2025-12-27, 12:40
Medlem
Jag kan styra över hur mycket jag äter i de allra flesta fall, men vad jag hatar är när man är ute och ser andra äta goda grejer eller när det luktar god mat ute på gatan. Jag blir så sugen när kompisen sitter och käkar en blodig biff med bearneisesås och majskolv när man själv just har ätit lite trist yoghurt med nötter för att behålla vikten, eller när det luktar grillad kyckling från korvmojen eller nybakade bullar från ett café. Hur tänka eller vad göra för att hålla målet? Man kan ju inte inte gå ut.
Citera
2025-12-27, 12:46
Medlem
Mindfulness hjälpte mig mycket med att sluta supa. Kan rekommendera denna författaren även om jag inte läst just denna bok:

https://www.adlibris.com/sv/bok/the-hunger-habit-9781785305733
Citera
2025-12-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Mindfulness hjälpte mig mycket med att sluta supa. Kan rekommendera denna författaren även om jag inte läst just denna bok:

https://www.adlibris.com/sv/bok/the-hunger-habit-9781785305733

Tack, för kolla upp den. På vilket sätt kan man tillämpa mindfulness i såna situationer? Ska man bara låta känslan vara kvar tills det går över?

Yoghurt är ju väldigt gott egentligen, och jag kan känna mig nöjd när jag just har ätit det, men när det ställs i relation till annat som är ännu godare så dyker suget upp. Jag kan hålla mig om jag ger mig fan på det, men det är jobbigt.
Senast redigerad av AusSchlauch 2025-12-27 kl. 12:51.
Citera
2025-12-27, 12:51
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Jag kan styra över hur mycket jag äter i de allra flesta fall, men vad jag hatar är när man är ute och ser andra äta goda grejer eller när det luktar god mat ute på gatan. Jag blir så sugen när kompisen sitter och käkar en blodig biff med bearneisesås och majskolv när man själv just har ätit lite trist yoghurt med nötter för att behålla vikten, eller när det luktar grillad kyckling från korvmojen eller nybakade bullar från ett café. Hur tänka eller vad göra för att hålla målet? Man kan ju inte inte gå ut.
Felet du gör är att du äter fel mat.
Yogurt och nötter är inte bra att försöka leva på.
Det gör dig hungrig och sugen på att äta mer.
Du måste äta sådant som gör dig tillfreds hela dagen och natten.
Att försöka gå ner i vikt genom att endast äta frukt exempelvis är rena tortyren och dömd att misslyckas.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2025-12-27 kl. 13:05.
Citera
2025-12-27, 12:51
Medlem
Grin-Days avatar
Alla vanor är svåra att bryta men utan ansträngning ingen belöning, att som många överviktiga bara skylla på saker tar dom bara längre ner i avgrunden.

Livet är fullt av saker som är svåra men gör man dom inte blir det ett väldigt dåligt liv i förlängningen.
Citera
2025-12-27, 13:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Kroppen har olika sätt att belöna sig, helt olika vägar. Du har fastnat i ett. En maratonlöpare som kommer in i andra andningen drivs inte framåt av den gick dina vänner får att sörpla i sig späck. En person som svälter sig kan få samma kick som maratonlöparen. Skifta fokus. Alla människor har nåt som driver dem. Feta, fylltrattar och rökare har bara fastnat i varsitt, av flera sätt. Jag påstår inte att det är lätt.
Citera
2025-12-27, 13:03
Medlem
Fokusera på hur snygg du kommer bli om du inte låter det där kortvariga nöjet hindra dig att nå målet, helt enkelt. Ät tillräckligt av det som är nyttigt så blir inte suget så stort, men skippa snabba kolhydrater och snacks är mitt tips. Och så träning då.
Citera
2025-12-27, 13:04
Medlem
Citat:

För det första gäller det att veta vad som är problem-mat. Jag gissar att kompisens biff inte är något problem egentligen, majkolven knappast, bean möjligen.

För det andra så skall inte din diet stå och falla med en måltid. Att hålla på och späka sig dag ut och dag in tär på motivationen. Tillåt dig att njuta när du går ut och ät och reglera istället med att du inte går ut och äter för ofta bara. På det sättet behöver du inte sitta och titta avundsjukt på kompisarnas mat medan du sitter och petar i någon tråkig sallad. Men med det sagt så var lite smart med vad du beställer så du inte beställer in friterat baconlindat smör.
Citera
2025-12-27, 13:04
Medlem
Citat:
Tack, för kolla upp den. På vilket sätt kan man tillämpa mindfulness i såna situationer? Ska man bara låta känslan vara kvar tills det går över?

Yoghurt är ju väldigt gott egentligen, och jag kan känna mig nöjd när jag just har ätit det, men när det ställs i relation till annat som är ännu godare så dyker suget upp. Jag kan hålla mig om jag ger mig fan på det, men det är jobbigt.
Ja, precis. Men jag skulle säga att den största vinsten av meditation var att suget långsamt förlorade sin kraft. Från att vara ett allomfattande något som genomsyrade all tankeverksamhet blev det en axelryckning. Det bör vara samma med sug på gott som med alkohol. Man liksom tar ifrån det sin kraft i takt med att man tar tillbaka kontrollen över sina tankar och känslor, och der blir lättare och lättare för varje dag.
Citera
2025-12-27, 13:05
Medlem
Citat:
Om du går ut dagligen eller ett par gånger i veckan, så kan du fundera på vad du äter. Annars är det bara att köra på, så länge du äter vettigt övriga dagar.

Ingen blir fet av ett par julbord om året, eller en bea en gång i månaden.
Citera
2025-12-27, 13:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Målbild. Föreställ dig hur du kommer att se ut den 1 maj. Du sätter alltså ett tydligt mål som du jobbar mot. Då blir det lättare än om du bara har ett vagt mål "att gå ner i vikt".

Sen får du gärna äta blodig biff varje dag. Det är tillbehören och småätandet som är boven.
Citera
2025-12-27, 13:15
Medlem
Citat:

Det är fel sätt att gå ned i vikt på vilken metod använder du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in