2026-01-02, 13:12
Moderator
Schlesiens avatar
37 timmar in på det nya året. Hur har det gått med priserna på diesel, hvo100 och bensin?
Citera
2026-03-05, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Tänkte bara kolla med er som hänger med i svängarna hur läget ser ut för bränslepriserna, och i synnerhet vad beträffar bensinpriserna, inför årsskiftet 2026? Vissa påstår att priserna på marknaden ser ut att sjunka medans någon bensinskatt som enbart drabbar Sverige, och ev EU, bara drabbar oss.

Bor själv i södra Europa men är hemma i Sverige sedan några veckor och hälsar på släkt och vänner.

Gott nytt år. Ser fram emot ett fredens år 2026!
Den är snart på 20 kr igen.
Citera
2026-03-11, 01:26
Medlem
Ja, vi kan ju kika lite på det här. Det är väl oklart om TS menade DIREKT i anslutning till årsskiftet eller en bit framåt i tiden under 2026... Men ca tre spänn har bensinpriset i skrivande stund gått upp sedan i höst.
Baserat på priset på min lokala bemannade mack alltså. Det verkligt intressanta är att under samma tid så har kilowatt-priset på el för laddning av elbilar bara gått upp med TIO ÖRE! Ett lysande exempel på hur viktigt det är att gå över till ett drivmedel vi kan producera och ha kontroll på lokalt här hemma i gamla Svedala!
Citera
2026-03-11, 22:46
Medlem
ormbitens avatar
Ska bli spännande att se om det blir en bränsleransonering i landet Lagom för första gången sedan 1970 talet.
Citera
2026-03-11, 22:48
Medlem
Ja än så länge är det ju inte farligt dyrt iaf.
Citera
2026-03-12, 16:29
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ska bli spännande att se om det blir en bränsleransonering i landet Lagom för första gången sedan 1970 talet.

Det är redan flera länder runtomkring i världen som har börjat överväga ransonering av olika slag.

Det bästa hade varit om den enskilde bilisten drog ner på sitt bilkörande genom att inte ta bilen i onödan så att tillgången på bensin och diesel räcker lite längre innan det börjar bli tomt förråden.
Men detta kommer inte hända och jag själv kommer inte heller dra ner på mitt bilkörande men desto större bristen på bränse blir desto högre blir priserna och det kommer slå hårt tillbaka mot bilägare, företag och arbetsmarknaden i slutändan
Citera
2026-03-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Varför skulle det bli det?
Citera
2026-03-12, 16:46
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Varför skulle det bli det?

Produktionen minska väldigt mycket i mellanöstern och flera oljeanläggningar har blivit skadade/förstörda eller nerstängda så nu tar man olja från reservförråd
Men jag är inte speciellt insatt i detta utöver vad jag läst i media
Citera
2026-03-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Produktionen minska väldigt mycket i mellanöstern och flera oljeanläggningar har blivit skadade/förstörda eller nerstängda så nu tar man olja från reservförråd
Men jag är inte speciellt insatt i detta utöver vad jag läst i media

Ransonering låter väldigt extremt, känns osannolikt.
Citera
2026-03-12, 17:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ransonering låter väldigt extremt, känns osannolikt.

Ransonering är en Sosse uppfinning för att hålla ner efterfrågan och priset.

Jag är emot ransonering, låt istället marknaden styra priset och låt det hellre skena iväg till 30-40kr litern så att dom som har råd får fortsätta köra bil som dom vill och dom som inte har råd får väl cykla, åka buss eller något annat.
Citera
2026-03-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ransonering är en Sosse uppfinning för att hålla ner efterfrågan och priset.

Jag är emot ransonering, låt istället marknaden styra priset och låt det hellre skena iväg till 30-40kr litern så att dom som har råd får fortsätta köra bil som dom vill och dom som inte har råd får väl cykla, åka buss eller något annat.

Blir nog inte så illa.
Citera
2026-03-12, 17:12
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Blir nog inte så illa.

Det får vi hoppas, jag betalar hellre 40kr litern än att någon ska bestämma när jag får köra bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in