2025-12-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad får dig o tro annat, att du alltid dricker varenda helg ska gör dig till sämre förare?

Eller att man ser ett mönster på folk som dricker varje helg även blåser i dräger o är dessa som oftast kör kraftigt bakfulla.
Bara för promillen är borta menas inte man är bättre än en mycket trött förare.
Jag är en som själv brukar blåsa o se, ingen promille det är bara o köra, visst jag är inte trött men bakis, ska sedan hem från fjällen en söndag, drack fredag o lördag, men söndag morgon har promillen lagt sig o jag kör lagligt.

Du gör precis samma misstag som Transportstyrelsen - du förutsätter att fosfatidyletanolförekomst i blodet är kopplad till bilkörning och kräver åtgärd i form av körkortsingripande.

Det finns ingen sådan koppling.
Ett förhöjt PEth-värde kan vara en indikation på riskkonsumtion. Riskkonsumtion kan i sin tur tyda på riskabelt beteende. E t t sådant riskabelt beteende skulle kunna vara en ökad fara för att personen kör påverkad - medvetet eller omedvetet.

Kedjan är helt enkelt för lång, det finns för många okända variabler bland länkarna för att Staten skall kunna rättfärdiga den våldsamt kraftiga attacken på individens sfär som ett körkortsingripande utan annat underlag än slumpmässig provtagning innebär.

Däremot har du rätt i att en redig fylla påverkar körförmågan negativt dagar efter att man "blåst noll" men detta är mer utav ett neurologiskt fenomen och inget som avslöjas i ett PEth-test.

En upplyst och ansvarsfull bilförare vet att det är på det viset och anpassar sitt drickande och sin körning därefter.

Vad gäller trådens ämne: "trötthet i trafiken" så är det likadant där - det hänger på information, förståelse och eget ansvar.
En trött förare är en dålig förare, och är farlig för sig själv och andra långt innan man "somnar vid ratten".

Det idag bästa sättet att mäta de senare stadierna av trötthet/utmattning i realtid är att med kameraövervakning av förarens ögonrörelser analysera graden av vakenhet.
Tekniken finns redan idag, och skulle kunna användas även för att upptäcka förare som distraheras av skärmar och annat under körning.

Frågan är: vill vi ha denna tekniken i våra bilar?
Citera
2025-12-30, 07:47
Medlem
Även jag vet att det inte är lagligt att köra när man är såpass trött att det kan utgöra en risk.
Men frågan i tråden är, varför tillämpar inte polisen denna lag? Varför följs det inte upp?
Och den frågan har jag ju både jag och andra redan svarat på, vi ser det inte som oetiskt att köra trött
trots att troligtivs orsakar fler dödsolyckor än rattonykterhet.
Och som andra också nämnt så vore det tekniskt möjligt för polisen att göra precis som med rattonykterhet, stickprover där man stoppar förare för blodprov/ögonmätning.

Förmodligen hade en sådan åtgärd blivit djupt opopulär och saknat folkligt stöd då vi av någon outgrundlig anledning accepterar risken med trötta förare och det är här hyckleriet kommer in?

Hur kan vi ha en så drakonisk syn och behandling på rattonykterhet när vi ser mellan fingrarna med trötthet?
Citera
2025-12-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigman85
Även jag vet att det inte är lagligt att köra när man är såpass trött att det kan utgöra en risk.
Men frågan i tråden är, varför tillämpar inte polisen denna lag? Varför följs det inte upp?
Och den frågan har jag ju både jag och andra redan svarat på, vi ser det inte som oetiskt att köra trött
trots att troligtivs orsakar fler dödsolyckor än rattonykterhet.
Och som andra också nämnt så vore det tekniskt möjligt för polisen att göra precis som med rattonykterhet, stickprover där man stoppar förare för blodprov/ögonmätning.

Förmodligen hade en sådan åtgärd blivit djupt opopulär och saknat folkligt stöd då vi av någon outgrundlig anledning accepterar risken med trötta förare och det är här hyckleriet kommer in?

Hur kan vi ha en så drakonisk syn och behandling på rattonykterhet när vi ser mellan fingrarna med trötthet?

Kanske om samhället inte var baserat på att man ska kliva upp kl 06-07 på morgonen för att skynda iväg till jobbet så hade folk kunnat vara pigga när de säter sig i bilen.

Vissa är helt enkelt inte "gjorda" för att gå upp så tidigt på morgonen. Speciellt på vintern är det svårt. Spelar ingen roll om jag får sova 8-9 timmar, är astrött ändå, men om jag skulle få börja jobba kl 10 istället för 7-8 så gör det all skillnad i världen. För mig handlar det mycket om att är det fortfarande mörkt när jag kliver upp så är jag astrött, är det ljust går det mycket bättre.
Citera
2026-01-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske om samhället inte var baserat på att man ska kliva upp kl 06-07 på morgonen för att skynda iväg till jobbet så hade folk kunnat vara pigga när de säter sig i bilen.

Vissa är helt enkelt inte "gjorda" för att gå upp så tidigt på morgonen. Speciellt på vintern är det svårt. Spelar ingen roll om jag får sova 8-9 timmar, är astrött ändå, men om jag skulle få börja jobba kl 10 istället för 7-8 så gör det all skillnad i världen. För mig handlar det mycket om att är det fortfarande mörkt när jag kliver upp så är jag astrött, är det ljust går det mycket bättre.

