Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
” Inte kasta sten i glashus ”

Händer lika ofta jag ser cyklister i bredd på vägen 🤔
Kan du möjligtvis tänka dig att det hänger ihop med det första inlägget här ovan?
Citera
2025-12-28, 08:51
Medlem
Jaha…

Ännu en tråd startat här på FB, om en vardagssak som alla i sina sinnens fulla bruk borde förstå med lite normalt logiskt tänk sunt förnuft och förstånd, men nej då. Redan trådstarten är tramsig och sen flockas direkt tomtar som skriver så de mest verkar vara fjortisar på folkölsfylla….

Så fint att nåt stolpskott i tråden hänvisade till Trafikförordningen, men självklart missade denne tomte att det finns regler att följa för BÅDE cyklister och fotgängare.

Det allra vanligaste är att cykelbana och gångbana är tänkt att samsas på samma bana, då skall både fotgängare och cyklister visa varandra hänsyn, och följa de gällande reglerna.

Cyklister framför fordon och skall då visa fotgängare EXTRA hänsyn.

Att som nån idiot i tråden försöker tuffa sig med, att skita i att sakta ner utan bara swisha tätt förbi fotgängare är galet fel…..

Man kan ju verkligen undra hur det ska gå för landet om sådana som ni i tråden råkar komma in på ledande positioner i kommuner etc, när ni redan idag visar tecken på bristande förstånd….

För egen del kan absolut andra göra saker som kan påverka mig så jag måste t ex sakta ner när jag cyklar, eller måste kliva åt sidan när jag promenerar, eller inte kan köra om eller måste sakta ner för andra när jag kör bil. Men inte fan sitter jag och bannar över det i trådar på ett forum som ni i tråden gör och dessutom bara visar att ni själva inte kan trafikregler etc….

Men är man så klen i sinnet att man låter detta irritera en, helt vanliga vardagliga händelser, som det finns klara regler för hus man ska hantera och visa varandra hänsyn, så kanske man ska överväga ett liv på institution med ledsagare etc
Citera
2025-12-28, 09:33
Medlem
citymormors avatar
Minns när jag var tonåring, gick med en kompis och vi var nog i vägen lite men tänkte oss inte för, bakifrån kommer en surgubbe som tacklar min kompis med axeln när han cyklar förbi Ingen ringklocka som pinglade innan.

Vi började skrika på han, han stannade 10m bort och gastade som ett CP, min kompis var ganska aggressiv så han hotade gubben med stryk och gick mot honom Han cyklade vidare fort som fan :

En liten trip från memory lane som jag flinar åt just nu.

Klart man inte skall gå i bredd och vara i vägen, men ibland glömmer man bort cykelbanan. Då skall ju cyklisten använda ringklockan.
Cyklister är jävligt störiga och anser att dom har någon slags prioritet, precis som byggjobbare på vägarna.
Citera
2025-12-28, 09:36
Medlem
Om det är en kombinerad gång och cykelbana skall cyklisten inte åka snabbare än folk går så ser inte problemet.
Citera
2025-12-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Normala plingar väl på ringklockan så de märker dig, eller är det för jobbigt.
Minst hälften har hörlurar i öronen och näsan i mobilen, helt borta från omvärlden.
Citera
2025-12-28, 09:41
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Ja, där går du med din hund som vankar fram och tillbaka i det väl tilltagna kopplet, så att cyklister som kommer bakifrån får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället. Men jösses vad rädda ni blir när en cyklist flyger förbi alldeles alldeles tätt om jackan!

Och där står Agda och Agnes att prata, mitt i gångbanan! Inte en tanke på att gå avsides för detta ändamål, utan man spärrar så gärna andra medtrafikanter.

Varför gör ni på detta viset, ärthjärnor?

Ja och varför har ni så jävla svårt att använda eran jävla ringklocka? Efterbliven?
Citera
2025-12-28, 09:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Att gå i ett körfält är väl ändå verkligen att blockera körfältet?
Nä, det tycker jag inte. Möjligtvis saktar du ner trafiken, men det är som sagt knappast samma sak som att blockera.
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Gnäll då inte om du blir påkörd.
Finns ingen rättighet att köra över folk man anser vara för långsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Precis som fotgängare kan gå på bilvägar precis så mycket de vill. Finns inget som hindrar dem att gå runt och blockera bilar som kommer i åttio kilometer i timmer, ja förutom att de löper hög risk att bli påkörda och allvarligt skadade.

