2025-12-27, 16:09
Medlem
Ajogens avatar
Ludwig, nitton månader, har med kort varsel flyttats från familjen han bott hos nästan halva sitt liv. Men kommunens utredning som ligger till grund för flytten, ifrågasätts av erfarna psykologer.

Fler artiklar om Ludwig:

Omplacering av Ludwig togs upp i rätten

Under tisdagen tog rätten upp Ludwigs biologiska mammas överklagan av beslutet att omplacera honom. Men statistik visar att en mycket liten del av socialtjänstens beslut i LVU-ärenden ändras i domstol.
-
Färska siffror från Domstolsverket ger henne rätt. Domstolarna gick på socialtjänstens linje i nästan 97 procent av alla LVU-ärenden som togs upp under 2023 och 2024.

Biologiska mamman motsätter sig flytten av Ludwig

Ludwigs biologiska mamma, som bor i Småland, har överklagat kommunens omplacering av hennes son. Men när hon ville göra det – sa kommunen felaktigt att hon inte hade rätt till ett juridiskt ombud på statens bekostnad.
-
Som biologisk mamma har ”Anna” inte bara rätt att överklaga beslutet. Hon har också rätt att i god tid ta del av kommunens handlingar och underlag. Ändå säger hon att hon fick veta att kommunen tänkte ta beslut om omplacering först dagen innan det var planerat.

De omplacerade Ludwig då paret tydligen har 'obearbetade dödsfall', vilket är att båda placerings-föräldrarna hade båda varsitt barn som omkommit.
Detta har de varit öppna med. Två psykologer intygar att dödsfallen är 'bearbetade' och den här omplacering kan vara skadligt för barnet.
Biologiska mamman (som jag förstått det är väldigt ung) motsätter sig omplacering och var nöjd med Madeleine och Stefan.

Tydligen placerades Ludwig hos detta par innan utredning var sammanställd och man kan fråga sig ifall SOC nu försöker fixa ett misstag med ett fel.

Men vad som inte kan förståndigt förklaras är att de meddelar bio-mamman så sent och ljuger till henne om juridiskt ombud.

Vad är det som egentligen händer med SOC? De tycks verkligen inte kunna hantera det här med placeringar eller att agera korrekt i såna här instanser.

Siffrorna om hur de vinner i princip alla fall gör en något mörkrädd. Klart man förväntar sig att de vinner mer än vad de förlorar, men det här ser mer ut som att SOC aldrig kan förlora. Hur illa de än ter sig.

Är det någon som vet mer om vad som hänt Ludwig nu?
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-27 kl. 16:19.
Citera
2025-12-27, 16:53
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Måste bli stopp på detta maktmissbruk.
Citera
2025-12-27, 17:15
Medlem
Umarells avatar
Det är svåra och komplexa ärenden där olika intressen och regler vägs mot varandra. Sällan någon blir nöjd. Att sitta i baksätet och döma är inte min stil. Men det är ju numera en svensk folksport så jag förstår att det lockar.
Citera
2025-12-27, 17:16
Medlem
Ajogens avatar
Domstol underkänner omplaceringen av Ludwig

Förvaltningsrätten river upp socialtjänstens beslut att flytta nitton månader gamle Ludwig från den familj han bott hos i nästan halva sitt liv.

Det tycks som det löste sig fint ändå.
Citera
2025-12-27, 21:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Hur fan skall jag kunna sitta här på flashback och bedöma sådana här komplicerade ärenden?

JAg har inte tillräckligt med bakgrundsfakta. Inte heller ett kompetensområde jag kan något om.

Är det meningen att jag skall låta känslorna svalla och låta de ta ställning?
Citera
2025-12-27, 21:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Hur fan skall jag kunna sitta här på flashback och bedöma sådana här komplicerade ärenden?

JAg har inte tillräckligt med bakgrundsfakta. Inte heller ett kompetensområde jag kan något om.

Är det meningen att jag skall låta känslorna svalla och låta de ta ställning?
Du känner inte att det är viktigt att diskutera ifall SOC gör rätt i sina placeringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in