2025-12-28, 23:24
Medlem
Jag funderar på att åka och köpa en entreprenadmaskin på 2 ton i Kiruna vilken dag som helst. Priset på maskinen är bra, frågan är bara om det är genomförbart att köra uppe i lapphelvetet med ett tungt släp just nu?

Här hemma är det mer eller mindre vindstilla och snöfritt men jag antar att det i lapphelvetet blåser kraftigt och temperaturer neråt -20C är att vänta?
2025-12-28, 23:29
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Det finns flera tjänster som ger prognoser om väder och vind. Titta på ett par stycken och använd ditt eget omdöme.
2025-12-28, 23:32
Avslutad
-6 i kiruna, bäst att du stannar hemma
2025-12-28, 23:32
Medlem
AI avråder det grövsta från att göra denna resa. Men cash is king, kan jag tjäna pengar så blir man girig. Vad säger ni som trafikerar där uppe i Kiruna/Gällivare/Luleå/Sundsvall, är det bara skit nu och kommande veckorna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det finns flera tjänster som ger prognoser om väder och vind. Titta på ett par stycken och använd ditt eget omdöme.
2025-12-29, 01:21
Medlem
kalkryggars avatar
Men får du inte samma pris om du åker upp några dagar in på det nya året? Det är ju mycket som gått åt helvete på vägarna i norr nu så risken är väl stor att du fastnar i någon snöhög.

Vill du fastna med det schabraket i massa minusgrader 1-2-3 dagar? Se till att ta med mycket värme i form av filtar och ha med mat och vatten för minst en vecka som strandad.
2025-12-29, 01:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
AI avråder det grövsta från att göra denna resa. Men cash is king, kan jag tjäna pengar så blir man girig. Vad säger ni som trafikerar där uppe i Kiruna/Gällivare/Luleå/Sundsvall, är det bara skit nu och kommande veckorna?

Det beror på att det stormat i stora delar av nedre norrland och uppåt och det har ställt till en hel del problem.
Kan du om möjligt avvakta några dagar så allt hinner komma ikapp så är det bara att åka.
Låter som en helt underbar resa förutom att du får åka med släp hela vägen.
2025-12-29, 09:47
Medlem
Connykrims avatar
Är väl bara köra? Jävla fåneri om storm för att de blåser ner lite träd. Ha med en yxa så jobbar du bort träden på nolltid om de ligger i vägen.
2025-12-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag funderar på att åka och köpa en entreprenadmaskin på 2 ton i Kiruna vilken dag som helst. Priset på maskinen är bra, frågan är bara om det är genomförbart att köra uppe i lapphelvetet med ett tungt släp just nu?

Här hemma är det mer eller mindre vindstilla och snöfritt men jag antar att det i lapphelvetet blåser kraftigt och temperaturer neråt -20C är att vänta?

Är det tvunget att du måste hämta maskinen på studs? Är det inte möjligt att ordna så att du kan få ha din maskin stående någonstans till en billig peng (eller rent av gratis) tills väderförhållandena blir bättre?
2025-12-29, 14:00
Medlem
Du kan åka dit med flygplan eller tåg och köpa den och sedan ställa den någonstans och hämta den senare.
2025-12-29, 14:09
Medlem
Nej det är absolut omöjligt.
Efter Överkalix måste du åka rensläde.
2026-01-03, 11:54
Moderator
Neksnors avatar
Huruvida infrastrukturen fungerar är ingen fråga för Resor. Resan är förhoppningsvis avklarad så tråden låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in