alcohol interlock, are used, and provided that the driver is subject to periodic review of further treatment to address dependence or lack of dissociation of drinking from driving. If a period of abstinence is proven, which may include participation in rehabilitation programmes with monitoring and medical supervision, driving licences may be issued or renewed without use of such technologies if the driver is subject to a medical opinion of a competent and authorised medical professional and a period of regular medical check-ups. The regular medical check-ups may be performed during or after the use of such technologies, or both.

Group 2:
(3) The competent medical authority shall give due consideration to the additional risks and dangers involved in the driving of vehicles covered by the definition of this group.
(4) The competent medical authority may establish temporary requirements and, where appropriate, restrictions on driving.

Title 12
DRUGS AND MEDICINAL PRODUCTS
12. The following rules apply to drugs and medical products.

Abuse:
(1) Driving licences shall not be issued to, or renewed for, applicants or drivers who are dependent on psychotropic substances or narcotics, or who are not dependent on such substances but are not willing or unable to dissociate consumption from driving, whatever category of driving licence is requested.

Regular use:

Group 1:
(2) Driving licences shall not be issued to, or renewed for, applicants or drivers who regularly use psychotropic substances or narcotics, in whatever form, which can hamper the ability to drive safely, where the quantities absorbed are such as to have an adverse effect on driving. This shall apply to all other medicinal products or combinations of medicinal products which hamper the mental or physical ability to drive.

The competent medical authority may establish temporary requirements and, where appropriate, restrictions on driving.

Group 2:
(3) The competent medical authority shall give due consideration to the additional risks and dangers involved in the driving of vehicles covered by the definition of this group and may establish certain requirements or restrictions.
Senast redigerad av W95nM98NtW2K 2026-04-29 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in