Hela samhället skall ändras för att passa dig lite bättre...?
Citera
2026-01-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Hela samhället skall ändras för att passa dig lite bättre...?

Anpassas till stor del av samhället menar du? Förstår att vissa lätt kliver upp kl 06-07 mitt i mörka vintern, men en mycket stor del av befolkningen har inte lika lätt för det. Självklart tar jag ju mig till jobbet ändå, men det krävs att jag har många olika larm ställda som börjar ringa 30 min innan jag måste ta mig upp.

Hör också kollegor och andra runtomkring mig säga samma sak att det är jobbigt mitt i mörkaste vintern, men man har ju inget val än at lösa det, för företag börjar jobba 7-8.
Citera
2026-01-02, 12:11
Medlem
Citat:

Citat:
Anpassas till stor del av samhället menar du? Förstår att vissa lätt kliver upp kl 06-07 mitt i mörka vintern, men en mycket stor del av befolkningen har inte lika lätt för det. Självklart tar jag ju mig till jobbet ändå, men det krävs att jag har många olika larm ställda som börjar ringa 30 min innan jag måste ta mig upp.

Hör också kollegor och andra runtomkring mig säga samma sak att det är jobbigt mitt i mörkaste vintern, men man har ju inget val än at lösa det, för företag börjar jobba 7-8.

Hm…..

Jag får doften av någon form av bortskämdhet av det du skriver…

Jag har genom livet haft bekantskap med flera som säger ungefär som dig, att de är så jäkla trötta på morgnarna och har extremt svårt att vakna till väckarklockor och ta sig till jobbet i tid. Och de skyller på mörkret och fan vet allt…

Men det märkliga är, att vankas det nåt kul istället för att pina sig upp till jobbet, t ex att vi skulle åka till nån bilträff etc, så var det inga som helst problem att vakna och vara på G för äventyr o nöje….

Så, jag är benägen att tro att folk som säger sig ha sådana problem med trötthet helt enkelt orsakar det själv med att tillåta sig få olater, för det ger för bleka konsekvenser.

Skulle de veta att det vankades 1 mille om de kom upp kl 04 i en månad så skulle de högst sannolik ligga och vänta på väckarklockan, redan vakna…

I övrigt gällande trådens ämne så har andra skrivit bra inlägg där det påtalas att det redan finns ett skapligt regelverk och att vi har ett eget ansvar att inte köra bil när vi är för trötta etc

Men tyvärr är det ju så att människan är benägen att ta genvägar om det inte finns strama tyglar i form av lagar och regler. Och på det har vi den det faktum att folk kan bedöma samma sak väldigt olika…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-01-02 kl. 12:20.
Citera
2026-01-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm…..

Jag får doften av någon form av bortskämdhet av det du skriver…

Jag har genom livet haft bekantskap med flera som säger ungefär som dig, att de är så jäkla trötta på morgnarna och har extremt svårt att vakna till väckarklockor och ta sig till jobbet i tid. Och de skyller på mörkret och fan vet allt…

Men det märkliga är, att vankas det nåt kul istället för att pina sig upp till jobbet, t ex att vi skulle åka till nån bilträff etc, så var det inga som helst problem att vakna och vara på G för äventyr o nöje….

Så, jag är benägen att tro att folk som säger sig ha sådana problem med trötthet helt enkelt orsakar det själv med att tillåta sig få olater, för det ger för bleka konsekvenser.

Skulle de veta att det vankades 1 mille om de kom upp kl 04 i en månad så skulle de högst sannolik ligga och vänta på väckarklockan, redan vakna…

I övrigt gällande trådens ämne så har andra skrivit bra inlägg där det påtalas att det redan finns ett skapligt regelverk och att vi har ett eget ansvar att inte köra bil när vi är för trötta etc

Men tyvärr är det ju så att människan är benägen att ta genvägar om det inte finns strama tyglar i form av lagar och regler. Och på det har vi den det faktum att folk kan bedöma samma sak väldigt olika…

Självklart kommer vem som helst se till att ta sig upp om en gratis miljon väntade runt hörnet. Det betyder inte att man hade varit pigg då. Det tråden handlar om är ju varför trötthet ska tillåtas i trafiken och mitt svar är för att annars stannar samhället. Finns väldigt många som är trötta på morgonen när de sätter sig i bilen kl 7 eller vad nu klockan är.

Men det är en annan slags trötthet än om man kör sent på kvällen/natten. Det senare är mer farligt, för då har du varit uppe hela dagen, kanske sedan tidig morgon och att då sitta och köra på speciellt mörka vägar när man borde gått och lagt sig är absolut farligt.

Att vara trött på morgonen menar jag dock är mycket mindre farligt. För även om man sovit dåligt och bara fått några timmars sömn så gör det jättemycket ändå. Om man inte har medicinska problem så lär man inte somna i bilen på vägen till jobbet efter en natt med 5 timmars sömn.

Är man ute mitt i natten och kör när man varit vaken sedan tidig morgon så kan det vara klokt att stanna vid vägen och ta en powernap i 10-30 minuter om man känner sig trött. Det hjälper också en hel del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in