Citat:
Vad får dig o tro annat, att du alltid dricker varenda helg ska gör dig till sämre förare?
Eller att man ser ett mönster på folk som dricker varje helg även blåser i dräger o är dessa som oftast kör kraftigt bakfulla.
Bara för promillen är borta menas inte man är bättre än en mycket trött förare.
Jag är en som själv brukar blåsa o se, ingen promille det är bara o köra, visst jag är inte trött men bakis, ska sedan hem från fjällen en söndag, drack fredag o lördag, men söndag morgon har promillen lagt sig o jag kör lagligt.
Eller att man ser ett mönster på folk som dricker varje helg även blåser i dräger o är dessa som oftast kör kraftigt bakfulla.
Bara för promillen är borta menas inte man är bättre än en mycket trött förare.
Jag är en som själv brukar blåsa o se, ingen promille det är bara o köra, visst jag är inte trött men bakis, ska sedan hem från fjällen en söndag, drack fredag o lördag, men söndag morgon har promillen lagt sig o jag kör lagligt.
Du gör precis samma misstag som Transportstyrelsen - du förutsätter att fosfatidyletanolförekomst i blodet är kopplad till bilkörning och kräver åtgärd i form av körkortsingripande.
Det finns ingen sådan koppling.
Ett förhöjt PEth-värde kan vara en indikation på riskkonsumtion. Riskkonsumtion kan i sin tur tyda på riskabelt beteende. E t t sådant riskabelt beteende skulle kunna vara en ökad fara för att personen kör påverkad - medvetet eller omedvetet.
Kedjan är helt enkelt för lång, det finns för många okända variabler bland länkarna för att Staten skall kunna rättfärdiga den våldsamt kraftiga attacken på individens sfär som ett körkortsingripande utan annat underlag än slumpmässig provtagning innebär.
Däremot har du rätt i att en redig fylla påverkar körförmågan negativt dagar efter att man "blåst noll" men detta är mer utav ett neurologiskt fenomen och inget som avslöjas i ett PEth-test.
En upplyst och ansvarsfull bilförare vet att det är på det viset och anpassar sitt drickande och sin körning därefter.
Vad gäller trådens ämne: "trötthet i trafiken" så är det likadant där - det hänger på information, förståelse och eget ansvar.
En trött förare är en dålig förare, och är farlig för sig själv och andra långt innan man "somnar vid ratten".
Det idag bästa sättet att mäta de senare stadierna av trötthet/utmattning i realtid är att med kameraövervakning av förarens ögonrörelser analysera graden av vakenhet.
Tekniken finns redan idag, och skulle kunna användas även för att upptäcka förare som distraheras av skärmar och annat under körning.
Frågan är: vill vi ha denna tekniken i våra bilar?