Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 11:28
Medlem
I Sverige har vi mycket strikta regler kring att köra bil alkoholpåverkad, det är något jag stödjer och
tycker är bra.

Men något som jag tycker är märkligt och som jag tror kanske påvisar att Sverige inte är ett så rationellt vetenskapligt samhälle som många ofta menar på är hur vi har en enorm acceptans för att köra trött.

Alkohol och narkotika tros ligga bakom 23% av dödsolyckorna i trafiken under 2024, hur många dödsolyckor som orsakas av trötthet mäts däremot inte men uppskattningar ligger kring 10 - 40%.

Trötthet i trafiken kan alltså ligga bakom nästan dubbelt så många dödsolyckor som alkohol och narkotika.

Det finns metoder för att mäta en persons trötthet och Polisen skulle precis som man gör med alkoholkontroller kunna stoppa bilister för blodprov där vissa gränsvärden blir lagstagade (ex kortisol, melatonin). Självklart är detta mycket indivduellt och högst osäkert hur det påverkar individens faktiska körförmåga men jämfört med alkohol finns ingen skillnad, det finns människor som kan köra bil med 0,2 promille i blodet betydligt bättre än helt nyktra förare. Och det finns förare som kan framföra en bil på ett säkert sätt även med promillehalt över 0,2 promille.

Så den stora frågan är varför accepterar vi trötthet i trafiken? Och här jag tror att detta hyckleri beror på att vi ser alkoholen som en syndigt, lättjefullt och oansvarigt, medans trötthet som ofta är orsakad
av överarbete, barnpassning eller annat ses som något gott och rättriktigt.

Tänk er följande exempel, er kollega som kör bil till jobbet kommer en morgon in på kontoret:

Scenario 1: "Nu behöver jag verkligen kaffe, sov bara tre timmar i natt då jag var uppe och tog hand om vår nyfödde son" - Förmodligen reagerar ingen, kollegan har kört bil med tre timmars sömn vilket förmodligen motsvarar promillegräns bra över 0,2 (kanske 3 - 4 starköl och sen sätta sig bakom ratten).

Scenario 2: "Nu behöver jag verkligen kaffe, var ute med polarna till kl 10 igår och hällde i mig sprit"
Nu är sannolikheten stor att kollegans bedöms i ett helt annat ljus, men han har sovit 8 timmar och alkoholen har förmodligen förbrännts, han är mao en säkrare förare än kollegan i scenario 1.

Så varför ifrågasätts inte detta enorma hyckleri av fler? Självfallet sätter man sig inte bakom ratten på en bil när man sovit mindre än 8 timmar, då riskerar man andras liv.
Citera
2025-12-28, 11:35
Medlem
franges avatar
Hur skall man hindra det? Går det att ta trötthetsprover på ett korrekt medicinskt fastställt vis i vägkanten?

Blodprover säger du - skall varje trafikpolis ha med en sjuksköterska i en ambulans vid vägkanten? Alla som stannas skall få lämna blodprov - och hur lång tid tar det innan provresultaten kommer? Skall de stoppade som misstänks vara trötta hållas i förvar tills det att proven kommer tillbaka?

Det är dessutom redan brottsligt att framföra ett fordon när man inte är i skick för det.

Skall vi gissa att du är en sån där cuck som tycker att Pappa Staten skall övervaka alla 24/7 och operera in chip i nacken på alla i befolkningen, så Pappa Staten kan hålla koll på dig, varje gång du rycker ett ark dasspapper för mycket när du skitit, varpå du får Klimatböter hemskickade för att du är en Klimatskurk, också? För Pappa Staten vet ju minsann alltid bäst, eller hur?
Citera
2025-12-28, 11:48
Avstängd
kyrkstockens avatar
Som han ovan mig är inne på så går det inte att mäta hur trötta folk är. Man kan mäta däckmönster, alkoholpåverkan, fart.

Det är en korkad trådstart. Dessutom har andra flashbackare retat upp mig på ekonomiforumet så jag slutar där.
Citera
2025-12-28, 11:56
Medlem
Transportstyrelsen har testat öka kraven men fick backa, man införde Peth-tester för att exempelvis dra ner på folk som kör kraftigt bakfulla dagen efter, dvs man testar sig själv med blåsa i en dräger o hoppar in o kör hem från fjällen(stuga/landet osv direkt man ser promillen lagt sig, dvs man kan ha supit fram till kl 01, blåser i sin dräger ser jag är nykter vid kl 10 o hoppar in o kör 20 mil från fjällen o hem hur än bakis man är.
Citera
2025-12-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigman85
I Sverige har vi mycket strikta regler kring att köra bil alkoholpåverkad, det är något jag stödjer och
tycker är bra.

Men något som jag tycker är märkligt och som jag tror kanske påvisar att Sverige inte är ett så rationellt vetenskapligt samhälle som många ofta menar på är hur vi har en enorm acceptans för att köra trött.

Alkohol och narkotika tros ligga bakom 23% av dödsolyckorna i trafiken under 2024, hur många dödsolyckor som orsakas av trötthet mäts däremot inte men uppskattningar ligger kring 10 - 40%.

Trötthet i trafiken kan alltså ligga bakom nästan dubbelt så många dödsolyckor som alkohol och narkotika.

