2025-12-27, 20:03
Medlem
Lavas avatar
På Flashback finns ett flertal som luftar sådant omfattande partiförakt att de inte har någon som helst förtroende för något av de åtta största partierna. Av denna anledning uppges proteströstande, blankröstande och att inte rösta alls vara de aktuella alternativen valet 2026.

Fråga:
Hur skulle ni se på att få in Markus Allard (Örebropartiet) i riksdagen/riksdagsdebatterna?
Om ni har möjlighet, skulle ni rösta för att få in Allard i riksdagen?

Några korta om Allard:
Snart 36-årig partiledare för Örebropartiet, ett lokalt parti i Örebro som han grundade 2014 efter att ha lämnat Vänsterpartiet.

Har blivit rikskänd genom virala klipp från kommunfullmäktige, podden Markus & Malcolm och en frispråkig/konfrontativ stil i politiken, exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=NOuBMHCDAKE
https://www.youtube.com/watch?v=mYm0c6p0t8A
https://www.youtube.com/watch?v=qPg7DWeFSS4
https://www.youtube.com/@orebropartiet4862/shorts

Har en politisk bakgrund i en etablerad “riksdagsfamilj”. Hans farfar Henry Allard var socialdemokratisk talman, men Markus beskriver sig som rebell mot systemet. Säger sig ha gjort en ideologisk resa från vänstern och vill nu stå på “de produktivas” sida (arbetare, småföretagare, entreprenörer).

Vill skapa en ny konfliktlinje i svensk politik: ”de produktiva” (värdeskapare) mot en växande klass med bidragstagare och tjänstemän han kallar ”transferiatet” (administration/”hittepå-tjänster”/bidragstagare som lever på skattepengar).

Betonar avreglering och mindre byråkrati: budskapet sammanfattas i citatet att man ska sluta “reglera skiten ur folk” och “låta människor vara fria”.

Menar att regelbörda, tillstånd, administration kväver företagande och “produktiva” grupper.

Tar avstånd från traditionell vänster–höger-etikett och säger sig stå utanför den skalan; fokus ska vara “materiella konfliktlinjer” snarare än symbolpolitik.

Kritiserar public service kraftigt och säger att SVT/SR inte går att reformera utan bör “rivas”, och pekar på kostnaden (”tio miljarder”) som något som kan användas bättre.

Är starkt kritisk mot ”Sveriges redan världsledande gröna omställning”/klimatpolitik och beskriver den som kapitalförstörande och som symbolprojekt som gör livet dyrare (el, mat m.m.) utan global effekt.

Positionerar sig som pro-småföretagare/lantbrukare och säger sig vilja “täcka ryggen” för den som drabbas av detaljstyrning/inspektioner.

https://foretagande.se/markus-allard-siktar-pa-riksdagen-sluta-reglera-skiten-ur-folk
2025-12-27, 20:16
Medlem
Galejans avatar
Allard är förvisso en rolig figur som skulle sprida kaos men om man på allvar är trött på hela skiten och vill sätta en käpp i hjulet så är Miljöpartiet och Daniel Hellden ett bättre alternativ för att trolla.

Allard kommer aldrig att få någon makt. Han kommer att hamna där SD hamnade 2010, fast ensam. Daniel Hellden har chans att bli makthavare på allvar. Infrastrukturminister, samhällsbyggnadsminister, transportminister. Eller kanske till och med vice statsminister. Med tanke på vad Hellden åstadkommit i Stockholms lokaltrafik under de år han styrt denna kan vi ju bara tänka oss vad han skulle kunna åstadkomma med hela Sveriges trafikbudget och mycket mer makt. Han skulle kunna få för sig att byta ut alla ambulanser mot elbilar som laddar ur och med bara ett par mils räckvidd mitt i vintern. Brandkåren hade också fått restriktioner om användandet av sina lastbilar. Sjöräddning, polis osv, allt hade handikappats av galna miljöregler. Människor hade dött som följd av regeringens självstympning. Det hade varit jätteroligt.

Så vill man trolla systemet ordentligt så rösta inte in ännu ensam clown som inte får någonting gjort utöver att lyfta en fet lön i fyra år. Lägg istället rösten på ett destruktivt parti som styrs av en riktig Bondskurk med slickad hästsvans. Då får ni valuta för rösten.
2025-12-27, 20:26
Medlem
kalkryggars avatar
Jag kommer att rösta på honom. Eller inte rösta alls. Däremot så vet jag inte om jag helt stödjer hans politiska tankar.

Nu kanske det är ett simpelt och kanske inte det intressantaste ställningstagandet. Men jag anser att vi bör ha Public Service i form av radio och tv. Dock så bör det finnas bättre mekanismer (kontroller) för att det ska vara neutralt och opolitiskt.