Om du kommer till en cykelstad som Malmö eller Köpenhamn med den där inställningen och börjar promenera på cykelvägarna så skulle du bli påkörd mer eller mindre direkt, och om du inte lärde dig din läxa första gången skulle du bli påkörd igen, och igen.
Skulle inte tro det va? Det finns reglerat i lagen vilken trafik som får lov att bruka landsväg, motorväg, osv. Blir jag påkörd på en cykelbana är det som sagt jag som rullar mig i skadeståndspengarna sedan.
Senast redigerad av Teu 2025-12-28 kl. 09:53.
Citera
2025-12-28, 10:05
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Och vad gör vi åt alla damer som cyklar och har en konferens samtidigt som halva mängden av cyklister i Stockholm vill förbi? Eller alla dessa cyklister som kör i princip elmotorcyklar på cykelbanan? Eller alla nötter med övriga olagliga elfordon? Eller dessa trasiga själar som saknar ett körkort som ger sig ut i cykelbanan.

Hundar, joggare, barnmorsor som har inte har uppsikt över sina barn osv.. vad ska vi göra åt dessa?

Avlivning! Inget folk, ingen trafik, inga problem
Citera
2025-12-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Ja, där går du med din hund som vankar fram och tillbaka i det väl tilltagna kopplet, så att cyklister som kommer bakifrån får tvärnita för att inte dela odjuret i två stycken.

Och där går ni, tre pers i grupp, över hela den kombinerade cykel- och gångbanan, som om ni ägde stället. Men jösses vad rädda ni blir när en cyklist flyger förbi alldeles alldeles tätt om jackan!

Och där står Agda och Agnes att prata, mitt i gångbanan! Inte en tanke på att gå avsides för detta ändamål, utan man spärrar så gärna andra medtrafikanter.

Varför gör ni på detta viset, ärthjärnor?

Fotgängare har per automatik företräde som de mest oskyddade trafikanter.

Om cyklister däremot lär sig cykla efter trafikreglerna vore ditt inlägg berättigat.

Jag cyklar 2 X 33km till / från jobbet varje dag och har B körkort.

Lär dig cykla korrekt o kan du inte det så håll käften
Citera
2025-12-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om det är en kombinerad gång och cykelbana skall cyklisten inte åka snabbare än folk går så ser inte problemet.

Jaha, och var finner du stöd för dit påstående….?

Det finns absolut inget som säger att cyklister inte skulle få cykla fortare än folk går om de färdas på en kombinerad cykel och gångbana. Var fan har du fantiserat ihop det ifrån…?
Citera
2025-12-28, 11:14
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Fotgängare har per automatik företräde som de mest oskyddade trafikanter.

Om cyklister däremot lär sig cykla efter trafikreglerna vore ditt inlägg berättigat.

Jag cyklar 2 X 33km till / från jobbet varje dag och har B körkort.

Lär dig cykla korrekt o kan du inte det så håll käften

66km om dagen med en riktig cykel? Ingen elektisk? 6,6mil dagligen.. fyfan, det är nästan från Scan i Kristianstad till Volvo personvagnar i Olofström, dagligen!

Varför utsätter du dig för detta?

Jag tyckte 24km dagligen var ett rent helvete att cykla när jag gjorde detta.. svettig, eländig.. blöt.. torr hud, spräckta händer.. motvind hur fan man än gjorde.

Cykeln krånglade, 60mm regn från ingenstans.. +30c grader.. bläääää!

Men ''dunk på ryggen'' ska du ha! 66km dagligen är fan respekt.
Citera
2025-12-28, 11:16
Medlem
Man skulle kunna lösa problemet att folk går på cykelbanan genom att ha en liten men ändå ganska tydlig höjdskillnad mellan gångbanan och cykelbanan. Cykelbanan skulle kunna vara en 10-20 cm högre upp än gångbanan.

Då lär fler hålla sig till gångbanan och vi slipper även att cyklisterna utnyttjar gångbanan när de är flera som cyklar i bredd eller när en långsam cyklist blockerar hela cykelbanan.

Sedan i innerstäderna kan man stänga av biltrafiken helt. Istället cyklar alla på bilvägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in