Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 11:46
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man skulle kunna lösa problemet att folk går på cykelbanan genom att ha en liten men ändå ganska tydlig höjdskillnad mellan gångbanan och cykelbanan. Cykelbanan skulle kunna vara en 10-20 cm högre upp än gångbanan.

Då lär fler hålla sig till gångbanan och vi slipper även att cyklisterna utnyttjar gångbanan när de är flera som cyklar i bredd eller när en långsam cyklist blockerar hela cykelbanan.

Sedan i innerstäderna kan man stänga av biltrafiken helt. Istället cyklar alla på bilvägarna.
Hade räckt gott och väl att säkerställa att trottoaren är i tillräckligt gott skick så att fotgängare slipper behöva känna sig som andraklassensmedborgare när dom rullar runt barnvagnen på grus som sliter upp hjulen samtidigt som cyklisterna får ny asfalt på cykelbanan.
Citera
2025-12-28, 11:54
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Ja, där går du med din hund som vankar fram och tillbaka i det väl tilltagna kopplet, så att cyklister som kommer bakifrån får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället. Men jösses vad rädda ni blir när en cyklist flyger förbi alldeles alldeles tätt om jackan!

Och där står Agda och Agnes att prata, mitt i gångbanan! Inte en tanke på att gå avsides för detta ändamål, utan man spärrar så gärna andra medtrafikanter.

Varför gör ni på detta viset, ärthjärnor?

Det blir så när cyklist och miljötalibaner kräver bredare cykelbanor. Man kan för fasiken inte ens gå med ett litet barn i handen på en gåbana utan att man hamnar på cykelbanan. Så smalt är det, men det struntar ni i.

Med tanke på hur livsfarliga cyklister är, borde ni enbart få köra på bilvägarna istället som det var förr.
Citera
2025-12-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Ja, där går du med din hund som vankar fram och tillbaka i det väl tilltagna kopplet, så att cyklister som kommer bakifrån får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället. Men jösses vad rädda ni blir när en cyklist flyger förbi alldeles alldeles tätt om jackan!

Och där står Agda och Agnes att prata, mitt i gångbanan! Inte en tanke på att gå avsides för detta ändamål, utan man spärrar så gärna andra medtrafikanter.

Varför gör ni på detta viset, ärthjärnor?
Om du är ett av alla Foodorabud som tror du äger allt med asfalt i din stress att utföra ditt viktiga jobb när du kommer i hög fart utan ett ljud så förstår jag din inställning till att inte behöva visa respekt.
För det är den värld jag numer lever i. Jag har inte ögon i nacken och kan du inte ge signal att du kommer så får du skylla dig själv när du kanat fem meter på asfalten.
Citera
2025-12-28, 12:04
Medlem
Discopopcorns avatar
Detta är ett jävla otyg, precis samma sak när man åker skidor och folk ställer sig mitt i backen och väntar. Fan, det värsta jag vet! Brukar alltid skrika något fult ord åt dem.
Citera
2025-12-28, 12:40
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Det här är väl lite sign of the times. Folk anser allt oftare att de kan bortse från lagar och regler som är obekväma för dem. Gå i bredd på cykelbanan eller cykla på trottoaren fast man är vuxen. Samma mentalitet.

Fast kul att se att tråden har en representant för de heliga familjerna. Kör man baarnvagn har man ju extra rätt att strunta i lagar och regler.
Så har det varit i Sverige sedan man började bygga avskilda cykelvägar. Sverige har så otroligt stora och fina trottoarer att svensken har blivit bortskämd. Gå på led? Hur skulle det gå till? Skulle man göra det så får sällskapet nästan panik. Lite som människor som står huller om buller i rulltrappan.
Citera
2025-12-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
köra på bilvägarna istället som det var förr.

Vad är bilvägar? Det finns vägar och det finns motorvägar, men inte bilvägar.
Citera
2025-12-28, 13:12
Medlem
Varför bromsar cyklisten inte in bara å visar lite samarbete, eller klarar inte stockholmare det.
Citera
2025-12-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Andra fordon ja. Inte för att det spelar någon roll när cyklister alltid tror dom har företräde. Det spelar ingen roll om man står i sandlådan med ungarna, nog fan kommer det någon tvåhjulad idiot som förtjänar spö.

Är det sunkigt underlag på trottoaren går jag på cykelbanan med barnvagnen. Har ni problem med det är det ert problem.

Och lär er leda era jävla cyklar.

Varför inte gå på motorväg vid "sunkigt underlag på trottoaren", gärna med barnvagnen. Det kan förhoppningsvis resultera i en förbättring av gen poolen...
Citera
2025-12-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför bromsar cyklisten inte in bara å visar lite samarbete, eller klarar inte stockholmare det.

Nä, inte någon annan människa heller i detta avlånga land, eller förstod inte du att det råder ingen skillnad? Eller är Stockholmare en egen art av människa i din religion?
Citera
2025-12-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Nä, inte någon annan människa heller i detta avlånga land, eller förstod inte du att det råder ingen skillnad? Eller är Stockholmare en egen art av människa i din religion?
Ja de är speciella, springer i rulltrappor tex.
Citera
2025-12-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja de är speciella, springer i rulltrappor tex.

Varför hänger du inte bara på facebook eller något annat meningslöst skvaller forum? Vi avhandlar cyklister här och inte något hat mot en viss region.
Citera
2025-12-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
66km om dagen med en riktig cykel? Ingen elektisk? 6,6mil dagligen.. fyfan, det är nästan från Scan i Kristianstad till Volvo personvagnar i Olofström, dagligen!

Varför utsätter du dig för detta?

Jag tyckte 24km dagligen var ett rent helvete att cykla när jag gjorde detta.. svettig, eländig.. blöt.. torr hud, spräckta händer.. motvind hur fan man än gjorde.

Cykeln krånglade, 60mm regn från ingenstans.. +30c grader.. bläääää!

Men ''dunk på ryggen'' ska du ha! 66km dagligen är fan respekt.

Attan vilket trevligt inlägg

Bor i Antwerpen Belgien (20 mil söder om Amsterdam Holland)

Väldigt gynnsamma förutsättningar ch för alla löntagare lagstadgade resersättningar här.

Antingen erhåller man 0,24€/km till jobbet, eller 0,36€/km om man cyklar

Både nyttigt sant betalt för att cykla.

Får alltså 250kr per arbetsdag extra, för att jag cyklar

Cykling fantastiskt nyttigt för både kropp o själ o e men rätt klädd är det busenkelt

Är 63 men vältränad o slutade dricka tre år sen, trots att jag älskar öl o här är den billigare än vatten på restaurang

Har börjat inse att alkohol är en belastning för organen o försöker leva mindre osunt

Önskar dig uppriktigt ett gott år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in