Men när det gäller miljö och klimatpolitiken så vet jag inte om vi tycker samma. Jag har helt enkelt inte kollat up det tillräckligt och ska göra det vad det lider. Men jag anser givetvis att vi ska agera för att skapa bättre miljöalternativ.

Men jag vill nog främst att vi ska premiera forskning om det och när vi har forskat fram lösningar som i sig är bättre än miljöovänliga lösningar så kommer detta att sälja sig självt. Vi ska alltså inte sätta upp dessa jävla vindsnurror som visslar ute i naturen så folk som bor runt dem faktiskt hör skiten.

Men i vilket fall som helst så kommer jag rösta på honom. Absolut. Den som inte gör det är en idiot. Så är det.
2025-12-27, 20:57
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag har lovat att inte rösta. Möjligen skulle jag göra ett undantag för Allard. Bara för att djävlas.

Hur många röster behövs? Räcker 100k sanna flashbackare?
2025-12-27, 21:49
Medlem
lundaelevs avatar
Kommer rösta blått, men aldrig på honom. Kommer bli lite som valet 2014 när FI plockade 3% direkt från de röda blocket. Då var det tur men hoppas inte samma saker sker från högerblocket.

Jag håller nog med örebropartiet om en del men tycker inte alls om Allard. Han är lite som Trump, allt är bara ett skådespel för honom. Han vill framstå som en av folket men allt handlar om makt. Han kan hålla sig till Riks.
2025-12-27, 21:55
Medlem
BalduinGrollers avatar
Ja vad ska man rösta på i denna geggamoja?
2025-12-27, 22:07
Avslutad
Allard har min röst!
2025-12-27, 22:09
Avslutad
Vilken mardröm att ha honom gapandes i riksdan, med en talman som spelar trumsolo med klubban
2025-12-27, 22:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det finns redan trådar om honom och hans parti, vänligen använd någon av dessa! Jag har rapporterat denna tråd därför.

Jag såg bara generella Allard/ÖP-trådar, inte någon som riktade sig till de specifika och särskilt intressanta grupperna som inte tänker rösta på några partier alt proteströstare - eller? Du får gärna länka isf.
2025-12-27, 22:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Allard är förvisso en rolig figur som skulle sprida kaos men om man på allvar är trött på hela skiten och vill sätta en käpp i hjulet så är Miljöpartiet och Daniel Hellden ett bättre alternativ för att trolla.

MP har haft reell makt och inflytande i form av vågmästare i regeringssamarbete. Skadan de gjort lever vi i nu. En röst på MP är med syftet att verkligen säkerställa att Sverige krossas.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag kommer att rösta på honom. Eller inte rösta alls. Däremot så vet jag inte om jag helt stödjer hans politiska tankar. Men i vilket fall som helst så kommer jag rösta på honom. Absolut. Den som inte gör det är en idiot. Så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har lovat att inte rösta. Möjligen skulle jag göra ett undantag för Allard. Bara för att djävlas.
Hur många röster behövs? Räcker 100k sanna flashbackare?

Ingen av övriga partier vill ha in honom pga hur han naglar politikerna på personnivå, alla ställs till svars för politiken de för och samt deras uttalanden. Så ja, vill man jävlas då gör röstar man på Allard och Örebropartiet om man har möjlighet.

12% i en valkrets krävs vilket innebär cirka 24 000 röster i Örebro län, vilket är Örebropartiets plan för att ta sig in.

Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Ja vad ska man rösta på i denna geggamoja?

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Allard har min röst!

Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Vilken mardröm att ha honom gapandes i riksdan, med en talman som spelar trumsolo med klubban

Han gapar men det som kommer ur hans mun är baserat på politisk verklighet. Vore det så tokigt att ha honom i debatterna, skarpt ifrågasättande där han avkräver politikerna förklaringar?
Senast redigerad av Lava 2025-12-27 kl. 23:05.
2025-12-27, 22:41
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
MP har haft reell makt och inflytande i form av vågmästare i regeringssamarbete. Skadan de gjort lever vi i nu. En röst på MP är med syftet att verkligen säkerställa att Sverige krossas.
Fast då hade vi pojkscouter som Fridolin och hon den fula tanten med båtfärgen. De var förvisso skadliga men det var ingen knockout. Daniel Hellden är Mike Tyson i jämförelse. Han kommer att skotta utanför förskolan och låta akutintaget vara oskottat. Folk kommer att få betala miljöavgift på ambulansutryckningar. Sverige kommer att öppna gränsen mot Somalia för att retas med Trump. Det kommer att bli hilarious.
2025-12-27, 23:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast då hade vi pojkscouter som Fridolin och hon den fula tanten med båtfärgen.

Nu har vi tanten med huvudmaskarna istället och MP:s svar på Reinfeldtspsykot i form av den mycket obehaglige ekofascisten Daniel Helldén. Fy f-n.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in