Det finns metoder för att mäta en persons trötthet och Polisen skulle precis som man gör med alkoholkontroller kunna stoppa bilister för blodprov där vissa gränsvärden blir lagstagade (ex kortisol, melatonin). Självklart är detta mycket indivduellt och högst osäkert hur det påverkar individens faktiska körförmåga men jämfört med alkohol finns ingen skillnad, det finns människor som kan köra bil med 0,2 promille i blodet betydligt bättre än helt nyktra förare. Och det finns förare som kan framföra en bil på ett säkert sätt även med promillehalt över 0,2 promille.

Så den stora frågan är varför accepterar vi trötthet i trafiken? Och här jag tror att detta hyckleri beror på att vi ser alkoholen som en syndigt, lättjefullt och oansvarigt, medans trötthet som ofta är orsakad
av överarbete, barnpassning eller annat ses som något gott och rättriktigt.

Tänk er följande exempel, er kollega som kör bil till jobbet kommer en morgon in på kontoret:

Scenario 1: "Nu behöver jag verkligen kaffe, sov bara tre timmar i natt då jag var uppe och tog hand om vår nyfödde son" - Förmodligen reagerar ingen, kollegan har kört bil med tre timmars sömn vilket förmodligen motsvarar promillegräns bra över 0,2 (kanske 3 - 4 starköl och sen sätta sig bakom ratten).

Scenario 2: "Nu behöver jag verkligen kaffe, var ute med polarna till kl 10 igår och hällde i mig sprit"
Nu är sannolikheten stor att kollegans bedöms i ett helt annat ljus, men han har sovit 8 timmar och alkoholen har förmodligen förbrännts, han är mao en säkrare förare än kollegan i scenario 1.

Så varför ifrågasätts inte detta enorma hyckleri av fler? Självfallet sätter man sig inte bakom ratten på en bil när man sovit mindre än 8 timmar, då riskerar man andras liv.
Mycket text helt i onödan. När du tar körkort kommer du få lära dig att det är ett brott att köra om du inte är utvilad. Nästa gång du vaknar outvilad och får en genialisk tanke så råder jag dig att först fråga Google.
Citera
2025-12-28, 12:53
Medlem
godboys avatar
Det där är alldeles för osäkra prover för att göra en bedömning om huruvida man är lämplig att framföra ett fordon eller ej. Jag är heller inte för ett ökat kontrollsamhälle, framförallt inte på synnerligen godtyckliga grunder.

Dessutom är det idag tillåtet att köra bil när man äter kraftfulla smärtstillande och eller lugnande så länge man bedömer att det inte påverkar bilkörningen. Jag kan inte tycka att vi ska införa trötthetskontroller så länge man faktiskt får köra med morfinpreparat och benso i kroppen.
Citera
2025-12-28, 13:03
Medlem
sommarlovs avatar
Innan vi gick med i EU behövde vi inte lagar som detaljstyr allt.
Denna fråga kan säkert täckas av alla andra regler som säger att man ska kunna framföra sitt fordon på ett säkert sätt.
Citera
2025-12-28, 15:02
Medlem
Smekarn87s avatar
Därför att samhällsekonomin är viktigare. Alla är trötta hela tiden.
Citera
2025-12-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Innan vi gick med i EU behövde vi inte lagar som detaljstyr allt.
Denna fråga kan säkert täckas av alla andra regler som säger att man ska kunna framföra sitt fordon på ett säkert sätt.
Jag tog körkort innan vi gick med i EU och redan då var det förbjudet att köra om man var för trött.
Citera
2025-12-29, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Transportstyrelsen har testat öka kraven men fick backa, man införde Peth-tester för att exempelvis dra ner på folk som kör kraftigt bakfulla dagen efter, dvs man testar sig själv med blåsa i en dräger o hoppar in o kör hem från fjällen(stuga/landet osv direkt man ser promillen lagt sig, dvs man kan ha supit fram till kl 01, blåser i sin dräger ser jag är nykter vid kl 10 o hoppar in o kör 20 mil från fjällen o hem hur än bakis man är.

Intressant tolkning av PEth-testerna.
Den känns påtagligt hemsnickrad.
Citera
2025-12-29, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigman85

Inte många som hinner med att sova 8 timmar per dag en vanlig arbetsvecka. Jag får ca 7 timmar per natt, det får räcka. Hade gärna sovit mer, men då får jag noll fritid de flesta dagar. Kan lika gärna sätta en pistol mot huvudet och skjuta om allt ska handla om att jobba sova, jobba sova.

Men sen får jag helgen där jag sover 9-10 timmar istället per natt och återhämtar mig.

När jag var yngre så sov jag vanligtvis 5-6 timmar per natt och klarade mig fint på det, men nu värdesätter jag sömnen mycket högre så försöker få 7 timmar på vardagar i alla fall.
Citera
2025-12-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Intressant tolkning av PEth-testerna.
Den känns påtagligt hemsnickrad.
Vad får dig o tro annat, att du alltid dricker varenda helg ska gör dig till sämre förare?

Eller att man ser ett mönster på folk som dricker varje helg även blåser i dräger o är dessa som oftast kör kraftigt bakfulla.
Bara för promillen är borta menas inte man är bättre än en mycket trött förare.
Jag är en som själv brukar blåsa o se, ingen promille det är bara o köra, visst jag är inte trött men bakis, ska sedan hem från fjällen en söndag, drack fredag o lördag, men söndag morgon har promillen lagt sig o jag kör lagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in