2025-12-27, 18:39
Medlem
Burnwines avatar
Har dålig koll på vad som är bra eller dåligt nu för tiden, men har sett att det har blivit bra priser nu under mellandagsrea.

Jag kommer använda datorn för att spela spel och kolla filmer, youtube osv.
Spel som jag kanske kommer spela är dota2, wow, heroes 3, marvel rivals osv.

Vilka hemsidor får man mest för pengarna?
Ser att elgiganten har bra priser nu, men det kanske ändå är sämre laptops man får där istället för att lägga samma peng på en annan hemsida?

Här är två datorer jag kollat lite på:
https://www.inet.se/produkt/1977341/msi-cyborg-15-i5-16gb-512gb-rtx-3050

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/hp-victus-15-i5-13h85123050-156-gamingdator/946287#description

Vilken är mest värd av dom två?
Har ni tips på någon annan i liknande pris?
Klarar dessa laptops spelen jag skrev?
Andra hemsidor jag bör kolla på istället?
Citera
2025-12-27, 18:52
Medlem
Milldues avatar
Varför en bärbar? åker du med datorn mellan arbete och hemmet eller tar du med en massa data i datorn till andra bekanta? Arbetar på platser det inte finns datorer?

Laptops är ju väldigt begränsade.. små skärmar, liten pekplatta och värdelösa tangentbord som ger usel ergonomi. går inte expandera med ljud grafik eller andra externa kort utan det blir usb anslutna lösa saker man måste bära med sig.

visst jag har en gammal laptop jag med den använder jag då jag skall utomlands och bo på hotel för att kunna koppla upp mig till datorn hemma (där jag har allt) annars så används den inte alls.

Till vad skall du använda den? kontors grejor? ljud/musik webdesign eller spela spel? (kanske för liten skärm för det i dagens läge).

Du lär få ut mer av att spela på riktiga skärmar och högtalare med en stationär med en eller flera skärmar. personligen så har jag alltid ansett bärbara datorer vara tämligen onödiga jämfört med stationära. Går ex skärmen åt pipan så är hela datorn skit..eller grafikchippet ljudet mm så de är väl inte direkt spelvänliga.

Skulle nog även tro att framtidens "datorer" mera kommer bli som terminalewr som kör mjukvara via nätet istället för att ex windows ligger på datorns hård disk. redan nu så tenderar mycket att vara "moln" baserat och inte behöva finnas i en kopia på någons hårddisk.
Senast redigerad av Milldue 2025-12-27 kl. 18:59.
Citera
2025-12-27, 18:54
Medlem
JustTrollings avatar
8GB RAM är knappt brukbart. 32 vill du ha, eller 16 i nödfall.
Citera
2025-12-27, 18:56
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Varför en bärbar? åker du med datorn mellan arbete och hemmet eller tar du med en massa data i datorn till andra bekanta? Arbetar på platser det inte finns datorer?

Laptops är ju väldigt begränsade.. små skärmar, liten pekplatta och värdelösa tangentbord som ger usel ergonomi. går inte expandera med ljud grafik eller andra externa kort utan det blir usb anslutna lösa saker man måste bära med sig.

visst jag har en gammal laptop jag med den använder jag då jag skall utomlands och bo på hotel för att kunna koppla upp mig till datorn hemma (där jag har allt) annars så används den inte alls.

Till vad skall du använda den? kontors grejor? ljud/musik webdesign eller spela spel? (kanske för liten skärm för det i dagens läge).
Reser runt en del för tillfället, så blir jobbigt att ta med sig en stationär. Så det är väl egentligen mest pga det som jag tänkte att en laptop hade varit smidigare.

Ska mest slösurfa och spela en del spel som jag skrev tidigare
Citera
2025-12-27, 18:58
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
8GB RAM är knappt brukbart. 32 vill du ha, eller 16 i nödfall.
Aha okej, som sagt har jag lite dålig koll.
Tror sist jag köpte en dator så var 4gb ram rätt okej
Citera
2025-12-27, 19:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Har dålig koll på vad som är bra eller dåligt nu för tiden, men har sett att det har blivit bra priser nu under mellandagsrea.

Jag kommer använda datorn för att spela spel och kolla filmer, youtube osv.
Spel som jag kanske kommer spela är dota2, wow, heroes 3, marvel rivals osv.

Vilka hemsidor får man mest för pengarna?
Ser att elgiganten har bra priser nu, men det kanske ändå är sämre laptops man får där istället för att lägga samma peng på en annan hemsida?

Här är två datorer jag kollat lite på:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/hp-victus-15-i5-13h85123050-156-gamingdator/946287#description

Vilken är mest värd av dom två?
Har ni tips på någon annan i liknande pris?
Klarar dessa laptops spelen jag skrev?
Andra hemsidor jag bör kolla på istället?

I det prissegmentet så har du träffat rätt med länkade datorer i förhållande till andra sidor, riktigt bra och kapabla för dina uppgivna syften. Den hos inet är den bättre jämfört spec för spec. 16GB RAM t.ex är mer önskvärt än 8.
Citera
2025-12-27, 19:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Aha okej, som sagt har jag lite dålig koll.
Tror sist jag köpte en dator så var 4gb ram rätt okej
8GB kanske funkar på en Chromebook men med Windows11 lär det blir sirapsprestanda med 8GB.
Citera
2025-12-28, 18:31
Medlem
MSI har en 3050 gpu MAX-Q på totalt 45W (35W+10W) så skulle nog säga att det inte blir en bra spelupplevelse, HP har 70W, inte heller speciellt bra men bättre.

Kan inte rekommendera någon av dessa, öka budgeten med ett par tusingar till så blir det betydligt bättre.
Senast redigerad av peckapecan 2025-12-28 kl. 18:37.
Citera
2025-12-28, 19:02
Medlem
Kalaskula544s avatar
MSI'n vinner.

16GB RAM DDR5.

HP'n

8GB DDR4 .

Jag hade köpt datorn från tillverkaren MSI.
Citera
2025-12-30, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
MSI'n vinner.

16GB RAM DDR5.

HP'n

8GB DDR4 .

Jag hade köpt datorn från tillverkaren MSI.

Denna var grymt bra för gaming, även om det är en laptop, msi gör bra laptops för gaming.

Så ovan har rätt, slå till på MSI! Även tjejen som köpte den på inet har gjort rätt, bra pris =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in